Page 381 - hz_musa
P. 381

380  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           •  Dünyayı ve onun üzerindekileri hep değiştirip durduğunu
              gören kimsenin nasıl olup da onun üzerinde sükûnet ve ra-
              hatlık bulabildiğine şaşılır.
           •  Kadere yakinen inanmış bulunan kimsenin nasıl olup da
              tasalandığına şaşılır.

           •  Yarın hesaba çekileceğine yakinen inanmış bulunan kim-
              senin nasıl olup da amel etmediğine şaşılır.  1421

           Tevrat konusunda, Yahudi kaynakları üzerinde yaptığı çalış-
           malarda Baki Adam şu sonuçlara ulaşmaktadır:

           Tevrat’ın İbranice karşılığı olan “Torah” kelimesi, Yahudi kül-
           türünde ve Eski Ahid’de genel bir anlama sahip bulunmakta-
           dır. Bu kelimenin “Musa Kitabı”nın özel adı olduğuna dair Eski
           Ahid’de  kesin  bir  ifadeye  rastlanmamaktadır.  Bu  isim  daha
           sonra Yahudiler tarafından verilmiştir. Kur’an’daki Tevrat ke-
           limesi de İbranice aslı Torah gibi genel bir anlam ifade etmek-
           tedir. Kur’an’da bu kelimenin Musa Kitabı’nın adı olduğunu
           belirten açık bir ifade bulunmamaktadır. Kur’an’a göre Tevrat,
           Allah’ın  Beni  İsrail  peygamberlerine  gönderdiği  vahiylerin
           genel  adıdır.  Tevrat’ta  anlatılan  vahiy  sürecinin  incelenme-
           sinden Musa’ya gelen vahyin kapsamının bugünkü Tevrat’ın
           hacmi kadar olmadığı anlaşılmaktadır. Ayrıca Musa’nın, ken-
           disine  gelen  vahiyleri  yazıp  yazmadığı,  tam  olarak  bilinme-
           mektedir. Bütün bunlar, Tevrat’ın Musa’dan çok sonra, tedri-
           cen ortaya çıktığını göstermektedir. Bu metne Musa’ya gelen
           vahiyle ilgisi olmayan ilaveler de katılmıştır. Böylece, metnin
           muhtevası  kabarmış  ve  Musa’ya  verildiğine  inanılan  Tevrat
           ortaya çıkmıştır. Musa’dan çok sonra tespit edilmiş olan bu
           Tevrat, Rabbani kaynaklarda anlatıldığına göre, asıl yapısını
           koruyamamış, devamlı değişikliğe ve tahrife maruz kalmıştır.
           Bugün mevcut olan Tevrat, II. Mabed Dönemi’nde Ezra tara-
           fından tespit edilmiştir. Ezra, bu Tevrat’ta bazı değişiklikler
           yapmıştır. 1422
           1421  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/103.
           1422  Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul, 2001. S. 2/33-235.
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386