Page 343 - hz_musa
P. 343
342 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
çok benzerleri gibi Cahiliye Dönemi Arapları da “Biz putlara
sadece bizi Allah’a yaklaştırsınlar diye tapıyoruz.” 1266 demele-
rine rağmen Cenab-ı Allah’ı unutmuşlar, putları O’nun yerine
koymuştur.
İsrailoğulları’nın tamamı olmasa da belli bir kısmının Hz. Mu-
sa’dan buzağı benzeri bir putlarının olmasını ve ona ibadet
etmeyi istemeleri dini açıdan küfür olarak değerlendirilmiş,
ibadetin saygının sonucu ve Allah’a mahsus olduğu belirtile-
rek, bu inançta olanların kâfir olacağı açıklanmıştır. 1267
İsrailoğulları’nın peygambersiz ve esir kaldıkları bir sürede
bölge yaşam biçimlerinden ve kültüründen etkilenmiş olma-
ları gayet doğal ve anlaşılabilir bir husustur. Nitekim Firavun
ve yanındakilerin dini yönden benzer bozuklukları yaşadık-
ları bilinmektedir. Ancak Hz. Musa’nın Kızıldeniz öncesinde
ve sonrasında uzun yıllar kavminin arasında peygamberlik
yaptığı, Firavun ve adamlarına karşı tevhit mücadelesi verdi-
ği, bu konuda pek çok mucizeler gösterdiği ve bu yolla onları
putlardan ve putperestlikten arındırmaya çalıştığı yaşanmış
ve gözle görülür bir olaydır. 1268 Nitekim müteakip ayeti keri-
melerde İsrailoğulları’nın geleneksel karakterini yansıtan bu
dönekliklerine çok da müsamahakâr davranılmadığı görül-
mektedir. “Allah sizi (tevhit inancına erdirerek) putlara tapan
kavimlerden üstün kılmışken, size ondan başka bir tanrı mı ara-
yıp bulayım. Hatırlayın ki, Allah vaktiyle sizi, en kötü işkence
ve zulüm altında inleten Firavun’un adamlarından kurtarmıştı.
Onlar oğullarınızı öldürüyorlar, kadınlarınızı-kızlarınızı sağ
bırakıp kötü emelleri için kullanıyorlardı. Bu zulümden kurtul-
manız Rabbinizin size büyük bir nimetiydi.” 1269 Ayeti kerimeler-
de ele alınan temel husus; onların inandıkları bir Allah’a nasıl
kulluk edeceklerini bilemedikleri için putperestliğe yöneldik-
1266 Zümer, 39/3.
1267 Razî, Tefsir, s. 11/40; Vehbi, s. 5/1475.
1268 Bk. Mevdudî, s. 2/88.
1269 Araf, 7/ 140-141.