Page 445 - hz_musa
P. 445
444 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ve imandan sonra artık Rabbin çok bağışlayıcı ve çok merha-
metlidir.” 1689 “Kendilerine o kadar mucize geldikten sonra bile,
tuttular buzağıya taptılar. Biz yine de onları affettik…” 1690 “…
Siz Musa aranızdan ayrılınca, tuttunuz buzağıyı tanrı edindi-
niz. Böyle yapmakla siz Allah’a şirk koşuyordunuz. Bütün bun-
lara rağmen şükredesiniz diye Biz yine de sizi affetmiştik.” 1691
ayeti kerimeleri işledikleri şirk gibi büyük bir günaha rağmen
Cenab-ı Allah’ın İsrailoğulları’nı bağışladığını haber vermek-
tedir. Kaynaklarda her ne kadar buzağıya tapanlarla ilgili
cezalardan bahsetse de İsrailoğulları’nın toplu bir helakten
kurtulduğu, affedildiği anlaşılmaktadır. 1692 Bu durumda onla-
rın “nefislerinizi öldürün.” ifadesini yorumlayanların binlerce
İsrailoğulları’ndan insanların öldürüldüğü şeklindeki yorum-
larının yeniden değerlendirilmesi gerektiği ve bu beyanın
nefsin terbiyesi şeklinde anlaşılmasının doğru olacağı yönün-
deki yorumların daha gerçekçi olabileceği görüşünü destek-
lemektedir. Nitekim yukarıda mealini naklettiğimiz ayetin
yorumunda İbn Kesîr, “Allah Teala; küfür, şirk, nifak veya isyan
dahi olsa hangi günahtan olursa olsun kullarının tövbesini ka-
bul buyuracağını kullarına haber vererek onları tövbeye irşat
buyurmuştur.” ifadesini kullanmıştır. 1693
İsrailoğulları nefislerinin arzusuna uyarak içine düştükleri
bataklıktan kurtulmak için bir arayış içine giriyorlar, sonra da
bunun için Hz. Musa’dan yardım talebinde bulunuyorlar. İşle-
dikleri günahlara tövbe etmeden önce maddi manevi temizlik
için bazı eylemlerde bulunuyorlar. Daha sonra Cenab-ı Allah
onların tövbelerini kabul edince tekrar eski hallerine dönü-
yorlar. Bu çelişki onların karakteristik hallerinin tabii bir so-
nucu olarak değerlendirilmelidir.
1689 Araf, 7/153.
1690 Nisa, 153.
1691 Bakara, 2/51-52.
1692 Meral, s. 137-139. Krş. Mısır’dan Çıkış, 32/1-35.
1693 İbn Kesîr, Tefsir, s. 3089.