Page 223 - Hz_ibrahim
P. 223

220  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  221



 Razi, bütün bu izahların gereksiz olduğunu vurgulayarak Kâ-  İnsanın  yaratılması  konusunda  bazı  farklı  örnekler  vardır.
 dı’nın görüşlerinin en doğrusu olduğunu söylemiştir:   Özellikle anasız babasız yaratılma konusunda Hz. Âdem ve
 “Bunun sebebinin, mutlaka bu ayette bahsedilen bir şey olma-  eşi  Hz.  Havva,  babasız  sadece  analı  yaratılma  konusunda
 sı  gerekir.  O  şey  ise,  Hz.  İbrahim’in  karısının,  Hz.  İbrahim’in   Hz.  İsa  herkesin  bildiği  yaratma  çeşitlerindendir.  Bunlara
 korkusunun zail olmasına sevinmiş olmasından başka bir şey   bir de doğurganlık özelliklerini yitirmiş olan Hz. İbrahim ve
                                                                   704
 değildir. Çünkü o melekler, ‘Korkma! Biz Lut kavmine gönderil-  Hz. Sare’den doğan Hz. İshak’ı eklemek yerinde olacaktır.
 dik.’ deyince Hz. İbrahim’in korkusunun zail olup sevinmesin-  Kur’an-ı Kerim’in ifadelerine göre onlar çocuk doğuramaya-
 den dolayı, hanımı da büyük sevinç duymuştur. İnsan böyle du-  cak kadar yaşlanmış ve bu özelliklerini kaybetmiş oldukları
 rumlarda bazen gülebilir. Netice olarak diyebiliriz ki: Hz. İbra-  bir zamanda Hz. İshak ile müjdelenmiştir. Buradaki “müjde”
 him’in hanımının gülmesi, meleklerin Hz. İbrahim’e ‘Korkma!’   kelimesi, tıpkı Hz. Âdem ve Hz. İsa örneklerinde olduğu gibi
 demelerinden ötürüdür. Bu söz sanki bir müjde gibi olmuştur.   doğal şartlarda imkânsız olanın Yüce Allah tarafından müm-
 Bu sebeple Hz. İbrahim’in hanımına sanki şöyle denilmiştir: Biz   kün olduğunu göstermek içindir.
 bu müjdeyi ikiliyoruz, yani korkunun giderilmesi ile bir müjde   Hz. Sare, doksan yaşında  olmasına rağmen Allah’ın lütfu so-
                                   705
 gerçekleştiği gibi, ömrünüz boyunca istediğiniz bir çocuğunu-  nucu bir oğlan çocuğu doğurmuştur. Adını İbrancada gülmek
 zun olması ile diğer bir müjde daha gerçekleşmiştir.”    mastarından gelen İshak koymuşlardır. Tarihî rivayetlerden
 700
             anlaşıldığı kadarıyla Hz. İshak’ın doğumu, baba bir ana ayrı
 b-  Hz. İshak’ın Doğumu  kardeşi olan İsmail on dört yaşında iken gerçekleşmiştir. 706
             Yukarıda  naklettiğimiz  ayeti  kerimelerden  de  anlaşıldığına
 Rivayete göre Hz. Sara, kendisinin de bir oğlu olmasını isti-
             göre, Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’e İshak adında bir oğul
 yordu. Fakat çok yaşlandığı, hatta kısırlığı sebebiyle artık bu
             verileceği  bildirilirken,  “İshak”  adının  ona  Allah  tarafından
 701
 konuda ümidini iyice bitirmişti.  Deyim yerinde ise melek-
             verildiği anlaşılmaktadır. Hâlbuki Tevrat’ta, “İbrahim Sara’nın
 lerin verdiği müjde onu yeniden hayata bağlamıştır. Benzer
 şekilde  Hz.  İbrahim  de  meleklerin  çocuk  müjdesini  verdiği
 zaman  ihtiyarladığını  belirterek  şaşkınlığını  gizleyememiş   704  Kur’an-ı Kerim’de yaşlandığı dönemde kendisine çocuk verilenlere örnek
 ve “Bana ihtiyarlık çökmesine rağmen beni müjdeliyor musu-  olarak gösterilenlerden birisi de Hz. Zekeriyya’dır: “Ey Zekeriyya! Biz sana
 702
 nuz?”  demiştir.   bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya’dır. Daha önce ona kimseyi adaş yap-
                madık. Zekeriyya: Rabb’im dedi, karım kısır olduğu, ben de ihtiyarlığın son
 Cenab-ı Allah yaratma konusunda mutlak hüküm sahibidir.   sınırına vardığım hâlde, benim nasıl oğlum olabilir? Allah: Öyledir, dedi;
 “Bir şeyi yaratmak istediği zaman O’nun yaptığı ‘Ol!’ demekten   Rabb’in: O bana kolaydır. Daha önce, sen hiçbir şey değilken seni de ya-
                ratmıştım, buyurdu. O: Rabb’im! dedi, (çocuğum olacağına dair) bana bir
 703
 ibarettir. Hemen oluverir.”  Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de pek   işaret ver. Allah: Sana işaret, sapasağlam olduğun hâlde üç gün insanlarla
 çok örnek bulunmaktadır.   konuşmamandır, buyurdu. Bunun üzerine Zekeriyya, mabetten kavminin
                karşısına çıkarak onlara: ‘ Sabah akşam tespihte bulunun.’ diye işaret ver-
                di.” (Meryem, 19/7-11.)
 700  Razi, Tefsir, s. 13/70-71.
             705  Tekvin, 17/17; Güç, İslam’da Kurban, s. 150. Ahmet Güç aynı kitabın 148-
 701  Zariyat, 51/29.  149.  sayfalarında  muhtemelen  yanlışlıkla  İshak’ın  doğduğu  zaman  Sa-
 702  Hicr, 15/54.  re’nin 99 yaşında olduğunu belirtmiştir.
 703  Yasin, 36/82.  706  Çağatay, s. 84; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/ 192.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228