Page 225 - Hz_ibrahim
P. 225

222  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  223



 doğurduğu  çocuğa  İshak  adını  verdi.”   707 denilerek  çocuğun   kir el- Esam ‘dan şu değerlendirmeyi aktarmaktadır: “Ayakta
 isim babasının Hz. İbrahim olduğuna işaret edilmektedir.  bekleyen karısı rahatlayıp güldü, hemen ona İshak’ı, İshak’ın
             ardından da Yakup’u müjdeledik. ‘Aman ya Rabbi! Ben bir yaşlı
 Ayeti kerimelerden açık bir şekilde anlaşıldığı üzere Hz. İs-
             kadın, şu ihtiyar kocam; bu hâlde ben çocuk mu doğuracağım?
 mail Hz. İshak’tan büyüktür. Bu konuda bütün ehli kitap ve
                                             714
             Doğrusu bu şaşılacak bir şey!’ dedi.”  Bu ayeti kerimeye göre
 İslam âlimleri hemfikirdir. Fakat çocukların doğduğu zaman
 ebeveynlerinin kaç yaşında olduğu hususunda ortak bir tarih   İshak, İsmail’den büyüktür. Çünkü İbrahim’e çocuğu olacağı
 tespiti mümkün değildir. Nitekim rivayetlere göre, ilk çocu-  müjdelendiğinde, karısı kendisinin yaşlı ve kısır, kocasının da
 ğuna seksen altı yaşında baba olan Hz. İbrahim, ikinci çocuğu   ihtiyar olduğunu söylemişti. Şayet ilk çocuk İsmail, diğerinin
 708
 doğduğu zaman doksan dokuz yaşındadır.  Hz. Sare’nin ise   de ona yakın bir zamanda doğduğu düşünülecek olursa, bun-
 çocuğunu doğurduğu zaman doksan yaşında olduğu söylen-  ların arasında Hz. İbrahim’in kısır olduğundan haber verile-
 709
 mektedir.  İbn Sa’d, bu konuda bütün bilinenlerin dışına çı-  cek kadar uzun zaman geçmemiştir. Bu da göstermektedir ki
                                                       715
 karak, Hz. İbrahim ilk oğlu Hz. İsmail’in doksan yaşında iken   İshak, İsmail’den öncedir ve ondan büyüktür.”
 doğduğunu ve onun doğumundan otuz sene sonra, yüz yir-
             Maturîdî, tefsir yaparken her bilgiye kıymet verdiğini ve elde
 710
 mi yaşında iken de Hz. İshak’ın doğduğunu aktarmaktadır.
             ettiği  bilgileri  objektif  değerlendirdiğinin  bir  ürünü  olarak
 Ebussuud Efendi ise bu hususta hüküm cümleleri kurmak ye-
             bunları kitabına aldığını belirtmektedir.  Böyle bir iddia Hz.
 rine yuvarlak rakamları kullanmayı tercin etmekte ve Hz. İb-
             İbrahim ve Hz. Hacer’in evlenme gerekçesini izah etmekten
 rahim’in Hz. İsmail doğduğu zaman doksan dokuzlu yaşlarda,
             uzaktır.  Zira  Hz.  Sare’nin,  kendisi  çocuk  doğuramadığı  için
 Hz. İshak doğduğu zaman ise yüz on ikili yaşlarda olduğunu
             kocası Hz. İbrahim’in çocuk edinmek amacıyla yanındaki kö-
 711
 nakletmektedir.
             lesi Hz. Hacer ile evlendirdiği malumdur. Ayrıca Hz. İsmail ile
 Tevrat’a göre Hz. İsmail, Hz. İbrahim seksen altı yaşında iken,   Hz. İshak arasındaki süre tahminen en az on üç veya on dört
 712
 Hz. İshak ise yüz yaşında iken doğmuştur.  Mehmed Vehbi   yıl olarak belirtilmektedir ki bu insan ömrü için az olarak ni-
 bazı  tefsir  kaynaklarından  alıntılar  yaparak  Hz.  İbrahim’in,   telendirilecek bir süre değildir. Henüz o dönemlerde yaygın
 Hz. İsmail’in doğduğu zaman doksan dokuz, Hz. İshak’ın doğ-  olarak bilinmemekle beraber, geleneksel Yahudi aile hayatın-
 713
 duğu zaman yüz on iki yaşında olduğunu nakletmektedir.      da kadının konumu dolayısıyla, bu olayda Hz. Sare esas ola-
 Muhtemelen önceki malumat doğru olup her hâlükârda Hz.   rak ele alınmış ve onun yaşadığı süreç bir bütün olarak değer-
 İsmail, kardeşi Hz. İshak’tan onüç, Tevrat veya bazı rivayetle-  lendirildiğinde bu müjde, heyecan duyguları doğrudan onun
 re göre on dört yaş büyüktür. Buna rağmen Maturîdî, Ebu Be-  şahsı ile ilgilendirilmiştir. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de Hz. İs-
             mail ile ilgili çok önemli ve övücü bilgiler verilmesine rağmen
 707  Tekvin, 21/3.
             sosyal  konumundan  olsa  gerek  onun  annesi  Hz.  Hacer’den
 708  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6812.
             söz edilmemiştir. Kur’an-ı Kerim ayetlerinin konu hakkında-
 709  Harman, “Sare”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara, 219, s. EK-2/469.
 710  İbn Sa’d, s. 1/48.  ki izahatından Hz. Sare’ye İshak’ın doğacağının müjde olarak
 711  Ebussuud, s. 5/108.
 712  Tekvin, 16/16, 21/5.  714  Hud, 11/71-72.
 713  bk. Mehmed Vehbi, s. 7/2714-2715.  715  Maturîdî, s. 14/164.
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230