Page 381 - hz_musa
P. 381
380 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
• Dünyayı ve onun üzerindekileri hep değiştirip durduğunu
gören kimsenin nasıl olup da onun üzerinde sükûnet ve ra-
hatlık bulabildiğine şaşılır.
• Kadere yakinen inanmış bulunan kimsenin nasıl olup da
tasalandığına şaşılır.
• Yarın hesaba çekileceğine yakinen inanmış bulunan kim-
senin nasıl olup da amel etmediğine şaşılır. 1421
Tevrat konusunda, Yahudi kaynakları üzerinde yaptığı çalış-
malarda Baki Adam şu sonuçlara ulaşmaktadır:
Tevrat’ın İbranice karşılığı olan “Torah” kelimesi, Yahudi kül-
türünde ve Eski Ahid’de genel bir anlama sahip bulunmakta-
dır. Bu kelimenin “Musa Kitabı”nın özel adı olduğuna dair Eski
Ahid’de kesin bir ifadeye rastlanmamaktadır. Bu isim daha
sonra Yahudiler tarafından verilmiştir. Kur’an’daki Tevrat ke-
limesi de İbranice aslı Torah gibi genel bir anlam ifade etmek-
tedir. Kur’an’da bu kelimenin Musa Kitabı’nın adı olduğunu
belirten açık bir ifade bulunmamaktadır. Kur’an’a göre Tevrat,
Allah’ın Beni İsrail peygamberlerine gönderdiği vahiylerin
genel adıdır. Tevrat’ta anlatılan vahiy sürecinin incelenme-
sinden Musa’ya gelen vahyin kapsamının bugünkü Tevrat’ın
hacmi kadar olmadığı anlaşılmaktadır. Ayrıca Musa’nın, ken-
disine gelen vahiyleri yazıp yazmadığı, tam olarak bilinme-
mektedir. Bütün bunlar, Tevrat’ın Musa’dan çok sonra, tedri-
cen ortaya çıktığını göstermektedir. Bu metne Musa’ya gelen
vahiyle ilgisi olmayan ilaveler de katılmıştır. Böylece, metnin
muhtevası kabarmış ve Musa’ya verildiğine inanılan Tevrat
ortaya çıkmıştır. Musa’dan çok sonra tespit edilmiş olan bu
Tevrat, Rabbani kaynaklarda anlatıldığına göre, asıl yapısını
koruyamamış, devamlı değişikliğe ve tahrife maruz kalmıştır.
Bugün mevcut olan Tevrat, II. Mabed Dönemi’nde Ezra tara-
fından tespit edilmiştir. Ezra, bu Tevrat’ta bazı değişiklikler
yapmıştır. 1422
1421 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/103.
1422 Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul, 2001. S. 2/33-235.