Page 289 - Hz_ibrahim
P. 289

286  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  287



 lerini, Mina’yı, Müzdelife’yi ve Arafat’ı ziyaret etmişlerdir. Ara-  âlimlerinin çoğuna göre burada insanları hacca çağırma işle-
 fat’ta vakfe yerlerini gezmişler ve orada vakfe yapmışlardır.  miyle sorumlu tutulan Hz İbrahim’dir. Bu ilahi emir karşısın-
             da heyecanlanan ve telaştan korkuya kapılan Hz. İbrahim, “Ya
 Hz. İbrahim ve oğlu, muhtemelen Hz. İsmail’in kurban edil-  Rabbi! Buna sesim yetmez.” dedi. Cenab-ı Allah: “Sen ilan et,
 mek  istendiği  zaman  şeytanla  aralarında  geçen  olayları,
             sesini insanlara ulaştırmak bize aittir.” buyurdu. Bunun üzeri-
 canlandırma şeklinde hac esnasında yeniden yaşamışlardır.
             ne Hz. İbrahim, Sefa Tepesi, Ebu Kubeys Dağı veya bulunduğu
 Onlar,  Mina  Vadisi’ne  indikleri  zaman  Cemretü’l-Akâbe  de-
             yerde muhtemelen Makam-ı İbrahim’in üzerine çıkarak doğu,
 nilen yerde şeytan Hz. İbrahim’e görünmüş, bunun üzerine
             batı, kuzey, güney her yöne dönerek “Ey insanlar! Beytü’l-A-
 Cebrail onun şeytanı taşlamasını istemiş ve o da yedi taş at-
             tik’i  ziyaret  etmek  sizlere  farz  kılındı.  Rabb’inizin  davetine
 mıştır. Cemretü’l-Vusta denilen yerde şeytan yeniden görün-
 müş, Cebrail’in isteği üzerine Hz. İbrahim burada da şeytana   icabet edin.” diye davet etti. Cenab-ı Allah onun bu davetini
                                                                   900
 yedi taş atmıştır. Sonra Cemretü’l-Süfla denilen yerde şeytan   doğuda,  batıda  doğan  doğacak  olan  herkese  işittirmiştir.
             Günümüzde “Lebbeyk! Allahümme Lebbeyk! Lebbeyk! La şeri-
 üçüncü  kere  göründüğünde  Cebrail’in  emri  ile  Hz.  İbrahim
             ke leke lebbeyk! İnne’l-hamde ve’n-niğmete leke ve’l- mülk. La
 yedi taş daha atmış ve bir daha şeytan görünmemiştir. Böy-
 lece Cebrail onlara sadece hac ibadet yerlerini gezdirmemiş,   şerike lek!” (Buyur! Emrine amadeyim Allah’ım. Buyur! Senin
 898
 aynı zamanda haccın nasıl yapıldığını da öğretmiştir.     ortağın yoktur. Emrine amadeyim. Şüphesiz hamt Sana mah-
             sustur, nimet ve mülk Senindir. Senin ortağın yoktur.) diyerek
 b-  Haccın Bütün İnsanlığa İlanı  hacca giden insanların Hz. İbrahim’in bu çağrısına icabet et-
             tikleri anlaşılmaktadır.
 Hz. İbrahim haccı ve hac yerlerini öğrendikten sonra Cenab-ı
             Bu ayeti kerimelerde insanların hac ibadeti esnasında ken-
 Allah  ona  haccı  diğer  insanlara  da  ilan  etmesini  emretmiş,
             dileri  için  dünya  ve  ahirette  bazı  yararları  dokunabilecek
 hac yerleri, Mekke ve Kâbe ile ilgili bazı tavsiyelerde bulun-
             hikmetleri görebilecekleri ifade edilmiş, kendilerine, fakir ve
 muştur. Bu hususlar Kur’an-ı Kerim’de Hac suresinde geniş
 bir şekilde şöyle yer almaktadır: “Bir zamanlar İbrahim’e Bey-  ihtiyaç sahibi insanlara katkı sağlamak bakımından kurban
 tullah’ın yerini hazırlamış ve (ona şöyle demiştik): Bana hiçbir   kesilmeleri emredilmiştir.
                                     901
 şeyi eş tutma; tavaf edenler, ayakta ibadet edenler, rükû ve sec-  Hz. İbrahim’in bu davetine insanlardan ilk katılan Cürhümlü-
 deye varanlar için evimi temiz tut. İnsanlar arasında haccı ilan   ler olmuştur. Hz. İbrahim, oğlu Hz. İsmail ile birlikte onlarla
 et ki, gerek yaya olarak, gerekse nice uzak yoldan gelen yorgun   haccetmiştir. Rivayetlere göre Hz. İbrahim Mina’da öğle, ikin-
 argın develer üzerinde, kendilerine ait birtakım yararları yaki-  di, akşam ve yatsı namazlarını kıldırmış, geceyi orada geçir-
 nen görmeleri, Allah’ın kendilerine rızık olarak verdiği kurban-  miştir. Onlara sabah namazlarını da orada kıldırdıktan sonra
 lık hayvanlar üzerine belli günlerde Allah’ın ismini anmaları   birlikte  Nemire’ye  gitmiştir.  Arafat’ta  günümüzde  İbrahim
 (kurban kesmeleri) için sana (Kâbe’ye) gelsinler. Artık ondan
             Mescidi’nin bulunduğu yerde öğle ve ikindi namazlarını öğle
 899
 hem  kendiniz  yiyin  hem  de  yoksula,  fakire  yedirin.”   İslam
             900  Razi, Tefsir, s. 16/299; Ezraki, s. 55; Ebussuud, s. 6/107; Köksal, Peygam-
 898  Ezraki, s. 54-55; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/ 203-206.  berler Tarihi, s. 1/203-206.
 899  Hac, 22/26-28.  901  Ebussuud, s. 6/108.
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294