Page 338 - hz_musa
P. 338
Hz. MUSA 337
pınma geleneğinin onlar arasında etkin olduğuna dikkat çek-
mektedir. İsrailoğulları’nın bu talepleri, Hz. Musa zamanında
bile onların puta tapıcılıktan tamamen kurtulamadıklarını
göstermektedir. 1250
Kur’an-ı Kerim, onların ruh halini, Yüce Allah’ın emirlerine ve
peygamberleri Hz. Musa’ya karşı tavırlarını şöyle ifade buyur-
maktadır: “Hani, (şiddetli bir sarsıntı ile Tur Dağı’nı ataları-
nızın üzerine (düşüverecekmiş gibi) yükselttiğimiz sırada ata-
larınızdan söz almış ve ‘Size verdiğimiz kitaba sımsıkı sarılın
ve emirlerimizi dinleyin’ demiştik. Onlar ise, ‘Dinledik ve karşı
geldik’ dercesine davranışlar sergilediler. Küfürde direnmeleri
sebebiyle sevgisini kalplerinde taşıdıkları o buzağı, (öğütülüp
suya serpilerek) onlara içirildi…” 1251
Hz. Musa kendisinden bu isteklerde bulunan kavmine, dini
konulardaki cahilliklerinden dolayı Cenab-ı Allah’ın konumu-
nu, sıfatlarını O’nun yardımcıya ve aracıya ihtiyacı olmadığı-
nı, kendisinin peygamber olarak nasıl bir görev üstlendiğini
onlara yeniden anlatma ihtiyacı hissetmiştir. Ayrıca putlara
tapan kavmin akıbetinin ne kadar kötü olduğunu açıklamış-
tır. 1252
On Emir’de kesin olarak yasaklanmasına rağmen İsrailoğulla-
rının eski alışkanlıklarından olan putperestliğe zaman zaman
döndüklerine, bu sebeple şiddetli cezalara çarptırıldıklarına
ilişkin Tevrat’ta pek çok örneğe rastlamak mümkündür. 1253
İsrailoğulları, Mısır’dan mucizevi çıkışlarının ardından üç
ay 1254 bile geçmeden peygamberlerinden kendileri için yapay
bir tanrı yapmasını istemiş ve Hz. Musa Tur Dağı’na çıkmak
Musa’nın kardeşi ile karıştırılarak Eski Ahit’e de bu şekilde geçirilmiş ola-
cağı belirtilmektedir. (Kurt, s. 87.)
1250 Kurt, s. 87.
1251 Bakara, 2/93.
1252 A. Neccar, s. 288; Kara, s. 368.
1253 Kurt, s.73.
1254 Harman, Musa, 31/9-209