Page 223 - Hz_ibrahim
P. 223
220 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 221
Razi, bütün bu izahların gereksiz olduğunu vurgulayarak Kâ- İnsanın yaratılması konusunda bazı farklı örnekler vardır.
dı’nın görüşlerinin en doğrusu olduğunu söylemiştir: Özellikle anasız babasız yaratılma konusunda Hz. Âdem ve
“Bunun sebebinin, mutlaka bu ayette bahsedilen bir şey olma- eşi Hz. Havva, babasız sadece analı yaratılma konusunda
sı gerekir. O şey ise, Hz. İbrahim’in karısının, Hz. İbrahim’in Hz. İsa herkesin bildiği yaratma çeşitlerindendir. Bunlara
korkusunun zail olmasına sevinmiş olmasından başka bir şey bir de doğurganlık özelliklerini yitirmiş olan Hz. İbrahim ve
704
değildir. Çünkü o melekler, ‘Korkma! Biz Lut kavmine gönderil- Hz. Sare’den doğan Hz. İshak’ı eklemek yerinde olacaktır.
dik.’ deyince Hz. İbrahim’in korkusunun zail olup sevinmesin- Kur’an-ı Kerim’in ifadelerine göre onlar çocuk doğuramaya-
den dolayı, hanımı da büyük sevinç duymuştur. İnsan böyle du- cak kadar yaşlanmış ve bu özelliklerini kaybetmiş oldukları
rumlarda bazen gülebilir. Netice olarak diyebiliriz ki: Hz. İbra- bir zamanda Hz. İshak ile müjdelenmiştir. Buradaki “müjde”
him’in hanımının gülmesi, meleklerin Hz. İbrahim’e ‘Korkma!’ kelimesi, tıpkı Hz. Âdem ve Hz. İsa örneklerinde olduğu gibi
demelerinden ötürüdür. Bu söz sanki bir müjde gibi olmuştur. doğal şartlarda imkânsız olanın Yüce Allah tarafından müm-
Bu sebeple Hz. İbrahim’in hanımına sanki şöyle denilmiştir: Biz kün olduğunu göstermek içindir.
bu müjdeyi ikiliyoruz, yani korkunun giderilmesi ile bir müjde Hz. Sare, doksan yaşında olmasına rağmen Allah’ın lütfu so-
705
gerçekleştiği gibi, ömrünüz boyunca istediğiniz bir çocuğunu- nucu bir oğlan çocuğu doğurmuştur. Adını İbrancada gülmek
zun olması ile diğer bir müjde daha gerçekleşmiştir.” mastarından gelen İshak koymuşlardır. Tarihî rivayetlerden
700
anlaşıldığı kadarıyla Hz. İshak’ın doğumu, baba bir ana ayrı
b- Hz. İshak’ın Doğumu kardeşi olan İsmail on dört yaşında iken gerçekleşmiştir. 706
Yukarıda naklettiğimiz ayeti kerimelerden de anlaşıldığına
Rivayete göre Hz. Sara, kendisinin de bir oğlu olmasını isti-
göre, Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’e İshak adında bir oğul
yordu. Fakat çok yaşlandığı, hatta kısırlığı sebebiyle artık bu
verileceği bildirilirken, “İshak” adının ona Allah tarafından
701
konuda ümidini iyice bitirmişti. Deyim yerinde ise melek-
verildiği anlaşılmaktadır. Hâlbuki Tevrat’ta, “İbrahim Sara’nın
lerin verdiği müjde onu yeniden hayata bağlamıştır. Benzer
şekilde Hz. İbrahim de meleklerin çocuk müjdesini verdiği
zaman ihtiyarladığını belirterek şaşkınlığını gizleyememiş 704 Kur’an-ı Kerim’de yaşlandığı dönemde kendisine çocuk verilenlere örnek
ve “Bana ihtiyarlık çökmesine rağmen beni müjdeliyor musu- olarak gösterilenlerden birisi de Hz. Zekeriyya’dır: “Ey Zekeriyya! Biz sana
702
nuz?” demiştir. bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya’dır. Daha önce ona kimseyi adaş yap-
madık. Zekeriyya: Rabb’im dedi, karım kısır olduğu, ben de ihtiyarlığın son
Cenab-ı Allah yaratma konusunda mutlak hüküm sahibidir. sınırına vardığım hâlde, benim nasıl oğlum olabilir? Allah: Öyledir, dedi;
“Bir şeyi yaratmak istediği zaman O’nun yaptığı ‘Ol!’ demekten Rabb’in: O bana kolaydır. Daha önce, sen hiçbir şey değilken seni de ya-
ratmıştım, buyurdu. O: Rabb’im! dedi, (çocuğum olacağına dair) bana bir
703
ibarettir. Hemen oluverir.” Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de pek işaret ver. Allah: Sana işaret, sapasağlam olduğun hâlde üç gün insanlarla
çok örnek bulunmaktadır. konuşmamandır, buyurdu. Bunun üzerine Zekeriyya, mabetten kavminin
karşısına çıkarak onlara: ‘ Sabah akşam tespihte bulunun.’ diye işaret ver-
di.” (Meryem, 19/7-11.)
700 Razi, Tefsir, s. 13/70-71.
705 Tekvin, 17/17; Güç, İslam’da Kurban, s. 150. Ahmet Güç aynı kitabın 148-
701 Zariyat, 51/29. 149. sayfalarında muhtemelen yanlışlıkla İshak’ın doğduğu zaman Sa-
702 Hicr, 15/54. re’nin 99 yaşında olduğunu belirtmiştir.
703 Yasin, 36/82. 706 Çağatay, s. 84; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/ 192.