Page 246 - Hz_ibrahim
P. 246

244  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  245



           him’den önce yapıldığı ve bazı peygamberlerin orayı ziyaret                   Bakara, 2/127. ayeti kerimesinde verilen bilgilerden hareket-
           ettiği  anlaşılmaktadır.   Hac  suresinin  22/26.  ayetini,  “Bir             le Kâbe’nin Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail tarafından ilk defa
                                785
           zamanlar  İbrahim’e  Beytullah’ın  yerini  hazırlamış  ve  (ona               inşa edildiğini, onun temellerinin atıldığını söyleyenler var-
                                                                                         dır.  Maturîdî, ayeti kerimede Hz. İbrahim’e atfen “…Senin
                                                                                            791
           şöyle demiştik):” şeklinde yorumlayanlardan bir kısmı buna
                                                            786
           göre Kâbe’nin önceden var olduğunu belirtmektedir.  Ham-                      kutsal evinin (Kâbe’nin) yanında” ibaresinin kullanmasından
           di Yazır, buradaki ifadeyi Kâbe’nin yapılması için yerinin Hz.                hareketle, Hz. İbrahim’in bu duayı Mekke’ye ilk geldiği sırada
                                                     787
           İbrahim’e gösterilmesi olarak yorumlamıştır. Abdullah Ay-                     söylemiş olmasını mümkün görmemektedir. Çünkü ona göre,
           demir, Kâbe’nin Hz. İbrahim’den önce yapıldığıyla alakalı ge-                 Hz. İbrahim Mekke’ye geldiğinde orada her hangi bir şekilde
           niş bir bilgi aktardıktan sonra bunların tamamının İsrailiyyat                Kâbe bulunmamaktadır. Çünkü Kâbe’yi ilk defa Hz. İbrahim
                                                                                                  792
                                                            788
           türü sahih olmayan bilgiler olduğunu söylemektedir.  İslam                    yapmıştır.   Maturîdî,  Hac  suresinin  22/26.  ayetini  “İbra-
                                                                                         him’i Beytullah’ın bulunduğu yere yerleştirdiğimizde de şöyle
           âlimleri, Kur’an’daki müteşabih ayetlerin tefsirinde yaşanan
                                                                                         demiştik…” şeklinde tercüme etmekte ve onu tefsir ederken
           güçlükler karşısında verilen bilgileri bütünüyle sahih olma-
                                                                                         “bevve’na”  kelimesinden  hareketle  “Beyit  yapsın  diye  İbra-
           yan bilgiler olarak nitelemek yerine onlardan yararlandıkları,
                                                                                         him’i beytin yerine indirdik” şeklinde anlam vermekte ve ge-
           işlerine gelenleri eserlerine aldıkları, sonunda da doğrusunu
                                                                                         nel kabul gören yorumlardan farklı olarak, Kâbe’nin ilk defa
           Allah bilir diye ekledikleri görülmektedir. Dolayısıyla bu ko-
                                                                                         Hz. İbrahim tarafından yapılmış olduğu yönündeki görüşünü
           nuda  verilen  bilgilerin  tamamını  yok  saymak,  hurafe  batıl
                                                                                                         793
                                                                                         tekrarlamaktadır.  Benzer şekilde Hac suresinin 22/29. aye-
           olarak nitelemek yerine ihtiyatla yaklaşmak daha doğru olsa
                                                                                         ti kerimesinde geçen “el-Beytü’l-Atik” kavramını izah ederken
           gerektir. Zira Kâbe’nin Hz. İbrahim Mekke’ye gelmeden önce
                                                                                         bu, “bize göre Hz. İbrahim’in bina ettiği ve kurduğu beyttir.”
           geçmişteki izlerinin yerle bir olduğu, yerinde onu hatırlata-
                                                                                                    794
                                                                                         demektedir.
           cak bir hatırasının bile kalmadığı, ancak Hz. İbrahim’in başka
           bir yere değil, gelecekte insanların kurtuluşuna vesile olacak                İbn Kesir, bu ayeti kerimeye göre Cenab-ı Allah’ın Hz. İbra-
           bir dinin inşası için ilahi bir yönlendirme sonucu buraya ge-                 him’i Kâbe’nin yanına yerleştirdiğini, oraya ilettiğini ve bey-
           tirildiği Kur’an-ı Kerim tarafından bizlere bildirilmektedir.  789            tin binası için ona izin verdiğini ifade eder. Buna ilave olarak
                                                                                         Kâbe’yi ilk defa yapanın Hz. İbrahim olduğunu ileri sürenle-
           Cenab-ı  Allah  Kâbe’nin  yeniden  yapılmasını  Hz.  İbrahim’e
                                                                                         rin bu ayeti kerimeyi delil gösterdiklerini belirtir. O, burada
           emretmiş, o da Cebrail’in yerini göstermesi sonucu eski te-
                                                                                         Ebu Zerr’den sahih olarak bir de hadis rivayet ederek, yeryü-
           melleri toprağın altından çıkartarak üzerine Kâbe’yi inşa et-
                                                                                         zündeki ilk mescidin Mescid-i Haram olduğunu ve Kudüs’te-
           miştir. 790
                                                                                         ki Mescid-i Aksa’nın da bundan kırk sene sonra yapıldığını
                                                                                                  795
                                                                                         nakleder.
           785  Kâbe konusunda geniş bilgi için bk. Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/208-
              220.
           786  Güç, Mabet ve İbadet, s. 223.                                            791  bk. Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 9/126; Yazır, s. 1/495.
           787  Yazır, s. 5/3397.                                                        792  Maturîdî, s. 7/539.
           788  Aydemir, s. 63, 66.                                                      793  Maturîdî, s. 9/475.
           789  Ebussuud, s. 5/104.                                                      794  Maturîdî, s. 9/481.
           790  Mehmed Vehbi, s. 1/226-227.                                              795  İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5443. Her ne kadar tarihiî rivayetlerde ve hadisi şe-
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251