Page 244 - Hz_ibrahim
P. 244
242 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 243
duğu bilgisi kendisine Allah tarafından bildirilmiştir. Ancak Kur’an-ı Kerim ayetlerinden anlaşıldığına göre Cenab-ı Allah
781
aradan geçen uzun yıllar içerisinde başta Nuh Tufanı olmak Hz. İbrahim’e önce Kâbe’nin yerini göstermiş, Hz. İbrahim,
782
üzere çeşitli sebeplerle muhtemelen Kâbe yıkılmış, şehir sa- eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i onun yanına bırakmış son-
kinleri dağılmış ve bölge metruk bir hâl almıştır. Ayette geçen ra da oğlu Hz. İsmail ile birlikte eski temeller üzerine Kâbe’nin
783
“İbrahim ve İsmail Beytullah’ın temellerini yükseltiyor.” ibare- inşasını tamamlamıştır. Her ne kadar kim tarafından ve ne
sinden onların bir tür arkeolojik kazı yaptıkları ve Hz. Âdem zaman yapıldığı konusunda Kur’an’ı-Kerim’de bilgi verilme-
tarafından atılan orijinal temelleri bulduktan sonra Kâbe’yi miş olsa da bu ayeti kerimeler Kâbe’nin Hz. İbrahim’den önce
yeniden o temeller üzerine inşa ettikleri tahmin edilmekte- de var olduğunu göstermektedir. Bu konuda en önemli bilgi
777
dir. Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’in Mekke’ye bırakıldıklarında bu-
ranın diğer yerlerden farkı bir kutsiyete sahip olduğu bildiril-
Birbirine hasret baba ve oğul karşılaşmasında yaşananlardan diği hâlde orada Kâbe adında yapılı bir mabedin bulunmamış
sonra Hz. İbrahim oğluna Kâbe’nin inşası ile ilgili önemli bir
olmasıdır. Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim ve oğlunun
görev üstlenmesini ve kendisine yardım etmesini istemiştir. Kâbe inşasıyla ilgili bilgi verilirken temellerden söz edilmesi,
Oğlundan gerekli destek cevabını alan Hz. İbrahim oğlu Hz. onların kendilerine gösterilen yerde buldukları eski temeller
İsmail ile birlikte “…Ey Rabb’imiz! Bizden bunu kabul buyur; üzerine Kâbe’yi yaptıklarının bir başka delili olması gerekir.
778
şüphesiz sen işitensin, bilensin.” duasını yaparak kendile- “Şüphesiz, âlemlere bereket ve hidayet kaynağı olarak insanlar
784
779
rine işaret edilen yerde temelleri kazmaya başlamıştır. için kurulan ilk ev (mabet) Mekke’deki Kâbe’dir.” ayeti keri-
Kâbe’nin Hz. İbrahim tarafından yapıldığını iddia edenler, mesi, insan din ilişkileri bağlamında ele alındığında, Kâbe’nin
genellikle ayeti kerimede geçen “İbrahim’in makamı vardır.” ilk yapıldığı tarihi Hz. Âdem’e kadar geri götürülebilmekte-
ifadesi üzerinden yorum yapmakta, onun Hz. İbrahim ve oğlu dir. Bütün bunların yanında Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve
tarafından inşa edildiği ve bu durumun Yüce Allah tarafından oğlunu dünyanın başka bir yerine değil de Filistin/Şam böl-
Müslümanlara bildirilmek üzere Kur’an-ı Kerim’de yer aldığı- gesinden kilometrelerce uzak mesafede insan hayatı için pek
nı düşünmektedir. de uygun olmayan bir coğrafyaya getirmesinin bir hikmeti
olması gerekir ki bu da Kâbe’nin kalıntılarının orada bulun-
Kur’an-ı Kerim’de geçen “beytiye” (evim) diye anılan yer Hz.
masından başka bir şey değildir.
İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in Hz. Âdem’den kalma olduğu ileri
sürülen temeller üzerine yaptığı Kâbe’dir. Bu ifadeden dolayı
bütün Müslümanlar Kâbe’yi “Beytullah” (Allah’ın evi) diye ad- e- Kâbe ve Hz. İbrahim
landırırlar. 780
Kâbe adı anıldığı zaman Hz. İbrahim akla gelmektedir. Bu-
nunla birlikte Kâbe ile ilgili rivayetlerden oranın Hz. İbra-
777 Ebussuud, s. 6/106; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/200-201. 781 Hac, 22/26.
778 Bakara, 2/127. 782 İbrahim, 14/37.
779 Ezraki, s. 49-51. 783 Bakara, 2/127.
780 Kur’an Yolu, s. 1/209. 784 Âli İmran, 3/96.