Page 444 - hz_musa
P. 444
Hz. MUSA 443
açık örneklerindendir. “Ey Musa! Biz Allah’ı kendi gözlerimizle
açıkça görmedikçe sana asla inanmayız.” 1683 “…Allah’ı bize açık-
ça göster...” 1684 şeklinde talepte bulunmaları, Mısır’da yaşayan
somut tanrı anlayışının İsrailoğulları arasında Mısır çıkışı
sonrasında çöl hayatı boyunca devam ettiğini göstermekte-
dir. Meral, Hz. Musa’nın Tur Dağı’nda; “Rabbim! Bana kendini
göster de Sana bir bakayım.” 1685 şeklindeki talebinin arkasında
da bu tür kültürel at yapının tesiri olduğu kanaatindedir. 1686
Ancak bu iki olay birbirinden farklı olup, Hz. Musa’nın bir pey-
gamber olduğu ve kavminin bu ve benzeri sapık düşünceleri-
ni düzelterek onları hidayete erdirmek için görevlendirildiği
hatırdan uzak tutulmamalıdır. Onun kavmi, Allah’ı görme ko-
nusunu Hz. Musa’nın tövbe esnasında söylediklerine inanmak
için bir gerekçe olarak ileri sürerken, o, Cenab-ı Hakk’ın ken-
disine yaptığı ikramdan dolayı bir şükrün ifadesi olarak böyle
bir arzuda bulunmuştur.
Mısır’dan çıktıktan sonra İsrailoğulları arasında buzağı hadi-
sesinin yaşandığı esnada henüz onlara Tevrat verilmemiştir.
Halkın suret ve heykel yapımına dair bir yasakla uyarılma-
ması sebebiyle “Ey Musa!’ dediler. ‘Onların tanrı heykelleri gibi
bize de bir tanrı heykeli yap.” 1687 isteklerine karşı İsrailoğulla-
rına herhangi bir ceza verilmemiştir. Dolayısıyla, uzun yıllar
Mısır kültürü içinde yaşamak zorunda kalan, kimliklerini ve
değerlerini büyük ölçüde kaybetmiş bulunan insanlardan bu-
zağıya tapanların ölüm cezasıyla cezalandırılmaları düşük bir
ihtimal olarak akla gelmektedir. 1688
“Ancak (küfür ve isyan gibi) kötü işler yapanlar daha sonra
tövbe edip yürekten iman ederlerse, unutma ki, böyle bir tövbe
1683 Bakara, 2/55.
1684 Nisa, 4/153.
1685 Araf, 7/143.
1686 Meral, s. 130-132.
1687 Araf, 7/138.
1688 Meral, s. 138.