Page 472 - hz_musa
P. 472
Hz. MUSA 471
den dolayı veya parlak ve güzel yüzlü olduğu için ona el-Mü-
nevvir/el-Münenevver (aydın) denildiği iddia edilmiştir. De-
nildiğine göre Karun, önce Hz. Musa’ya iman etmiş, takva ehli,
Allah’a itaat ve kullukta samimi birisiyken sonra hırsı ve kıs-
kançlığı yüzünden Samiri gibi münafıklık yolunu seçmiştir. 1799
“Peygamberlik makamı Musa’nın, mezbah ve kurban Harun’un
peki bana ne kaldı?” diyerek onlara haset etmiş ve “Bütün yetki
ve tasarruf sizin ikinizde, benim hiçbir şeyim yok. Böyle nere-
ye kadar sabredeceğim?” diyerek onlara isyan etmiştir. 1800 Bu
ifadeler onun Hz. Musa’nın ailesinden ve yakınlarından oldu-
ğu hissiyatını vermektedir. Nitekim Firuzabadi, bu düşünceyi
destekler mahiyette Karun’un Hz. Musa’nın kız kardeşiyle evli
olduğunu ileri sürmektedir. 1801
İbn Kesîr, iddia edilenlerin aksine Karun’un, veziri Haman
gibi Firavun ve diğer yöneticilerinin dini inançlarına sahip ve
Mısır’ın çok büyük zenginleri arasında yer aldığını söylemek-
tedir. 1802 Nitekim Kur’an-ı Kerim’de Karun, Firavun ve Haman
ile birlikte anılmış, Hz. Musa diğerleri gibi ona da peygamber
olarak gönderilmiş, buna karşılık o da Hz. Musa’yı sihirbaz-
lıkla suçlamıştır. “Biz Musa’yı pek çok mucizeyle ve özellikle
(asanın yılana dönüşmesi gibi) güçlü bir mucizeyle destekleye-
rek Firavun’a, Haman’a ve Karun’a göndermiştik.” Bu ifadeleler
Karun’un önceden meşhur ve etkin bir isim olduğunu göster-
mektedir.
Bununla birlikte o isim verilmeksizin “Musa’ya inanıp onun-
la birlikte iman etmiş olanların oğullarını öldürün, kadınlarını
kızlarını sağ bırakıp hor ve hakir bir şekilde kullanın.” diyenler
1799 Firuzabadi, s. 6/73; Zemahşerî, s. 5/102-106; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6239-
6240, Kasas, s. 360; eş-Şihava, s. 155; Köksal, Peygamberler Tarihi, s.
2/84-85; Harman, Karun, s. 24/219; Kur’an Yolu, 4/246.
1800 Zemahşerî, s. 5/102; Mutavi’, s. 131; eş-Şihava, s. 155-158; Harman, Ka-
run, s. 24/220.
1801 Firuzabadi, s, 73.
1802 İbn Kesîr, Kasas, s. 289.