Page 278 - hz_musa
P. 278
Hz. MUSA 277
katman oluşturdukları söylenmektedir. Çekirgeler onların ya-
şam alanlarına girmiş, ekinlerini yemiş, tarlalarını, ağaçlarının
yapraklarını ve meyvelerini yiyip tüketmiştir. 1027 Bu durumun
onlarda büyük bir felakete dönüşmesi sonrasında onlar koşa-
rak Hz. Musa’nın ayaklarına kapanmış hem iman edeceklerine
hem de İsrailoğulları’nın onunla birlikte çıkmasına izin vere-
ceklerine söz vermişlerdir. Hz. Musa asasını eline alarak doğu
ve batı yönlerini işaret etmiş bir anlamda onların etkilendik-
leri alanın sınırlarını çizmiştir. Cenab-ı Allah’ın izniyle yedi
gün sonra üzerlerindeki azap kaldırılmış, çekirgeler dağılmış-
tır. Fakat Mısırlılar, aradan bir süre geçtikten sonra, çekirge-
lerden arta kalanların kendilerine yeteceğini görünce “Geriye
kalan şeyler bize yeter. Sana iman etmiyoruz.” 1028 diyerek yine
sözlerinden caymış ve “Bu da bir büyüdür.” demişlerdir. 1029
Haşarat İstilası
“Kummel” kelimesinin iki anlamı olduğu üzerinde durulmak-
tadır. Bunlardan birincisi yumurtadan yeni çıkmış henüz ka-
natlanmamış çekirge yavrusu; ikincisi de buğdaylar içinden
çıkan ve üzerinde görülen güvedir. Ancak müfessirler bu ke-
limenin anlamını esneterek her türlü zararlı haşere için kul-
lanmıştır. 1030
Kıptilerin inanmama konusundaki inadı ve mucizelerden ib-
ret almama konusundaki ısrarları, onların yeni bela ve mu-
sibetlerle karşı karşıya kalmalarına sebep olmuştur. Nitekim
Kıptiler, çekirge istilasından sonra, yine iman etmemişler ve
İsrailoğulları’nın Mısırdan çıkmalarına izin vermemişlerdir.
Onlar ekinlerini hasat edip bunlar bizim kazandıklarımızdır
diyerek ambarlarında depoladıklarında, buğday tanelerinden
1027 Taberî, s. 417; Razî, Tefsir, s. 111/30; Yazır, s. 4/2267.
1028 Razî, Tefsir, s. 11/30
1029 Zemahşerî, s. 2/952; Vanî, s. 371-372. Bk. Ebussuud, s. 3/537.
1030 Zemahşerî, s. 2/952, 954; İbn Kesîr, Tefsir, s. 3070, Kasas, s. 297-298; Ya-
zır, s. 4/2267.