Page 154 - Hz_ibrahim
P. 154

152  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  153


           sözünde durmuş ve Hz. Sare’nin şeytan olduğu kanaatine va-                    Kur’an-ı  Kerim’de  bulunmamakla  birlikte,  Tevrat’ta  Hz.  İb-
           rarak onu getireni çağırtmış ve Hz. Sare’nin derhâl Mısır top-                rahim’in eşi Sare ile ilgili verilen bilgiler, diğer dinî ve tarihî
           rağından çıkarılmasını ve kendisine Hacer ismindeki hizmet-                   kaynaklarla büyük ölçüde benzerlik arz etmekte, hatta onla-
           çisinin de hediye edilmesini emretmiştir. Çünkü İslamiyet’ten                 rın pek çoğuna referans olmaktadır.  486  Görüldüğü gibi Tev-
           önce insanlar cin ve şeytan meselesini son derece büyültür, her               rat’ta Sare’nin güzelliği sebebiyle, onun hatırı için firavunun
           harikanın onlar tarafından yapıldığına inanırlardı. Hz. Sare’ye               Hz. İbrahim’e iyi davrandığı, sanki Hz. İbrahim’in eşi Sare’nin
           Hacer’in verilme sebebi, onun cin/şeytan olduğuna inanması                    firavunla evlenmesine izin verdiği, Sare yüzünden firavun ve
           ve zarar getirmesinden bu surette kurtulmak istemesi olsa ge-                 ev halkının büyük felaketler yaşadığı, onlara bazı dünyalık-
           rektir.”                                                                      lar vererek Mısır’dan ayrılmalarını istediği nakledilmektedir.
                 483

           Hz. Sare geri döndüğünde onun gelişini fark eden Hz. İbrahim                  Görüldüğü üzere kaynaklarda her ne kadar bu olayın kahra-
           namazı bırakıp ona neler yaşadığını sormuş, o da başından                     manları aynı olsa da onlara verilen rollerde çelişki ve değişik-
           geçenleri anlatmıştır. Yüce Allah’ın kâfir ve facir kimsenin tu-              liklere rastlanmaktadır.
           zağına karşı kendisini koruduğunu ve hizmetinde bulunmak
           üzere Hz. Hacer’i de yanına kattığını söylemiştir. 484
                                                                                               a-  Peygamberler Yalan Söylemez
           Vani Mehmet Efendi, İbn Kesir Tefsiri’nde benzer şekilde fa-
                                                                                         Hz. İbrahim’in putları kırmak için toplumun diğer fertleriyle
           kat daha detaylı olarak yer alan bilgileri aktarırken ülke ve
                                                                                         birlikte bayram yerine gitmemek için hasta olduğunu ve on-
           yer adı vermeden şöyle demektedir:
                                                                                         ları kırdıktan sonra da kıranın büyük put olduğunu söylemesi
           “İbrahim  Sare’yle  birlikte  bir  zorbanın  arazisinden  geçerken            ve firavunun yanında Hz. Sare’yi kız kardeşi olarak tanıtması
           bir yerde konakladı. Biri gelip o zorbaya ‘Senin topraklarında
           bir adam konakladı. Yanında bir kadın var. Dünyanın en güzel                  onun üç yerde yalan söylediği şeklinde değerlendirilmiştir.
           kadını.’ dedi. Zorba Hz. İbrahim’e birini gönderip çağırttı. İb-              Hz. İbrahim’in üç yerde yalan söylediği ile ilgili bu rivayetler,
           rahim gelince ‘Bu kadın senin neyin olur?’ diye sordu. İbrahim                onun  peygamberliği  ve  ahlaki  konumunun  sorgulanmasına
           ‘Kız kardeşimdir.’ diye cevap verdi. Zorba ‘Git onu bana getir.’
                                                                                         486  “Ülkedeki şiddetli kuraklık yüzünden Avram geçici bir süre için Mısır’a
           dedi.” Sonrasında yaşananlar yukarıda aktarılanlara uymak-
                                                                                             gitti. Mısır’a yaklaştıklarında karısı Saray’a ‘Güzel bir kadın olduğunu bi-
           tadır.    Diğer  kaynaklarda  zalim  kişi  Sare’ye  yöneldiğinde                  liyorum’ dedi. ‘Olur ki, Mısırlılar seni görüp, bu onun karısı diyerek beni
                                                                                             öldürür, seni sağ bırakırlar. Lütfen onun kız kardeşiyim de ki, senin hatırın
           onun namaz kıldığından söz edilirken burada Hz. İbrahim’in
                                                                                             için bana iyi davransınlar. Canıma dokunmasınlar.’ Avram Mısır’a girince,
           namaz kıldığı özellikle vurgulanmaktadır. Ayrıca diğer kay-                       Mısırlılar karısının çok güzel olduğunu fark ettiler. Kadını gören firavunun
           naklarda Hacer’in Sare’ye hizmet etmek için hediye edildiği                       adamları,  güzelliğini  firavuna  övdüler.  Kadın  Saray’a  alındı.  Onun  hatırı
                                                                                             için firavun Avram’a iyi davrandı. Avram, davar, sığır, erkek ve dişi eşek,
           belirtilirken  burada  Sare,  Hacer’in  hizmetine  verilmiş  gibi                 erkek ve kadın köle, deve sahibi oldu. Rab, Avram’ın karısı Saray yüzünden
                           485
           gösterilmektedir.                                                                 firavunla  ev  halkının  başına  korkunç  felaketler  getirdi.  Firavun  Avram’ı
                                                                                             çağırtarak,  ‘Nedir  bana  yaptığın?’  dedi.  ‘Neden  Saray’ın  karın  olduğunu
                                                                                             söylemedin. Niçin Saray kız kardeşimdir diyerek onunla evlenmeme izin
           483  Sahihi Müslim Tercümesi, s. 10/169-172; Havva, s. 9/205.
                                                                                             verdin? Al karını, git!’ Firavun Avram için adamlarına buyruk verdi. Böy-
           484  Havva, s, 9/205.                                                             lece Avraml’a karısını sahip olduğu her şeyle birlikte gönderdiler.” Tekvin,
           485  İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5344-53-45; Vani, s. 124-125.                       12/10-17.
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159