Page 287 - Hz_ibrahim
P. 287

284  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  285



                  lur. Oraya her yerden ticaret malları ve insanlar akar
                  gelir ve burası uluslararası bir fuar yerine dönüşür. Bu
 HZ. İBRAHİM’İN İNSANLARI HACCA ÇAĞIRMASI   kutsal beldede saydıklarımızın hepsi bir mevsimde bir
                  günde gerçekleşme imkânı kazanır.

 Hz. İbrahim, Kâbe’nin yapımını tamamladıktan sonra Kur’an-ı   e-  Hac  insanın  bireysel  arınması  için  de  çok  önemlidir.
 Kerim’deki ayet sırasından hareket ettiğimizde önce Kâbe ve   Kâbe, Mescid-i Haram ve çevresi bir ibadet yeri olarak
 çevresinin emin bir yer olmasıyla ilgili olarak: “İbrahim de de-  ruhun arındığı, insanın kendini Allah’a en yakın hisset-
 mişti ki: Ey Rabb’im! Burayı emin bir şehir yap, halkından Al-  tiği  mekânlardır.  Hac,  nefis  muhasebesinin  yapıldığı,
 lah’a ve ahiret gününe inananları çeşitli meyvelerle besle…”    insanın kendisiyle yüzleştiği, ölüm ve ahiret duyguları-
 894
                  nın sembollerle tecrübe edildiği, insanın sahibi olduğu
 şeklinde  dua  etmiştir.  Böylece  o,  sosyal  hayat  için  pek  çok
                  bütün imkânların bir imtihan sebebi olduğunun iyice
 nimetten mahrum olan Kâbe ve çevresinin insan hayatı için
                                      897
                  anlaşıldığı bir yerdir.
 devamlılık ifade eden bir özellik kazanmasını, her türlü teh-
 dit ve tehlikeden uzak kalmasını dilemiştir. Bunun arkasın-
 dan Hz. İbrahim: “Ey Rabb’imiz! Bizi sana boyun eğenlerden   a-  Hz. İbrahim Hac Yapmıştır
 kıl, neslimizden de sana itaat eden bir ümmet çıkar, bize iba-
 det usullerimizi göster, tövbemizi kabul et; zira tövbeleri çokça   Bütün  rivayetler  Hz.  İbrahim’in  Kâbe’de  hac  yaptığı  konu-
 895         sunda birleşmektedir. Onun ilk haccı, oğlu ile birlikte eğitim
 kabul eden, çok merhametli olan ancak sensin.”  ayeti keri-
 mesinde belirtildiği üzere Allah’a kulluk ve Kâbe ile bağlantılı   amacıyla yaptığı bir hac mıdır, yoksa mevsimi geldiğinde yeri-
 olarak nasıl ibadet edeceklerini, ibadet yerlerini, zamanlarını   ne getirilmesi gereken farz ibadet midir? Kaynaklar bu konu
 896
 ve usullerini, kurban yer ve zamanını öğrenmek  istemiştir.   üzerine yoğunlaşmamıştır. Muhtemelen Hz. İbrahim ve oğlu
             gerekli çevre düzenlemesini yaptıktan ve haccın nasıl yapıldı-
 Ayeti kerimede haccın çeşitli faydalarından söz edilmektedir:
             ğını öğrendikten sonra bu ibadeti yapmak için diğer insanları
 a-  Hac, buluşma mevsimi ve kongre yeridir.   da davetle emrolunmuş ve onlara da mevsiminde rehberlik
             etmiştir. Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail, haccın rükünlerinin
 b-  Hac,  ibadet ve ticaret sahasıdır.
             hepsini yerine getirmiştir. Hacerü’l-Esved’i istilam etmek su-
 c-  Hac,  sosyal toplantı ve tanışma yeridir.   retiyle Kâbe’nin etrafında yedi defa dönmüştür. Yedinci dön-
             me bittikten sonra her ikisi de Makam-ı İbrahim’in arkasında,
 d-  Hac, yardımlaşma ve dayanışma yeridir. Orada dünya
             mahiyeti  bugün  Müslümanların  kıldığı  namazlara  ne  kadar
 ile ahiret yüz yüze gelir. Ticaret ve alışveriş yapanlar
             benzerlik  arz  ettiği  tam  olarak  bilinmemekle  birlikte  ikişer
 orada güvenli ve geleneksel hâle gelmiş bir pazar bu-
             rekât  namaz  kılmıştır.  Bundan  sonra  Cebrail  haccın  diğer
 Diyanet işleri Başkanlığı, Ankara, 2002.   yapılması gereken rükünlerini de onlara öğretmiş ve ibadet
 894  Bakara, 2/126.  yerlerini birlikte gezmişlerdir. Bu çerçevede Safa, Merve Tepe-
 895  Bakara, 2/128.
 896  Vani, s. 133.  897  Kutub, s. 10/225-226.
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292