Page 224 - Hz_ibrahim
P. 224

222  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  223



           doğurduğu  çocuğa  İshak  adını  verdi.”   707 denilerek  çocuğun             kir el- Esam ‘dan şu değerlendirmeyi aktarmaktadır: “Ayakta
           isim babasının Hz. İbrahim olduğuna işaret edilmektedir.                      bekleyen karısı rahatlayıp güldü, hemen ona İshak’ı, İshak’ın
                                                                                         ardından da Yakup’u müjdeledik. ‘Aman ya Rabbi! Ben bir yaşlı
           Ayeti kerimelerden açık bir şekilde anlaşıldığı üzere Hz. İs-
                                                                                         kadın, şu ihtiyar kocam; bu hâlde ben çocuk mu doğuracağım?
           mail Hz. İshak’tan büyüktür. Bu konuda bütün ehli kitap ve
                                                                                                                          714
                                                                                         Doğrusu bu şaşılacak bir şey!’ dedi.”  Bu ayeti kerimeye göre
           İslam âlimleri hemfikirdir. Fakat çocukların doğduğu zaman
           ebeveynlerinin kaç yaşında olduğu hususunda ortak bir tarih                   İshak, İsmail’den büyüktür. Çünkü İbrahim’e çocuğu olacağı
           tespiti mümkün değildir. Nitekim rivayetlere göre, ilk çocu-                  müjdelendiğinde, karısı kendisinin yaşlı ve kısır, kocasının da
           ğuna seksen altı yaşında baba olan Hz. İbrahim, ikinci çocuğu                 ihtiyar olduğunu söylemişti. Şayet ilk çocuk İsmail, diğerinin
                                                  708
           doğduğu zaman doksan dokuz yaşındadır.  Hz. Sare’nin ise                      de ona yakın bir zamanda doğduğu düşünülecek olursa, bun-
           çocuğunu doğurduğu zaman doksan yaşında olduğu söylen-                        ların arasında Hz. İbrahim’in kısır olduğundan haber verile-
                    709
           mektedir.  İbn Sa’d, bu konuda bütün bilinenlerin dışına çı-                  cek kadar uzun zaman geçmemiştir. Bu da göstermektedir ki
                                                                                                                                    715
           karak, Hz. İbrahim ilk oğlu Hz. İsmail’in doksan yaşında iken                 İshak, İsmail’den öncedir ve ondan büyüktür.”
           doğduğunu ve onun doğumundan otuz sene sonra, yüz yir-
                                                                                         Maturîdî, tefsir yaparken her bilgiye kıymet verdiğini ve elde
                                                                 710
           mi yaşında iken de Hz. İshak’ın doğduğunu aktarmaktadır.
                                                                                         ettiği  bilgileri  objektif  değerlendirdiğinin  bir  ürünü  olarak
           Ebussuud Efendi ise bu hususta hüküm cümleleri kurmak ye-
                                                                                         bunları kitabına aldığını belirtmektedir.  Böyle bir iddia Hz.
           rine yuvarlak rakamları kullanmayı tercin etmekte ve Hz. İb-
                                                                                         İbrahim ve Hz. Hacer’in evlenme gerekçesini izah etmekten
           rahim’in Hz. İsmail doğduğu zaman doksan dokuzlu yaşlarda,
                                                                                         uzaktır.  Zira  Hz.  Sare’nin,  kendisi  çocuk  doğuramadığı  için
           Hz. İshak doğduğu zaman ise yüz on ikili yaşlarda olduğunu
                                                                                         kocası Hz. İbrahim’in çocuk edinmek amacıyla yanındaki kö-
                          711
           nakletmektedir.
                                                                                         lesi Hz. Hacer ile evlendirdiği malumdur. Ayrıca Hz. İsmail ile
           Tevrat’a göre Hz. İsmail, Hz. İbrahim seksen altı yaşında iken,               Hz. İshak arasındaki süre tahminen en az on üç veya on dört
                                                   712
           Hz. İshak ise yüz yaşında iken doğmuştur.  Mehmed Vehbi                       yıl olarak belirtilmektedir ki bu insan ömrü için az olarak ni-
           bazı  tefsir  kaynaklarından  alıntılar  yaparak  Hz.  İbrahim’in,            telendirilecek bir süre değildir. Henüz o dönemlerde yaygın
           Hz. İsmail’in doğduğu zaman doksan dokuz, Hz. İshak’ın doğ-                   olarak bilinmemekle beraber, geleneksel Yahudi aile hayatın-
                                                                 713
           duğu zaman yüz on iki yaşında olduğunu nakletmektedir.                        da kadının konumu dolayısıyla, bu olayda Hz. Sare esas ola-
           Muhtemelen önceki malumat doğru olup her hâlükârda Hz.                        rak ele alınmış ve onun yaşadığı süreç bir bütün olarak değer-
           İsmail, kardeşi Hz. İshak’tan onüç, Tevrat veya bazı rivayetle-               lendirildiğinde bu müjde, heyecan duyguları doğrudan onun
           re göre on dört yaş büyüktür. Buna rağmen Maturîdî, Ebu Be-                   şahsı ile ilgilendirilmiştir. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de Hz. İs-
                                                                                         mail ile ilgili çok önemli ve övücü bilgiler verilmesine rağmen
           707  Tekvin, 21/3.
                                                                                         sosyal  konumundan  olsa  gerek  onun  annesi  Hz.  Hacer’den
           708  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6812.
                                                                                         söz edilmemiştir. Kur’an-ı Kerim ayetlerinin konu hakkında-
           709  Harman, “Sare”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara, 219, s. EK-2/469.
           710  İbn Sa’d, s. 1/48.                                                       ki izahatından Hz. Sare’ye İshak’ın doğacağının müjde olarak
           711  Ebussuud, s. 5/108.
           712  Tekvin, 16/16, 21/5.                                                     714  Hud, 11/71-72.
           713  bk. Mehmed Vehbi, s. 7/2714-2715.                                        715  Maturîdî, s. 14/164.
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229