Page 241 - Hz_ibrahim
P. 241

238  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  239



 a-  Hz.  Âdem’den  önce  Cenab-ı  Allah  tarafından  meleklere   Allah onu teselli etmek istemiş, o zaman bembeyaz olup et-
 yaptırılmıştır.  rafına ışıklar saçan Hacerü’l-Esved’i göndermiştir. Hz. Âdem
             onunla  teselli  bulmaya  çalışmıştır.  Yeryüzünün  insanlardan
 b-  Hz. Âdem tarafından yapılmıştır.
             yoksunluğu sebebiyle sıkılan ve Allah’ı tespih ve ona ibadet
 c-  Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail tarafından yapılmıştır.  eden kimseler bulunmadığı için üzülen Hz. Âdem’e Cenab-ı
             Allah orada bir beyit yaptıracağını ve onun sonradan yapılan
 Kâbe’nin Hz. Âdem’den önce melekler tarafından yapıldığı-
             diğer mabetlerden üstün olacağını haber vermiştir. Cenab-ı
 nı ileri sürenler Beyhaki’de yer alan bir rivayeti esas almak-
 tadırlar.  Çeşitli  yönlerden  eleştirilen  bu  rivayete  göre:  “Hz.   Hak Kâbe’nin vasıflarını sayarken Hz. Âdem’e ve ondan son-
 Âdem Kâbe’de haccederken melekler onunla karşılaştıkların-  rakilere güvenli bir yer, onun ve çevresinin kutsal kılınıp do-
 da; ‘Ey Âdem! Haccın mübarek olsun. Biz senden iki bin yıl önce   kunulmaz özellikte olacağını, ona saygı gösterenlerin Allah’ın
             koyduğu  yasaklara  saygılı  davranmış  sayılacağını,  oradaki
 762
 haccetmiştik.”  demiştir.
             insanlara  zarar  vermeyenlerin  Allah  yanında  güvende  ola-
 Rivayetlere göre Yüce Allah Kâbe’nin yerini yeryüzünü yarat-  cağını, onun şanını yüceltenlerin Allah katında yüceleceğini
 madan iki bin sene önce, bu evi de yeryüzündeki her şeyden   haber vermiştir. Ayrıca oranın insanlar için yapılan ilk mabet
 önce  yaratmıştır.  Hemen  hemen  bütün  tefsirlerde  ve  tarihî   olduğunu, her padişahın bir korusu olduğu gibi Mekke Vadi-
 kaynaklarda bu konuda şöyle bir bilgi yer almaktadır: “Yüce   si’nin de Allah’ın kendi korusu ve orada bulunanların ve orayı
 Allah  meleklerini  gönderip  onlara    ‘Yeryüzünde  benim  için   ziyarete gelenlerin de kendi misafirleri olduğunu belirtmiştir.
 Beyt-i Mamur gibi bir ev yapın.’ dedi. Yüce Allah, gökteki (me-  765  Burada yer alan rivayetlerden Kâbe’nin Hz. Âdem’den önce
 leklerin) Beyt-i Mamur’u tavaf etmeleri gibi, yeryüzünde her-  yapıldığı ve onun ihtiyaç hâlinde buranın tamir ve bakımını
 kesin de o evi (Kâbe’yi) tavaf etmelerini emretti. Bu iş, Âdem’in   yaptığı anlaşılmaktadır.   Bunun yanında Ezraki aynı eserin-
                                  766
 763
 yaratılmasından önce idi.”    de Hz. Âdem’in Hindistan’dan Mekke’ye geldiğinde Cenab-ı
             Allah’ın kendisine yardımcı melekler göndererek Kâbe’yi inşa
 İkinci görüşü esas alanlar Kâbe’nin Hz. Âdem zamanında ve
                                     767
             ettirdiğini nakletmektedir.
 onun tarafından yapıldığını iddia etmektedirler. Tefsirlerde,
 Bakara suresi 2/127. ayeti kerimesi esas alınarak Kâbe’nin   Abdullah ibn Amr İbn As, Kâbe’nin Hz. Âdem tarafından ya-
 Hz.  Âdem  tarafından  yapıldığı,  dolayısıyla  Hz.  İbrahim’den   pıldığıyla ilgili Hz. Peygamber’den şöyle bir hadis rivayet et-
 önce var olduğu belirtilmektedir. Hatta Hz. Âdem ve melek-  mektedir: Allah kendisine bir mabet yapmaları için Cebrail’i
 lerin Hz. İbrahim’den önce hac ederek Kâbe’yi ziyaret ettik-  Hz. Âdem ve Hz. Havva’ya gönderdi. Cebrail onlara yapılacak
 764
 leri haber verilmektedir.  İbn Abbas’tan rivayet edildiğine   olan mabedin ölçülerini verdi. Su çıkıncaya kadar Hz. Âdem
             yerin toprağını kazdı, Hz. Havva çıkan toprağı dışarı taşıdı.
 göre Hz. Âdem, yeryüzüne gönderilince ilk önce Beytullah’ın
             Sonra  onlara  yeter  denildi.  Beytin  yapımı  tamamlandıktan
 bulunduğu  yere  inmiştir.  O  çok  üzgün  olduğu  için  Cenab-ı
             sonra Cenab-ı Allah onlara onun etrafını tavaf etmelerini vah-
 762  Ebu Bekir Ahmed b. Hüseyin el-Beyhakî, Delailü’n-Nübüvve, Beyrut, 1985,
 s. 2/45.    765  Ezraki, s. 32-33; Razi, Tefsir, s. 6/481.
 763  Razi, Tefsir, s. 6/480.  766  Ezraki, s. 34-36.
 764  Maturîdî, s. 1/267; Ebussuud, s. 1/364.   767  Ezraki, s. 36.
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246