Page 243 - Hz_ibrahim
P. 243

240  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  241



 768
 yetti. Kendisine sen ilk insansın bu da ilk mabettir denildi.    ziyaret maksadıyla gelenler olmuştur. Dolayısıyla insanlık ta-
                                                                   773
 Böylece insanlardan ilk defa hacceden ve Kâbe’yi tavaf eden   rihi boyunca Kâbe’nin kutsallığı ve ziyareti devam etmiştir.
 Hz. Âdem olmuştur. Rivayetlerde onun çeşitli kereler haccet-  Bu konudaki rivayetlerde bazı çelişkiler mevcuttur. Nitekim
 769
 tiğinden söz edilmektedir.  İbn Kesir, Beyhaki’de nakledilen   Beyhaki’nin  Urve  b.  Zübeyr’den  naklettiği  bir  habere  göre
 bu hadisi rivayet eden İbn Lehia’nın zayıf birisi olduğunu ve   Hz. Nuh başta olmak üzere bütün peygamberler Kâbe’yi ziya-
 onu tek başına rivayet ettiğini, Abdullah İbn Amr’ın muhte-  ret etmiştir. Ancak Hz. Hud ve Hz. Salih, içinde bulundukları
 melen Yermük Savaşı’nda esir aldığı iki arkadaşından bunu   toplum şartları dolayısıyla onu ziyaret imkânı bulamamış ve
 aldığını söylemektedir. 770  haccetmeden  ölmüştür.  Aynı  rivayette  Hz.  Nuh  zamanında
             meydana gelen Tufan’dan Kâbe’nin de etkilendiği ve oranın
 Fahruddin  er-Razi,  Kâbe’nin  Hz.  Âdem  zamanında  mevcut
                                                          774
 olduğunu ve bu yöndeki rivayetlerin en doğru görüş olduğu-  kırmızı bir tepeye dönüştüğü haber verilmekte ve yerinin
                                          775
             kaybolduğu ifade edilmektedir.  Bu durumda Kâbe yıkılmış
 nu söylemekte ve Mekke ile ilgili rivayetleri buna delil olarak
 göstermektedir. 771  olduğuna göre peygamberlerin nereyi ve nasıl ziyaret etmiş
             oldukları konusu araştırılmaya değerdir.
 İslam kaynaklarında, Hz. Âdem ve Hz. Havva’nın cennetten
 çıkarılıp  dünyaya  gönderildikleri  zaman  Mekke  civarındaki
 Arafat Dağı’nda buluştukları ve Kâbe’nin bulunduğu yere gel-  d-   Kâbe Hz. İbrahim’den Önce Yapılmıştır
 dikleri yönünde rivayetler yer almaktadır. Bu esnada eşi ile
             Hz. İbrahim’in temelleri yükseltmesi ifadesi, Kâbe’nin aslının
 buluşmalarının şükrünü ifa için Hz. Âdem ibadet etmek ister.
             önceden var olduğunu hatırlatmaktadır. Ancak Hz. Nuh za-
 Cennette etrafında tavaf ederek ibadet ettiği nurdan sütunu
             manında olan Tufan ve geçen sürede Hz. Âdem’in yaptığı bina
 hatırlar ve kendisine verilmesini ister. Bu sütun orada tecelli
             yıkılıp yok olmuştur.
 eder ve Hz. Âdem onun etrafında tavaf ederek Allah’a ibadet
 görevini yerine getirir. Bu nurdan sütun Hz. Şit zamanında   Âl-i İmran suresinin 3/96-97. İbrahim suresinin 14/37. ayet-
 kaybolur ve yerinde siyah bir taş kalır. Bunun üzerine Hz. Şit   lerinden veya bunlarla örtüşen Hz. Peygamber’den gelen ha-
 oraya dört köşe taş ve çamurdan bir bina yapar. Sonra Nuh   dislerden anlaşıldığı kadarıyla bu kutsal mabet, Hz. Âdem’in
 Tufanı esnasında bu bina uzun bir süre kumlar altında gizli   yaptığı yeryüzünün ilk mabedidir. Dolayısıyla bu mabet Hz.
 kalır.  772     İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’den önce yapılmıştır.
                                                         776
 Tufan’dan sonra Hz. İbrahim zamanına kadar bölgenin kut-  Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i daha küçük
 sallığı hakkında genel bir kanı olmakla birlikte Kâbe’nin yeri   çocukken Mekke’ye getirdiğinde oranın kutsal bir yer olduğu
 belirsiz kalmış, fakat bu süre içinde de insanlardan buraya   ve içerisinde her ne kadar adı geçmese de Kâbe’nin bulun-

 768  Beyhakî, s. 2/44-45; Ebussuud, 1/364-365.
             773  Ezraki, s. 43; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.
 769  Ezraki, s. 38-40.  774  Beyhakî, s. 2/46. Bu konuda geniş bilgi için bk. Ahmet Güç, Dinlerde Ma-
 770  İbn Kesir, Tefsir, s. 4/1308.  bed ve İbadet, İstanbul, 1999, s. 221-223.
 771  Razi, Tefsir, s. 6/481-482.  775  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.
 772  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208.  776  Mahmud, s. 154-155.
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248