Page 237 - Hz_ibrahim
P. 237

234  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  235



 toplam on bir kere yapılıp yıkıldığını, en son Osmanlı padi-  Kâbe’nin örtüsü her sene Zilkade ayının 25’inde veya 28’inde
 şahlarından  Sultan  IV.  Murat  tarafından  onarıldığını  belirt-  kaldırılır, yerine yerden iki metre yükseklikte beyaz bir örtü
 miştir. Bunların dışında Kâbe zaman ve şartlara uygun olarak   ile örtülür ki buna Kâbe’nin ihrama girmesi denilmektedir.
 küçüklü büyüklü bazı tamiratlar görmüştür. 751  Hac bitiminde bu örtü kaldırılarak Kâbe’nin yeni örtüsü ör-
                  758
             tülür.  Çok eskilere dayanan bu bilgiler zamanla değişikli-
 Kâbe’nin üstü eskiden beri her sene yenilenen siyah bir örtü
             ğe uğramıştır. Günümüzde Mekke’de siyah ipekten dokunup,
 ile örtülmektedir. Her ne kadar geçmişe ait bilgiler bulunsa
             üzerine  altın  ve  gümüş  ipliklerle  çeşitli  ayetler  ve  Allah’ın
 da Kâbe’ye düzenli olarak ilk örtü örtenin Hz. İsmail olduğu
             isimleri yazılarak hazırlanan Kâbe’nin örtüsü, hacıların Ara-
 sanılmaktadır.  752   Bilinen şekliyle ilk örtü örten kişinin Him-
             fat’ta vakfe ibadetinde bulundukları sırada, Kâbe gül sularıyla
 yer hükümdarlarından Esad b. Tubba’ olduğu ileri sürülmek-
             yıkandıktan sonra değiştirilmektedir.
 753
 tedir.  Yemen, kumaşlarıyla meşhur olduğundan, ilk yıllarda
 754
 Kâbe’nin örtüsü buradan temin edilmiştir.   Ebrehe gibi Ye-
 men hükümdarı olan Tubba’, Kâbe’yi yıkmak için geldiğinde   b-  Kâbe ile İlgili Asılsız Bir İddia
 felç  olmuş,  Medineli  Yahudi  bilginleri  tarafından  uyarılmış
 ve o da bu niyetinden vazgeçmiştir. O, iyileştiğinde Kâbe’nin   Her din mensubu kendi kutsallarına inanmakta onun üstün-
             lüğünü savunmaktadır. Bu anlamda Kudüs Yahudiler için en
 üzerine bir örtü örtmüş ve böylece ilk örtü örten de o olmuş-
 755
 tur.        kutsal mekândır. Rivayete göre İslam din olarak gönderilip
             Kâbe kutsal mekân olarak öne çıkınca Yahudilerin kıskançlık-
 Kâbe’ye  örtü  geleneği  Peygamber’imiz  Hz.  Muhammed  za-
             ları depreşmiş ve Kudüs’ün üstünlüğünü, yüceliğini ve bütün
 manında ve ondan sonra gelen halifeler tarafından da devam
             peygamberlerin gittiği kutsal bir yer olduğunu iddia etmeye
 ettirilmiştir.  Osmanlı  padişahları  “Hadimü’l-Haremeyn,”  (İki
             başlamıştır. Onların bu iddiaları karşısında Müslümanlar da
 Harem’in  Hizmetkârı)  unvanını  aldıktan  sonra,  uzun  yıllar
             kendilerinin kutsal olarak kabul ettiği Kâbe’nin daha üstün
 Mısır’da dokutturarak Kâbe’nin örtüsünü hazırlama görevini   ve  yüce  olduğunu  iddia  etmiştir.  Bunun  üzerine  “Şüphesiz,
 756
 de üstlenmişlerdir.  Kâbe’nin örtüsü daha sonra, muhteme-  âlemlere bereket ve hidayet kaynağı olarak insanlar için kuru-
 len Osmanlı padişahlarından I. Ahmet zamanında İstanbul’da   759
             lan ilk ev (mabet) Mekke’deki Kâbe’dir.”   ayeti kerimesi nazil
 dokunduktan sonra “Sürre Alayları” denilen özel bir kervan
             olmuştur.
 marifetiyle Mekke’ye gönderilmiştir.  757
             Yeryüzünün en kadim mabedi belki de en eski yapısı Kâbe’dir.
             Bilim insanları ve bütün din mensupları bu konu üzerinde
             hemfikirdir. Dinler tarihi ve peygamberler tarihi ile ilgilenen-
 751  Köksal, Peygambereler Tarihi s. 1/208-209.
             ler bu durumu yakından bilmektedir. Yakın geçmişe kadar bu
 752  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/212.
             konuda ciddiye alınabilecek herhangi farklı bir görüş ortaya
 753  Wensinck, Kâbe, s. 6/14; Şibli, s. 1/117.
 754  Şibli, s. 1/117.  atılmamıştır. Ancak Kanadalı Tarihçi ve Arkeolog Dan Gibson,
 755  Yazır, s. 5/ 3401; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/212-213.
 756  Geniş bilgi için bk. Köksal, Peygambereler Tarihi, s. I/211-220.  758  Wensinck, Kâbe, s. 6/6.
 757  Wensinck,  Kâbe, s. 6/6.  759  Âl-i İmran, 3/96.
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242