Page 379 - hz_musa
P. 379
378 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Kur’an-ı Kerim’de doğrudan Hz. Musa’ya Tevrat’ın verildiğine
dair açık bir bilgi yer almamıştır. Kur’an-ı Kerim’de, “Suhuf”
ve “Kitap” kavramlarıyla Levhalar aynileştirilerek hepsine bir-
den ona verilen bu kitabın adı Tevrat kelimesiyle ifade edil-
miştir. “Biz daha önceki nesilleri helak ettikten sonra, düşünüp
ibret alsınlar diye Musa’ya insanların gönüllerini aydınlatacak,
onlara doğru yolu gösterecek ve bir rahmet kaynağı olacak ki-
tabı (Tevrat’ı) verdik.” 1409 Burada kitap kelimesi Tevrat şeklin-
de tercüme edilmiştir. 1410 Muhammed Esed’in “Kur’an Mesajı”
isimli mealinde bu kelime aslına uygun şekilde kitap olarak
yerini alırken ona yapılan yorumda; “Tedvin edilmiş (yazıyla
kaydedilmiş) ilk vahyî yasalar kitabı olması dolayısıyla Tevrat
insanlığın dini tarihinde yeni bir safhayı başlatmıştır.” denile-
rek yine kitap kelimesi yerine Tevrat kullanılmıştır. 1411
Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’ya verilen levhaların içeriğinden
söz edilirken; “…Her konuda her türlü öğüdün ve her şeyin
hükmünün ayrıntılarıyla yazılı olduğu…” 1412 ifade edilmekte,
İsrailoğulları’nın dini alanda ihtiyaç duyduğu ibretli ve hik-
metli bilgileri, günahlara karşı uyarıları, helal ve haramlardan
oluşan hükümleri içerdiği bildirilmekte 1413 ve bunların Rable-
rinden korkanlar için hidayet ve rahmet olduğu belirtilmek-
tedir. 1414
Abdulhalim Mahmud, Levhaların içeriğiyle ilgili bilgi verirken
bunu Yahudilere verilen “on emir”e benzeterek şöyle demek-
tedir: Yalnız Allah’a ibadet edecek, hiçbir şeyi ona eş koşma-
yacaksın. Allah adıyla yalan söylemeyeceksin. Cumartesi günü
yasağına uyacaksın bir gününü ibadete ayıracaksın. Yaşadık-
ları sürece anana babana iyilik edeceksin. Allah’ın verdikleri-
1409 Kasas, 28/43.
1410 Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, s. 389.
1411 Muhammed Esed, Kur’an Mesajı, Meal-Tefsir, çev. Cahit Koytak, Ahmet Er-
türk. İstanbul, 2002, s. 789-790.
1412 Araf, 7/145.
1413 İbn Kesîr, Kasas, s. 325; Sabunî, 4. Fasikül, s. 41.
1414 Araf, 7/154.