Page 378 - hz_musa
P. 378

Hz. MUSA  377


           dırılmasıyla  ilgili  olarak,  ayeti  kerimede  geçen  “onların  bir

           nüshasında” ifadesinde belirtilen nüsha kavramının, bütünün
           bir bölümü değil, tamamının tekrarı olduğu şeklinde İbn Ab-
           bas’tan şöyle bir nakilde bulunmuştur. Böylece o, Cenab-ı Al-
           lah’ın Hz. Musa’ya verdiklerinde eksiklik olmadığı yönündeki
           görüşünü desteklemiştir: “Hz. Musa (a.s.) levhaları atınca, on-
           lar kırıldı. Bunun üzerine o, kırk gün oruç tuttu. Derken Cena-
           b-ı Allah levhaları tekrar gönderdi. Önceki levhalarda bulunan
           hükümler aynen bunlarda da bulunmaktadır.” O, bu ifadeleri
           yorumlarken şöyle demiştir: “İşte ayetteki, ‘Onların bir nüsha-
           sında’ ifadesi, bu manada, ‘Önceki levhalardan aynen aktarılıp
           yazılan  bu  nüsha”  demektir.  Bizim,  ‘Levhalar  kırılmamıştır.
           Musa (a.s.) onları attıktan sonra tekrar aynı durumda almıştır.’
           dememize gelince, şüphe yok ki o levhalar Levh-i Mahfuz’dan
           yazılıp gelmişlerdir. Bu durumda bunlar da birer ‘nüsha’ olmuş
           olurlar.” 1406
           Dilimizde “nüsha” kelimesi, “bir asıl metinden çıkarılan kopya,

           o metnin yeniden yazılmış hali” anlamına gelmektedir. Bu du-
           rumda ayrıca hem asıl metin hem de ondan alınan metin için
           de nüsha kelimesi kullanılmaktadır. Dolayısıyla ayeti kerimeyi
           tercüme ederken “ondan bir bölüm” yerine “onun bir benzeri”
           ifadesini kullanmak da mümkün olup, Hz. Musa’ya Tur Dağı’n-
           da  verilen  levhaların  kırıldığını  ve  onların  yerine  yenisinin
           Cenab-ı Allah tarafından sonradan tekrar verildiği düşünüle-
           bilir. 1407  İbn Şerif, İbn Abbas’tan gelen bir rivayeti esas alarak;
           şayet Hz. Musa tarafından yere atılan levhalar kırılıp yok olsa
           bile, Hz. Musa’nın kırk gün oruç tuttuktan sonra Cenab-ı Al-
           lah’ın ona, kırılan levhaların tamamının içeriğini gönderdiği
           iki levha ile tekrar verdiğini belirtmektedir. 1408

           Hz. Musa’ya verilen levhaların içeriği tartışılırken ona verilen
           kitabın ne olduğu da ayrı bir tartışma konusu olmuştur. Zira

           1406   Razî, Tefsir, 11/84-85.
           1407   Kur’an Yolu, s. 2/597.
           1408   İbn şerif, s. 139.
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383