Page 242 - Hz_ibrahim
P. 242

240  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  241



                                                                 768
           yetti. Kendisine sen ilk insansın bu da ilk mabettir denildi.                 ziyaret maksadıyla gelenler olmuştur. Dolayısıyla insanlık ta-
                                                                                                                                                773
           Böylece insanlardan ilk defa hacceden ve Kâbe’yi tavaf eden                   rihi boyunca Kâbe’nin kutsallığı ve ziyareti devam etmiştir.
           Hz. Âdem olmuştur. Rivayetlerde onun çeşitli kereler haccet-                  Bu konudaki rivayetlerde bazı çelişkiler mevcuttur. Nitekim
                                   769
           tiğinden söz edilmektedir.  İbn Kesir, Beyhaki’de nakledilen                  Beyhaki’nin  Urve  b.  Zübeyr’den  naklettiği  bir  habere  göre
           bu hadisi rivayet eden İbn Lehia’nın zayıf birisi olduğunu ve                 Hz. Nuh başta olmak üzere bütün peygamberler Kâbe’yi ziya-
           onu tek başına rivayet ettiğini, Abdullah İbn Amr’ın muhte-                   ret etmiştir. Ancak Hz. Hud ve Hz. Salih, içinde bulundukları
           melen Yermük Savaşı’nda esir aldığı iki arkadaşından bunu                     toplum şartları dolayısıyla onu ziyaret imkânı bulamamış ve
           aldığını söylemektedir. 770                                                   haccetmeden  ölmüştür.  Aynı  rivayette  Hz.  Nuh  zamanında
                                                                                         meydana gelen Tufan’dan Kâbe’nin de etkilendiği ve oranın
           Fahruddin  er-Razi,  Kâbe’nin  Hz.  Âdem  zamanında  mevcut
                                                                                                                                      774
           olduğunu ve bu yöndeki rivayetlerin en doğru görüş olduğu-                    kırmızı bir tepeye dönüştüğü haber verilmekte ve yerinin
                                                                                                                      775
                                                                                         kaybolduğu ifade edilmektedir.  Bu durumda Kâbe yıkılmış
           nu söylemekte ve Mekke ile ilgili rivayetleri buna delil olarak
           göstermektedir. 771                                                           olduğuna göre peygamberlerin nereyi ve nasıl ziyaret etmiş
                                                                                         oldukları konusu araştırılmaya değerdir.
           İslam kaynaklarında, Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın cennetten
           çıkarılıp  dünyaya  gönderildikleri  zaman  Mekke  civarındaki
           Arafat Dağı’nda buluştukları ve Kâbe’nin bulunduğu yere gel-                      d-   Kâbe Hz. İbrahim’den Önce Yapılmıştır
           dikleri yönünde rivayetler yer almaktadır. Bu esnada eşi ile
                                                                                         Hz. İbrahim’in temelleri yükseltmesi ifadesi, Kâbe’nin aslının
           buluşmalarının şükrünü ifa için Hz. Âdem ibadet etmek ister.
                                                                                         önceden var olduğunu hatırlatmaktadır. Ancak Hz. Nuh za-
           Cennette etrafında tavaf ederek ibadet ettiği nurdan sütunu
                                                                                         manında olan Tufan ve geçen sürede Hz. Âdem’in yaptığı bina
           hatırlar ve kendisine verilmesini ister. Bu sütun orada tecelli
                                                                                         yıkılıp yok olmuştur.
           eder ve Hz. Âdem onun etrafında tavaf ederek Allah’a ibadet
           görevini yerine getirir. Bu nurdan sütun Hz. Şit zamanında                    Âl-i İmran suresinin 3/96-97. İbrahim suresinin 14/37. ayet-
           kaybolur ve yerinde siyah bir taş kalır. Bunun üzerine Hz. Şit                lerinden veya bunlarla örtüşen Hz. Peygamber’den gelen ha-
           oraya dört köşe taş ve çamurdan bir bina yapar. Sonra Nuh                     dislerden anlaşıldığı kadarıyla bu kutsal mabet, Hz. Âdem’in
           Tufanı esnasında bu bina uzun bir süre kumlar altında gizli                   yaptığı yeryüzünün ilk mabedidir. Dolayısıyla bu mabet Hz.
           kalır.  772                                                                   İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’den önce yapılmıştır.
                                                                                                                                     776
           Tufan’dan sonra Hz. İbrahim zamanına kadar bölgenin kut-                      Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i daha küçük
           sallığı hakkında genel bir kanı olmakla birlikte Kâbe’nin yeri                çocukken Mekke’ye getirdiğinde oranın kutsal bir yer olduğu
           belirsiz kalmış, fakat bu süre içinde de insanlardan buraya                   ve içerisinde her ne kadar adı geçmese de Kâbe’nin bulun-

           768  Beyhakî, s. 2/44-45; Ebussuud, 1/364-365.
                                                                                         773  Ezraki, s. 43; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.
           769  Ezraki, s. 38-40.                                                        774  Beyhakî, s. 2/46. Bu konuda geniş bilgi için bk. Ahmet Güç, Dinlerde Ma-
           770  İbn Kesir, Tefsir, s. 4/1308.                                                bed ve İbadet, İstanbul, 1999, s. 221-223.
           771  Razi, Tefsir, s. 6/481-482.                                              775  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.
           772  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.                                   776  Mahmud, s. 154-155.
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247