Page 464 - hz_musa
P. 464
Hz. MUSA 463
ni Beytü’l Makdis’e yaklaştırmasını ve orada ölüp oraya defin
olunmasını diledi. Bundan sonrasıyla ilgili olarak Ebu Hurey-
re Peygamberimizin (s.a.v.) şöyle dediğini nakletmiştir. “Eğer
ben Musa’nın defnedildiği yerde sizinle birlikte bulunsaydım,
onun yol kenarında olan ve kızıl bir kum tepesinin yanında bu-
lunan kabrini size gösterirdim.” Zebidi, Peygamberimizin hadi-
sinin bu rivayetin sadece son kısım olduğunu, baş tarafının ise
1763
Ebu Hureyre’ye ait bulunduğu uyarısını yapmıştır. Rivaye-
te göre Hz. Peygamber’in (s.a.v) Miraç’a çıkarken Hz. Musa’yı
kabrinde namaz kılarken gördüğü ve bundan dolayı burasını
hatırladığı belirtilmektedir. 1764
Hz. Musa vefat etmeden önce yerine Yuşa b. Nun’u halife seç-
miştir. 1765
Tevrat’a göre Hz. Musa hem dini hem de sosyal liderdir. İlk
ve en önemli işi kavmini Firavun’un zulmünden kurtarıp hür-
riyetine kavuşturmaktır. İkinci önemli yönü şeriatı (Tevrat’ı)
getirmiş olmasıdır. Hz. Musa, Kızıldeniz sonrası İsrailoğulları
ile geçirdiği kırk yıllık sürede pek çok güçlükle karşılaşmıştır.
Çöl hayatı boyunca İsrailoğulları’nın bitmek bilmeyen şikayet-
lerine ve karşı çıkmalarına maruz kalmıştır. İsrailoğulları her
defasında açlık susuzluk gibi problemleri öne sürerek Mısır’a
dönmek istediklerini söylemişler, Musa onları teskin etmiş,
Allah’a karşı gelmemeleri konusunda uyarmıştır. 120 yaşına
gelen Musa onlara liderlik yapamayacağını bildirerek görevi-
ni Yeşu’ya devretmiştir. Tevrat’ı levililere teslim etmiş ve yedi
yılda onu okumalarını istemiştir. Daha sonra Nebo dağına çı-
1763 Tecrid-i Sarih, s. 4/506-507.
1764 Tecrid-i Sarih, s. 4/508
1765 Taberi, s. 1/436; Kara, s. 527. Hz. Yuşa Tih çölünde kırk yıllık mecburi
ikamet sona erdikten ve Hz. Musa vefat ettikten sonra Cenab-ı Allah ta-
rafından İsrailoğullarına peygamber olarak gönderilmiştir. (Köksal, Pey-
gamberler Tarihi, s. 2/121.) Buna rağmen onun Hz. Musa tarafından pey-
gamber olarak seçildiği şeklindeki ifade biçimi İslami inanç sisteminde,
“Peygamberliğin vehbi olduğu inancıyla/Peygamberlerin Allah tarafından
seçildiği” hükmüne uymamaktadır. Fakat Tevrat’ta, onun Rab’bin emri
doğrultusunda Hz. Musa tarafından seçildiği vurgulanmaktadır. (Bk. (Çöl-
de sayım, 27/12-23; Yasa’nın Tekrarı, 31/1-8; Yeşu, 1/1-9.)