Page 222 - Hz_ibrahim
P. 222

220  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  221



           Razi, bütün bu izahların gereksiz olduğunu vurgulayarak Kâ-                   İnsanın  yaratılması  konusunda  bazı  farklı  örnekler  vardır.
           dı’nın görüşlerinin en doğrusu olduğunu söylemiştir:                          Özellikle anasız babasız yaratılma konusunda Hz. Âdem ve
           “Bunun sebebinin, mutlaka bu ayette bahsedilen bir şey olma-                  eşi  Hz.  Havva,  babasız  sadece  analı  yaratılma  konusunda
           sı  gerekir.  O  şey  ise,  Hz.  İbrahim’in  karısının,  Hz.  İbrahim’in      Hz.  İsa  herkesin  bildiği  yaratma  çeşitlerindendir.  Bunlara
           korkusunun zail olmasına sevinmiş olmasından başka bir şey                    bir de doğurganlık özelliklerini yitirmiş olan Hz. İbrahim ve
                                                                                                                                                704
           değildir. Çünkü o melekler, ‘Korkma! Biz Lut kavmine gönderil-                Hz. Sare’den doğan Hz. İshak’ı eklemek yerinde olacaktır.
           dik.’ deyince Hz. İbrahim’in korkusunun zail olup sevinmesin-                 Kur’an-ı Kerim’in ifadelerine göre onlar çocuk doğuramaya-
           den dolayı, hanımı da büyük sevinç duymuştur. İnsan böyle du-                 cak kadar yaşlanmış ve bu özelliklerini kaybetmiş oldukları
           rumlarda bazen gülebilir. Netice olarak diyebiliriz ki: Hz. İbra-             bir zamanda Hz. İshak ile müjdelenmiştir. Buradaki “müjde”
           him’in hanımının gülmesi, meleklerin Hz. İbrahim’e ‘Korkma!’                  kelimesi, tıpkı Hz. Âdem ve Hz. İsa örneklerinde olduğu gibi
           demelerinden ötürüdür. Bu söz sanki bir müjde gibi olmuştur.                  doğal şartlarda imkânsız olanın Yüce Allah tarafından müm-
           Bu sebeple Hz. İbrahim’in hanımına sanki şöyle denilmiştir: Biz               kün olduğunu göstermek içindir.
           bu müjdeyi ikiliyoruz, yani korkunun giderilmesi ile bir müjde                Hz. Sare, doksan yaşında  olmasına rağmen Allah’ın lütfu so-
                                                                                                                705
           gerçekleştiği gibi, ömrünüz boyunca istediğiniz bir çocuğunu-                 nucu bir oğlan çocuğu doğurmuştur. Adını İbrancada gülmek
           zun olması ile diğer bir müjde daha gerçekleşmiştir.”                         mastarından gelen İshak koymuşlardır. Tarihî rivayetlerden
                                                          700
                                                                                         anlaşıldığı kadarıyla Hz. İshak’ın doğumu, baba bir ana ayrı
               b-  Hz. İshak’ın Doğumu                                                   kardeşi olan İsmail on dört yaşında iken gerçekleşmiştir. 706
                                                                                         Yukarıda  naklettiğimiz  ayeti  kerimelerden  de  anlaşıldığına
           Rivayete göre Hz. Sara, kendisinin de bir oğlu olmasını isti-
                                                                                         göre, Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’e İshak adında bir oğul
           yordu. Fakat çok yaşlandığı, hatta kısırlığı sebebiyle artık bu
                                                                                         verileceği  bildirilirken,  “İshak”  adının  ona  Allah  tarafından
                                         701
           konuda ümidini iyice bitirmişti.  Deyim yerinde ise melek-
                                                                                         verildiği anlaşılmaktadır. Hâlbuki Tevrat’ta, “İbrahim Sara’nın
           lerin verdiği müjde onu yeniden hayata bağlamıştır. Benzer
           şekilde  Hz.  İbrahim  de  meleklerin  çocuk  müjdesini  verdiği
           zaman  ihtiyarladığını  belirterek  şaşkınlığını  gizleyememiş                704  Kur’an-ı Kerim’de yaşlandığı dönemde kendisine çocuk verilenlere örnek
           ve “Bana ihtiyarlık çökmesine rağmen beni müjdeliyor musu-                        olarak gösterilenlerden birisi de Hz. Zekeriyya’dır: “Ey Zekeriyya! Biz sana
                702
           nuz?”  demiştir.                                                                  bir oğul müjdeleriz ki, onun adı Yahya’dır. Daha önce ona kimseyi adaş yap-
                                                                                             madık. Zekeriyya: Rabb’im dedi, karım kısır olduğu, ben de ihtiyarlığın son
           Cenab-ı Allah yaratma konusunda mutlak hüküm sahibidir.                           sınırına vardığım hâlde, benim nasıl oğlum olabilir? Allah: Öyledir, dedi;
           “Bir şeyi yaratmak istediği zaman O’nun yaptığı ‘Ol!’ demekten                    Rabb’in: O bana kolaydır. Daha önce, sen hiçbir şey değilken seni de ya-
                                                                                             ratmıştım, buyurdu. O: Rabb’im! dedi, (çocuğum olacağına dair) bana bir
                                  703
           ibarettir. Hemen oluverir.”  Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de pek                      işaret ver. Allah: Sana işaret, sapasağlam olduğun hâlde üç gün insanlarla
           çok örnek bulunmaktadır.                                                          konuşmamandır, buyurdu. Bunun üzerine Zekeriyya, mabetten kavminin
                                                                                             karşısına çıkarak onlara: ‘ Sabah akşam tespihte bulunun.’ diye işaret ver-
                                                                                             di.” (Meryem, 19/7-11.)
           700  Razi, Tefsir, s. 13/70-71.
                                                                                         705  Tekvin, 17/17; Güç, İslam’da Kurban, s. 150. Ahmet Güç aynı kitabın 148-
           701  Zariyat, 51/29.                                                              149.  sayfalarında  muhtemelen  yanlışlıkla  İshak’ın  doğduğu  zaman  Sa-
           702  Hicr, 15/54.                                                                 re’nin 99 yaşında olduğunu belirtmiştir.
           703  Yasin, 36/82.                                                            706  Çağatay, s. 84; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/ 192.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227