Page 227 - Hz_ibrahim
P. 227

224  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  225



 verilmesi  ve  doğacak  çocuğun  İsmail’den  önce  olabileceği   Hz. İbrahim’in Hz. Sare’den on yaş büyük olduğu hatırlanır,
 yönündeki zayıf iddianın gerçekle alakası olmamaktadır. Zira   Hz. Sare’nin yüz yirmi yedi yaşında vefat ettiği kabul edilirse
 Hz. İsmail’in doğumundan sonra uzun bir süre geçmiş ve ço-  bu sırada Hz. İbrahim’in yüz otuz yedi yaşında olduğu kabul
 cuğu olmadığı için üzüntü ve kıskançlık içinde bulunan Hz.   edilmelidir.  Onun  Tevrat  kaynaklarına  göre  yüz  yetmiş  beş
 Sare, çocuk sahibi olacağı için böyle bir heyecan yaşamıştır.  yaşında  öldüğü  göz  önünde  bulundurulduğunda  yaklaşık
             otuz sekiz sene bir insanın yalnız yaşaması sosyolojik olarak
 Hz. Sare’nin Vefatı  bazı zorlukları da beraberinde getirmesi gerekmektedir. An-
             cak burada bir başka zorluk daha vardır ki o da Hz. İbrahim’in
 Hayatı hakkında İslam kaynaklarında çok sınırlı bilgiler bu-  uzun yıllar çocuk hasretiyle yanıp tutuştuğu, ilerlemiş yaşına
 lunan Hz. Sare, yüz yirmi yedi yaşında iken Ken’an diyarında   rağmen artık çocuğu olamayacağı kaygısı taşıdığı, Hz. Hacer
 vefat etmiş ve Hz. İbrahim, Mamre’ye-Hebron/Halil’e yakın   ile de bu arzusunu gerçekleştirmek için evlendiği bilinen bir
 716
 Makpela tarlasındaki bir mağaraya onu defnetmiştir.    olgudur. Hatta İshak doğmadan önce meleklerin ona bir çocu-
 Hz. İbrahim’in, Hz. Sare’nin vefatından sonra Katura/Kantura   ğu olacağını müjdelediği zaman yaşının oldukça ilerlediğini
 ve Haccun adında iki kadınla daha evlendiği rivayet edilmek-  gerekçe göstererek hayret ifadesi kullanıldığı bildirilmekte-
 tedir.  717  Kantura’dan Zümran, Yakşan, Madan, Medin, Şiyak,   dir. 721
 Şûh  adında  altı  Hacun’dan  da  Keysan,  Suruc,  Emim,  Lutan,
             Gerek Tevrat gerekse Kur’an-ı Kerim’de Hz. Sare’nin vefatı-
 718
 Nafes adında beş çocuğu olduğu söylenmektedir.  İbn Sa’d
             na kadar Hz. Hacer dışında herhangi bir başka kadınla evlili-
 ise Hz. İbrahim’in Kenanlılardan olan Kantura isimli hanımın-
             ğinden ve Hz. İsmail ile Hz. İshak dışında çocuklarından söz
 dan dört, Hacun’dan ise yedi çocuğu daha olduğunu naklet-
             edilmemektedir.  Hz.  İbrahim’in  bu  aşamadan  sonra  bir  iki
 mektedir. 719
             evlilik yapmasını ve bunlardan on bir / on iki çocuk sahibi
 Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim’in  hanımlarının  adı  geçme-  olması yönündeki bilgileri ihtiyatla karşılamak ve bilgi hatası
 mektedir. Fakat çocukları olmadığı için veya olmayacağı en-  olabileceği üzerinde değerlendirmeler yapmak yerinde ola-
 dişesinden dolayı Hz. İbrahim’in Hz. Hacer ile evlendiği ve bu   caktır. Şayet bu bilgiler tarihsel ve güvenilir bilgiler ise, Hz.
 evlilikten Hz. İsmail’in doğduğu Yahudi ve İslam kaynakların-  İbrahim’in bu iki hanımı hayattayken başka evlilikler yaptığı
 da belirtilmektedir. Tevrat’ta Hz. İbrahim’in Sare’nin vefatın-
             üzerinde  durmak  gerekmektedir.  Bu  durumda,  Yahudi  ge-
 dan sonra Ketura adında bir kadınla evlendiği ondan da yu-
             leneğinde  kadınların  neslin  devamında  etkin  unsur  olduğu
 karda isimleri yazılan altı çocukları doğduğu nakledilmekte
             inancından dolayı, Hz. Sare’den başka hanımlarının yok sayıl-
 720
 ancak ikinci bir kadından söz edilmemektedir.
             dığı ve onun ölümüne kadar adından söz edilmediği şeklinde
             düşünülebilir.
 716  Tekvin, 23/19; Harman, “Sâre”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara, 2019,
 Ek, s. 2/468-469.
 717  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/221.
 718  İbn Kesir, Kısas, s. 166, 1/169.
 719  İbn Sa’d, s. 1/48.
 720  Tevrat, 25/1-2. İsimlerde Arapça okunuş farklılıkları bulunmaktadır.  721  Hicr, 15/54.
   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231   232