Page 150 - Hz_ibrahim
P. 150

148  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  149



           Hz. İbrahim’in Mısır seyahati konusunun bir de olgusal tarafı                 Hz.  Muhammed’den  önceki  peygamberlerin  bir  kavme,  sı-
           bulunmaktadır. Hz. Hacer’in Mısırlı olduğu yönünde yaygın                     nırlı bir coğrafi bölgeye peygamber olarak görevlendirildiği
           bir kanaat vardır ki, kaynaklarda aksi yönde herhangi bir bil-                bilinmekledir. Ancak onlar getirdikleri ilahi mesajın evrensel
           gi yer almamaktadır. Hatta bu bilgi, onun firavun tarafından                  olması dolayısıyla, Hz. Musa örnekliğinde olduğu gibi etnik
           Hz. Sare’ye hediye edildiği şeklinde destekleyici bir maluma-                 olarak aynı kavimden olmamakla birlikte yaşadıkları başka
           ta dönüşmektedir. Hz. Peygamber’den nakledilen bir habere                     toplumları da getirdikleri dine davet etmişlerdir. Her şeyden
           göre o şöyle buyurmuştur: “Siz muhakkak Mısır’ı fethedecek-                   önce Hz. İbrahim de bir peygamberdir ve Mısır’a gelmeden
           siniz. Mısır’ı fethettiğinizde halkına iyi davranın, çünkü onlara             önce de bu görevle görevlendirilmiştir.  O, Nemrud ve kav-
                                                          473
           karşı ahdimiz ve onların bizimle akrabalığı vardır.”  Bu riva-                mini getirdiği dine davet ettiği gibi yakın komşu ülkede bu-
           yet en azından Hz. İbrahim’in Mısır’a seyahat ettiği düşünce-                 lunması sebebiyle, Yüce Allah’ın emriyle firavunu ve kavmini
           sini desteklemektedir.                                                        de kendi dinine davet amacıyla Mısır’a gitmiş olması ihtimal
           Konunun karmaşık tarafı, Hz. İbrahim’in ne zaman, niçin Mı-                   dâhilindedir. Bunun dışında Hz. İbrahim’in yaşadığı coğrafya-
           sır’a gittiği ve orada firavun ile ilişkilerinin ne düzeyde oldu-             da Mısır’ın mümbit yer olarak bilinmesinden dolayı karşılaş-
           ğu meselesidir. Mısır seyahati esnasında firavun Hz. İbrahim                  tığı maişet problemini çözmek için oraya gitmiş olabileceği
           ilişkisinden ziyade sadece Hz. Sare ile firavun üzerinde durul-               tahmin edilmektedir. Nitekim Tevrat’ta yer alan bilgilere göre
           makta, ikisi arasında geçtiği ileri sürülen olayla ilgili bilgiler            Hz. İbrahim’in Mısır’a gitme gerekçesi olarak yaşadığı ülkede
           kaynaklarda yer almaktadır. Ayrıca Hz. Hacer’in onlara cariye                 baş gösteren şiddetli kıtlık gösterilmektedir. 477
           olarak verilmesinin hikmetinden söz edilmemesi işin başka
                                                                                         Hz.  İbrahim’in  Mısır  seyahati  ile  ilgili  muhtelif  anlatımlar
           bir karanlık tarafını oluşturmaktadır.
                                                                                         bulunmaktadır. Bunun bir olgu olarak kabul edilmesi duru-
           Hz. İbrahim’in MÖ 2000-1787 yılları arazında hüküm süren                      munda, en makul olan rivayete göre, Hz. İbrahim Mısır’a gel-
           XII.  Firavun  sülalesi  zamanında  Mısır’a  gittiği  tahmin  edil-           diğinde orada bulunan zorba yönetici ile aralarında bit takım
                    474
           mektedir.  Mustafa Asım Köksal ise Hz. İbrahim’in muhatabı                    olumsuzluklar  yaşanmış,  o  zalim  Hz.  Sare’yi  yanına  cariye
           olan firavunun, bu sülalenin ilklerinden olan ve babasını öl-                 olarak almak istemiş fakat Yüce Allah onu zorbanın şerrinden
           dürerek tahta oturan zorba, korkunç, hiddetli ve cezası şid-                  korumuştur.
                                                                                                     478
                                                            475
           detli olarak bilinen Totis olduğunu nakletmektedir.  Nem-
                                                                                         Hz. İbrahim’in Mısır’da yaşadığı süre içinde başına gelenler-
           rud’un uyguladığı baskı, şiddet ve zulümden sonra Hz. İbra-
                                                                                         le ilgili olarak bütün tarih ve tefsir kaynaklarında yer alan
           him ve eşi Sare’nin oldukça yaşlandıkları bir zamanda Mısır’a
                                                                                                                              479
                                                                                         bilgiler, öncelikle Tevrat’ta verilenlere,  sonra da Ebu Hü-
                   476
           gittikleri  tahmin edilmekte ancak orada ne kadar kaldıkları
                                                                                         reyre’nin, Hz. Peygamber’den naklettiği bir rivayete dayan-
           bilinmemektedir.
                                                                                         maktadır.  Ancak  bu  hadisi  şerifte  onların  muhatap  olduğu
           473  Müslim, Fedailü’s-Sahabe, 227; Ahmed Davudoğlu Sahih-i Müslim Terce-     kraldan, firavun yerine cebbar birisi olarak söz edilmektedir:
              mesi ve Şerhi, İstanbul, 1983,  s. 10/470-471.
           474  Çağatay, s. 83.                                                          477  Tekvin, 12/10.
           475  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/161.                                   478  İbn Kesir, Tefsir, s. 11/6192.
           476  Çağatay, s. 84.                                                          479  Bk. Tekvin, 12/10-20.
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155