Page 503 - hz_musa
P. 503
502 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
lerden olduğu halde buradakilerle ilgili fakir tabirinin kulla-
nılması ve arkalarında her sağlam gemiye el koyan ceberut
bir kraldan söz edilmesi üzerinde durulmuştur. Bu geminin
sahiplerinin söylendiğine göre, içlerinden bazılarının kronik
hasta, çok çocuklu fakir bir aile oldukları belirtilmiş. “Arkala-
rında” şeklindeki ifadenin yol güzergâhında/ileride anlamı-
na gelebileceği ifade edilmiş gemicilerin sağlam gemilere el
koyan bir kraldan haberlerinin bulunmadığı vurgulanmıştır.
Cenab-ı Allah bunu Hızır’a bildirmiş, o da geminin gasbedil-
memesi için böyle bir yola başvurmuştur. 1923
“Öldürdüğüm çocuğa gelince: Onun ana babası inanmış kimse-
lerdi. Bu çocuğun ileride ana babasını küfür ve isyana sürüklen-
mesinden endişe ettik.” 1924 Zemahşerî bu konuda şu açıklamayı
yapmıştır: “Onun yani çocuğun mümin olan ana-babasını az-
gınlaştırmasından, azdırıp inkara sürüklemesinden, onların da
evlatları yüzünden imandan sonra küfre bulaşmalarından en-
dişe ettik.” 1925 Şayet o oğlan çocuğu olgunluk çağına erişseydi,
anasını babasını azıtacak, onları da küfre bulaştıracaktı. Ana
ve babasının ona olan sevgileri yüzünden onun dinine döne-
ceklerinden korkup, istedik ki onların Rabbi, bunun yerine
onlara dinen ondan daha hayırlısını, daha yakın ve merhamet-
lisini versin. 1926
“Böylece Rablerinin onlara, bu çocuğun yerine ahlakça ondan
daha iyi, sevgi ve şefkat bakımından kendilerine daha yakın bir
evlat vermesini diledik.” 1927 Nitekim o çocuğun ölümünden son-
1923 Zemahşerî, s. 4/110; Razi, Ismetü’l-Enbiya, s. 107-108.
1924 Kehf, 18/80.
1925 Zemahşerî, s. 4/112. Ayrıca Bk. Vehbi, s. 8/3161.
1926 Mutavi’, s. 128; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/115-116. Ecel konusu
tamamen Cenab-ı Allah’ın takdirinde olan bir husustur. O, her canlıya bir
ömür tahsis etmiş, çeşitli sebeplerle bu süreyi sonlandırmıştır. Bu son-
landırma görevini meleklerden Azrail ‘e vermiştir. Fakat herkes sebepler
üzerinde durduğundan Azrail’in (a.s) bu görevi nasıl yerine getirdiğini
düşünmemiştir. Hızır’ın burada bir çocuğu öldürmesi de bir tür bu uygu-
lamaya benzemekte ve onun eceli Hızır’ın eliyle gerçekleşmektedir.
1927 Kehf, 18/81.