Page 281 - hz_musa
P. 281
280 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
elindeki temiz suları alıp içecekleri zaman o da ellerinde kana
dönüşmüştür. 1038
Kıptiler yaşadıkları bu sıkıntılı süreçte Hz. Musa’ya gelerek:
“Ey Musa! Rabbine bizim için dua et de bu kan musibetini biz-
den kaldırsın. Sana iman edelim ve İsrailoğulları’nı da seninle
beraber gönderelim.” dediler. Hz. Musa, Allah’a dua etti. Fakat
onlar felaketten kurtulmalarına rağmen yine de iman etme-
diler. 1039
Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali’nde Araf suresi 133.
ayetin mealini verirken eklenen dipnotta şöyle bir açıklama
yapılmıştır. “Ayette zikredilen hususlar-kan hariç- Mısır coğraf-
yasında zaman zaman meydana gelen doğal afetlerdir. Bu do-
ğal afetleri de yaratan da Allah olduğu için hepsi birer mucizevi
özellik arz etmektedir. Kan hakkında farklı görüşler vardır. Mü-
fessirlerin çoğuna göre başta Nil olmak üzere Mısır’daki suların
kan rengini almasıdır ki, bu sebeple balıklar bile ölmüştür. Bu-
nun sebebi suyun aktığı yerlerdeki toprağın renginin suya ka-
rışmasıdır. Şiddetli yağmur ve seller dolayısıyla ırmağın rengi
daha da kırmızılaşarak kan rengini andırmış olabilir.” 1040
Mısırlılar Nil Nehri’nin her yıl taşmasını kendileri için normal
bir olay ve bereket olarak kabul etmekte ve bundan şikâyet-
lenmek yerine sevinmektedirler. Ancak bu karşılaştıkları yeni
durumun öncekilere benzememesi, onların Hz. Musa’ya gele-
rek bu felaketten kendilerinin kurtulması için dua istemeleri-
ne hatta yalvarmalarına sebep olmuştur. Bu sebeple Kur’an-ı
Kerim’de kan olarak ifade edilen bu olağanüstü hali ve Kur’an-ı
Kerim’de belirtilen diğer olağanüstü halleri bir doğa olayı
şeklinde sıradanlaştırarak değerlendirmek onu basite indir-
geme ve onun mucize olmadığı anlamına gelmektedir. Ayrıca
Kur’an-ı Kerim taşkınlarla ilgili olması ihtimal dahilinde olan
Tufan olayını da “kan”dan ayrı bir mucize olarak Firavun ve
1038 Zemahşerî, s. 2/954; Vanî, s. 372; Yazır, s. 4/2269.
1039 İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3071.
1040 Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, s. 165.