Page 286 - Hz_ibrahim
P. 286

284  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  285



                                                                                               lur. Oraya her yerden ticaret malları ve insanlar akar
                                                                                               gelir ve burası uluslararası bir fuar yerine dönüşür. Bu
           HZ. İBRAHİM’İN İNSANLARI HACCA ÇAĞIRMASI                                            kutsal beldede saydıklarımızın hepsi bir mevsimde bir
                                                                                               günde gerçekleşme imkânı kazanır.

           Hz. İbrahim, Kâbe’nin yapımını tamamladıktan sonra Kur’an-ı                      e-  Hac  insanın  bireysel  arınması  için  de  çok  önemlidir.
           Kerim’deki ayet sırasından hareket ettiğimizde önce Kâbe ve                         Kâbe, Mescid-i Haram ve çevresi bir ibadet yeri olarak
           çevresinin emin bir yer olmasıyla ilgili olarak: “İbrahim de de-                    ruhun arındığı, insanın kendini Allah’a en yakın hisset-
           mişti ki: Ey Rabb’im! Burayı emin bir şehir yap, halkından Al-                      tiği  mekânlardır.  Hac,  nefis  muhasebesinin  yapıldığı,
           lah’a ve ahiret gününe inananları çeşitli meyvelerle besle…”                        insanın kendisiyle yüzleştiği, ölüm ve ahiret duyguları-
                                                                  894
                                                                                               nın sembollerle tecrübe edildiği, insanın sahibi olduğu
           şeklinde  dua  etmiştir.  Böylece  o,  sosyal  hayat  için  pek  çok
                                                                                               bütün imkânların bir imtihan sebebi olduğunun iyice
           nimetten mahrum olan Kâbe ve çevresinin insan hayatı için
                                                                                                                   897
                                                                                               anlaşıldığı bir yerdir.
           devamlılık ifade eden bir özellik kazanmasını, her türlü teh-
           dit ve tehlikeden uzak kalmasını dilemiştir. Bunun arkasın-
           dan Hz. İbrahim: “Ey Rabb’imiz! Bizi sana boyun eğenlerden                           a-  Hz. İbrahim Hac Yapmıştır
           kıl, neslimizden de sana itaat eden bir ümmet çıkar, bize iba-
           det usullerimizi göster, tövbemizi kabul et; zira tövbeleri çokça             Bütün  rivayetler  Hz.  İbrahim’in  Kâbe’de  hac  yaptığı  konu-
                                                       895                               sunda birleşmektedir. Onun ilk haccı, oğlu ile birlikte eğitim
           kabul eden, çok merhametli olan ancak sensin.”  ayeti keri-
           mesinde belirtildiği üzere Allah’a kulluk ve Kâbe ile bağlantılı              amacıyla yaptığı bir hac mıdır, yoksa mevsimi geldiğinde yeri-
           olarak nasıl ibadet edeceklerini, ibadet yerlerini, zamanlarını               ne getirilmesi gereken farz ibadet midir? Kaynaklar bu konu
                                                       896
           ve usullerini, kurban yer ve zamanını öğrenmek  istemiştir.                   üzerine yoğunlaşmamıştır. Muhtemelen Hz. İbrahim ve oğlu
                                                                                         gerekli çevre düzenlemesini yaptıktan ve haccın nasıl yapıldı-
           Ayeti kerimede haccın çeşitli faydalarından söz edilmektedir:
                                                                                         ğını öğrendikten sonra bu ibadeti yapmak için diğer insanları
              a-  Hac, buluşma mevsimi ve kongre yeridir.                                da davetle emrolunmuş ve onlara da mevsiminde rehberlik
                                                                                         etmiştir. Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail, haccın rükünlerinin
              b-  Hac,  ibadet ve ticaret sahasıdır.
                                                                                         hepsini yerine getirmiştir. Hacerü’l-Esved’i istilam etmek su-
              c-  Hac,  sosyal toplantı ve tanışma yeridir.                              retiyle Kâbe’nin etrafında yedi defa dönmüştür. Yedinci dön-
                                                                                         me bittikten sonra her ikisi de Makam-ı İbrahim’in arkasında,
              d-  Hac, yardımlaşma ve dayanışma yeridir. Orada dünya
                                                                                         mahiyeti  bugün  Müslümanların  kıldığı  namazlara  ne  kadar
                 ile ahiret yüz yüze gelir. Ticaret ve alışveriş yapanlar
                                                                                         benzerlik  arz  ettiği  tam  olarak  bilinmemekle  birlikte  ikişer
                 orada güvenli ve geleneksel hâle gelmiş bir pazar bu-
                                                                                         rekât  namaz  kılmıştır.  Bundan  sonra  Cebrail  haccın  diğer
              Diyanet işleri Başkanlığı, Ankara, 2002.                                   yapılması gereken rükünlerini de onlara öğretmiş ve ibadet
           894  Bakara, 2/126.                                                           yerlerini birlikte gezmişlerdir. Bu çerçevede Safa, Merve Tepe-
           895  Bakara, 2/128.
           896  Vani, s. 133.                                                            897  Kutub, s. 10/225-226.
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291