Page 236 - Hz_ibrahim
P. 236
234 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 235
toplam on bir kere yapılıp yıkıldığını, en son Osmanlı padi- Kâbe’nin örtüsü her sene Zilkade ayının 25’inde veya 28’inde
şahlarından Sultan IV. Murat tarafından onarıldığını belirt- kaldırılır, yerine yerden iki metre yükseklikte beyaz bir örtü
miştir. Bunların dışında Kâbe zaman ve şartlara uygun olarak ile örtülür ki buna Kâbe’nin ihrama girmesi denilmektedir.
küçüklü büyüklü bazı tamiratlar görmüştür. 751 Hac bitiminde bu örtü kaldırılarak Kâbe’nin yeni örtüsü ör-
758
tülür. Çok eskilere dayanan bu bilgiler zamanla değişikli-
Kâbe’nin üstü eskiden beri her sene yenilenen siyah bir örtü
ğe uğramıştır. Günümüzde Mekke’de siyah ipekten dokunup,
ile örtülmektedir. Her ne kadar geçmişe ait bilgiler bulunsa
üzerine altın ve gümüş ipliklerle çeşitli ayetler ve Allah’ın
da Kâbe’ye düzenli olarak ilk örtü örtenin Hz. İsmail olduğu
isimleri yazılarak hazırlanan Kâbe’nin örtüsü, hacıların Ara-
sanılmaktadır. 752 Bilinen şekliyle ilk örtü örten kişinin Him-
fat’ta vakfe ibadetinde bulundukları sırada, Kâbe gül sularıyla
yer hükümdarlarından Esad b. Tubba’ olduğu ileri sürülmek-
yıkandıktan sonra değiştirilmektedir.
753
tedir. Yemen, kumaşlarıyla meşhur olduğundan, ilk yıllarda
754
Kâbe’nin örtüsü buradan temin edilmiştir. Ebrehe gibi Ye-
men hükümdarı olan Tubba’, Kâbe’yi yıkmak için geldiğinde b- Kâbe ile İlgili Asılsız Bir İddia
felç olmuş, Medineli Yahudi bilginleri tarafından uyarılmış
ve o da bu niyetinden vazgeçmiştir. O, iyileştiğinde Kâbe’nin Her din mensubu kendi kutsallarına inanmakta onun üstün-
lüğünü savunmaktadır. Bu anlamda Kudüs Yahudiler için en
üzerine bir örtü örtmüş ve böylece ilk örtü örten de o olmuş-
755
tur. kutsal mekândır. Rivayete göre İslam din olarak gönderilip
Kâbe kutsal mekân olarak öne çıkınca Yahudilerin kıskançlık-
Kâbe’ye örtü geleneği Peygamber’imiz Hz. Muhammed za-
ları depreşmiş ve Kudüs’ün üstünlüğünü, yüceliğini ve bütün
manında ve ondan sonra gelen halifeler tarafından da devam
peygamberlerin gittiği kutsal bir yer olduğunu iddia etmeye
ettirilmiştir. Osmanlı padişahları “Hadimü’l-Haremeyn,” (İki
başlamıştır. Onların bu iddiaları karşısında Müslümanlar da
Harem’in Hizmetkârı) unvanını aldıktan sonra, uzun yıllar
kendilerinin kutsal olarak kabul ettiği Kâbe’nin daha üstün
Mısır’da dokutturarak Kâbe’nin örtüsünü hazırlama görevini ve yüce olduğunu iddia etmiştir. Bunun üzerine “Şüphesiz,
756
de üstlenmişlerdir. Kâbe’nin örtüsü daha sonra, muhteme- âlemlere bereket ve hidayet kaynağı olarak insanlar için kuru-
len Osmanlı padişahlarından I. Ahmet zamanında İstanbul’da 759
lan ilk ev (mabet) Mekke’deki Kâbe’dir.” ayeti kerimesi nazil
dokunduktan sonra “Sürre Alayları” denilen özel bir kervan
olmuştur.
marifetiyle Mekke’ye gönderilmiştir. 757
Yeryüzünün en kadim mabedi belki de en eski yapısı Kâbe’dir.
Bilim insanları ve bütün din mensupları bu konu üzerinde
hemfikirdir. Dinler tarihi ve peygamberler tarihi ile ilgilenen-
751 Köksal, Peygambereler Tarihi s. 1/208-209.
ler bu durumu yakından bilmektedir. Yakın geçmişe kadar bu
752 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/212.
konuda ciddiye alınabilecek herhangi farklı bir görüş ortaya
753 Wensinck, Kâbe, s. 6/14; Şibli, s. 1/117.
754 Şibli, s. 1/117. atılmamıştır. Ancak Kanadalı Tarihçi ve Arkeolog Dan Gibson,
755 Yazır, s. 5/ 3401; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/212-213.
756 Geniş bilgi için bk. Köksal, Peygambereler Tarihi, s. I/211-220. 758 Wensinck, Kâbe, s. 6/6.
757 Wensinck, Kâbe, s. 6/6. 759 Âl-i İmran, 3/96.