Page 377 - hz_musa
P. 377

376  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           tiyaç duyacakları her şeyin izahı bulunuyordu. Geriye kalan bö-
           lümde ise, sadece hidayet ve rahmet konuları bulunuyordu.” 1400
           Ancak bu durum, “Levhalarda Musa için her konuya dair öğü-
           dü ve her şey hakkında gerekli açıklamaları yazdık…” 1401  ilahi
           hükmüyle bağdaşmamaktadır. Zira bu beyanın kulların ihtiyaç
           duyduğu her şey ve Yüce Allah’ın emirleri, yasakları, helal ve
           haramları anlamına gelmesi mümkündür ki her şeyin uzun
           uzadıya  detaylı  bir  şekilde  yazıldığı  haber  verilmektedir. 1402
           Nitekim Yazır; “ehaze’l-elvah” ibaresini tefsir ederken bırak-
           tığı levhaları geri aldı ve onların içinde Allah’a karşı günah
           işlemekten korkanlar için bir hidayet, bir hakkın beyanı, bir
           rahmet, hayr-u salaha irşat ile bir nimet vardı ifadelerini kul-
           lanmıştır. 1403
           Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  Musa’nın  Tur  Dağı’ndan  döndükten
           sonra buzağıya tapanlara tepki olarak levhaları yere attığına
           işaret  edilmekte  fakat  onların  kırıldığına  dair  herhangi  bir
           bilgi  bulunmamaktadır.  Hz.  Musa’nın  bir  peygamber  olarak
           Allah tarafından kendisine emanet edilen vahyi yere atması
           ve  sonucunda  onların  kırılması  ve  bir  kısmının  yok  olması,
           İslami  kaynaklarda  “selef  ve  halef  alimlerinin  cumhurunun
           kavlidir.” 1404  gibi genelleme yapılsa da böyle bir davranış hem

           insani sorumluluk hem de peygamberlik konumu ile örtüşme-
           mektedir. Nitekim Razî de ayeti kerimenin açık anlamından
           o levhaların herhangi birinin kırılmadığının ve Tevrat’ın yedi
           bölümünden  altısının  göğe  kaldırıldığı  şeklindeki  görüşün
           yanlış olduğunun anlaşıldığını belirtmektedir.  1405
           Razi, müfessirler tarafından ileri sürülen levhaların kırıldığı
           ve  bazılarının  kaybolduğu  şeklindeki  iddianın  ortadan  kal-
           1400   Razî, Tefsir, s. 11/79.
           1401   Araf, 7/145.
           1402   Maturidi, s. 6/73; İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3083-3084.
           1403   Yazır, s. 4/2290.Ayrıca bkz. İbn Şerif, s. 139.
           1404   İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3087.
           1405   Bk. Razî, Tefsir, s. 11/79, 84.
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382