Page 291 - Hz_ibrahim
P. 291
288 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 289
vaktinde bir arada kılmış ve yanındakileri Arafat’taki vakfe
yerine götürerek vakfe yaptırmıştır. Güneş batarken onları HZ. İSMAİL’İN HAYATI
Müzdelife’ye getirmiş, akşam ile yatsı namazını yatsı vaktin-
Bütün tarihî ve dinî kaynakların verdiği bilgilere göre, Hz. İs-
de kıldırmış ve orada gecelemiştir. Sabah namazını erkenden
kıldırarak Müzdelife vakfesini yaptırmış ve oradan Mina’ya mail’in babası Hz. İbrahim ve annesi Hz. Hacer’dir. Uzun süre
evli olmalarına rağmen çocukları olmayan Hz. İbrahim ve Hz.
geri dönmüştür. Yanında bulunanlara Cemrelere nasıl taş atı-
Sare çifti artık çocuk edinme ümidini kaybettikleri bir sırada
lacağını (şeytan taşlama işleminin nasıl yapılacağını) göste-
Hz. İsmail onlara bir teselli vesilesi olmuştur. Hz. Sare, eşinin
rerek bütün hac uygulamalarını tamamlamış ve Şam/Filistin
902
bölgesine dönmüştür. çocuk özlemini gidermek için Mısır’da yanına verilen hizmet-
lisi Hz. Hacer ile evliliğine razı olmuş ve bu evlilikten Hz. İs-
O zamanlarda Hz. İbrahim’in kıldığı namazın mahiyeti tam mail dünyaya gelmiştir. Hz. İsmail, Allah’a yükselen demektir.
olarak bilinemediği için Ezraki’nin kitabına aldığı bu rivayet-
Varlıklar dünyasında üstün bir yere sahiptir. Geçen bölüm-
leri, Peygamber’imiz Hz. Muhammed’in gelmesinden sonra
lerde geniş yer verildiği için tekrara kaçmadan özetlenecek
farz kılınan namaz ve vakitlerine göre ve onun Veda Haccı’n- olursa, onun doğumundan sonra Hz. Sare kıskançlık göster-
da uyguladığı şekle uyarlayarak nakletmiş olması kuvvetle
meye başlamış ve eşi Hz. İbrahim’e onları yanından uzaklarda
muhtemeldir. bir yere götürmesini istemiştir.
Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in her sene yaya olarak haccet- Henüz süt emen küçük bir çocukken anasıyla birlikte babası
tikleri, hatta Hz. Sare ve oğlu Hz. İshak’ın, bütün peygamber- Hz. İbrahim tarafından Mekke’ye getirilen Hz. İsmail’in ha-
lerin Kâbe’yi ziyaret ve haccettikleri rivayet edilmektedir. 903 yatı hakkında zemzem suyunun bulunması, kurban edilmek
istenmesi, evlilik hikâyesi ve Kâbe’nin inşası ile ilgili husus-
lar dışında çok fazla bir bilgi bulunmamaktadır. Onun evliliği
ve bu konuda babasıyla olan ilişkileri tarihî rivayetlere konu
olmaktadır. Kur’an-ı Kerim ve tarihî rivayetler, Hz. İsmail’in
kurban edilmek istenmesi esnasında yaşanan olaylarda, onun
babasıyla konuşup durum değerlendirmesi yapabilecek bir
olgunluğa eriştiği yönünde bir kanaat oluşmasına katkı sağla-
sa da bu dönemde onun kaç yaşında olduğu konusunda yeter-
li bilgi vermemektedir. Buna mukabil bazı kaynaklarda onun
on üç yaşında iken sünnet olduğu haber verilmektedir. 904
Araplar, Hz. Hacer’e Âcer de derler. Hz. İsmail yirmili yaşlar-
da bir gençken anası Hz. Hacer, yaklaşık doksan yaşında vefat
etmiş ve oğlu tarafından Kâbe’nin yanında Hicr denilen yere
902 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/205-206.
903 Ezraki, s. 56-59; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/206. 904 İbn Sa’d, s. 1/51.