Page 281 - hz_musa
P. 281

280  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           elindeki temiz suları alıp içecekleri zaman o da ellerinde kana
           dönüşmüştür. 1038
           Kıptiler yaşadıkları bu sıkıntılı süreçte Hz. Musa’ya gelerek:
           “Ey Musa! Rabbine bizim için dua et de bu kan musibetini biz-
           den kaldırsın. Sana iman edelim ve İsrailoğulları’nı da seninle
           beraber gönderelim.” dediler. Hz. Musa, Allah’a dua etti. Fakat
           onlar felaketten kurtulmalarına rağmen yine de iman etme-
           diler. 1039
           Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali’nde Araf suresi 133.
           ayetin mealini verirken eklenen dipnotta şöyle bir açıklama
           yapılmıştır. “Ayette zikredilen hususlar-kan hariç- Mısır coğraf-
           yasında zaman zaman meydana gelen doğal afetlerdir. Bu do-
           ğal afetleri de yaratan da Allah olduğu için hepsi birer mucizevi
           özellik arz etmektedir. Kan hakkında farklı görüşler vardır. Mü-
           fessirlerin çoğuna göre başta Nil olmak üzere Mısır’daki suların
           kan rengini almasıdır ki, bu sebeple balıklar bile ölmüştür. Bu-
           nun sebebi suyun aktığı yerlerdeki toprağın renginin suya ka-
           rışmasıdır. Şiddetli yağmur ve seller dolayısıyla ırmağın rengi
           daha da kırmızılaşarak kan rengini andırmış olabilir.” 1040

           Mısırlılar Nil Nehri’nin her yıl taşmasını kendileri için normal
           bir olay ve bereket olarak kabul etmekte ve bundan şikâyet-
           lenmek yerine sevinmektedirler. Ancak bu karşılaştıkları yeni
           durumun öncekilere benzememesi, onların Hz. Musa’ya gele-
           rek bu felaketten kendilerinin kurtulması için dua istemeleri-
           ne hatta yalvarmalarına sebep olmuştur. Bu sebeple Kur’an-ı
           Kerim’de kan olarak ifade edilen bu olağanüstü hali ve Kur’an-ı
           Kerim’de  belirtilen  diğer  olağanüstü  halleri  bir  doğa  olayı
           şeklinde sıradanlaştırarak değerlendirmek onu basite indir-
           geme ve onun mucize olmadığı anlamına gelmektedir. Ayrıca
           Kur’an-ı Kerim taşkınlarla ilgili olması ihtimal dahilinde olan
           Tufan olayını da “kan”dan ayrı bir mucize olarak Firavun ve

           1038   Zemahşerî, s. 2/954; Vanî, s. 372; Yazır, s. 4/2269.
           1039   İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3071.
           1040   Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, s. 165.
   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286