Page 244 - Hz_ibrahim
P. 244

242  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  243



           duğu bilgisi kendisine Allah tarafından bildirilmiştir. Ancak                 Kur’an-ı Kerim ayetlerinden anlaşıldığına göre Cenab-ı Allah
                                                                                                                                    781
           aradan geçen uzun yıllar içerisinde başta Nuh Tufanı olmak                    Hz. İbrahim’e önce Kâbe’nin yerini göstermiş,  Hz. İbrahim,
                                                                                                                                           782
           üzere çeşitli sebeplerle muhtemelen Kâbe yıkılmış, şehir sa-                  eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i onun yanına bırakmış  son-
           kinleri dağılmış ve bölge metruk bir hâl almıştır. Ayette geçen               ra da oğlu Hz. İsmail ile birlikte eski temeller üzerine Kâbe’nin
                                                                                                               783
           “İbrahim ve İsmail Beytullah’ın temellerini yükseltiyor.” ibare-              inşasını tamamlamıştır.  Her ne kadar kim tarafından ve ne
           sinden onların bir tür arkeolojik kazı yaptıkları ve Hz. Âdem                 zaman yapıldığı konusunda Kur’an’ı-Kerim’de bilgi verilme-
           tarafından atılan orijinal temelleri bulduktan sonra Kâbe’yi                  miş olsa da bu ayeti kerimeler Kâbe’nin Hz. İbrahim’den önce
           yeniden o temeller üzerine inşa ettikleri tahmin edilmekte-                   de var olduğunu göstermektedir. Bu konuda en önemli bilgi
              777
           dir.                                                                          Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’in Mekke’ye bırakıldıklarında bu-
                                                                                         ranın diğer yerlerden farkı bir kutsiyete sahip olduğu bildiril-
           Birbirine hasret baba ve oğul karşılaşmasında yaşananlardan                   diği hâlde orada Kâbe adında yapılı bir mabedin bulunmamış
           sonra Hz. İbrahim oğluna Kâbe’nin inşası ile ilgili önemli bir
                                                                                         olmasıdır. Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim ve oğlunun
           görev üstlenmesini ve kendisine yardım etmesini istemiştir.                   Kâbe inşasıyla ilgili bilgi verilirken temellerden söz edilmesi,
           Oğlundan gerekli destek cevabını alan Hz. İbrahim oğlu Hz.                    onların kendilerine gösterilen yerde buldukları eski temeller
           İsmail ile birlikte “…Ey Rabb’imiz! Bizden bunu kabul buyur;                  üzerine Kâbe’yi yaptıklarının bir başka delili olması gerekir.
                                         778
           şüphesiz  sen  işitensin,  bilensin.”   duasını  yaparak  kendile-            “Şüphesiz, âlemlere bereket ve hidayet kaynağı olarak insanlar
                                                                                                                                     784
                                                                 779
           rine  işaret  edilen  yerde  temelleri  kazmaya  başlamıştır.                 için kurulan ilk ev (mabet) Mekke’deki Kâbe’dir.”   ayeti keri-
           Kâbe’nin  Hz.  İbrahim  tarafından  yapıldığını  iddia  edenler,              mesi, insan din ilişkileri bağlamında ele alındığında, Kâbe’nin
           genellikle ayeti kerimede geçen “İbrahim’in makamı vardır.”                   ilk yapıldığı tarihi Hz. Âdem’e kadar geri götürülebilmekte-
           ifadesi üzerinden yorum yapmakta, onun Hz. İbrahim ve oğlu                    dir. Bütün bunların yanında Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve
           tarafından inşa edildiği ve bu durumun Yüce Allah tarafından                  oğlunu dünyanın başka bir yerine değil de Filistin/Şam böl-
           Müslümanlara bildirilmek üzere Kur’an-ı Kerim’de yer aldığı-                  gesinden kilometrelerce uzak mesafede insan hayatı için pek
           nı düşünmektedir.                                                             de  uygun  olmayan  bir  coğrafyaya  getirmesinin  bir  hikmeti
                                                                                         olması gerekir ki bu da Kâbe’nin kalıntılarının orada bulun-
           Kur’an-ı Kerim’de geçen “beytiye” (evim) diye anılan yer Hz.
                                                                                         masından başka bir şey değildir.
           İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in Hz. Âdem’den kalma olduğu ileri
           sürülen temeller üzerine yaptığı Kâbe’dir. Bu ifadeden dolayı
           bütün Müslümanlar Kâbe’yi “Beytullah” (Allah’ın evi) diye ad-                     e-  Kâbe ve Hz. İbrahim
           landırırlar. 780
                                                                                         Kâbe  adı  anıldığı  zaman  Hz.  İbrahim  akla  gelmektedir.  Bu-
                                                                                         nunla  birlikte  Kâbe  ile  ilgili  rivayetlerden  oranın  Hz.  İbra-

           777  Ebussuud, s. 6/106; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/200-201.           781  Hac, 22/26.
           778  Bakara, 2/127.                                                           782  İbrahim, 14/37.
           779  Ezraki, s. 49-51.                                                        783  Bakara, 2/127.
           780  Kur’an Yolu, s. 1/209.                                                   784  Âli İmran, 3/96.
   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249