Page 147 - Hz_ibrahim
P. 147

144  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  145



 kullanılmaktadır ki o da Mescid-i Aksa’nın içinde bulunduğu   üzerine koydu. Bunun üzerine babam o adama doğru dön-
 Kudüs’e işaret etmektedir.   dü. Adam babama: Ey Resulullah’ın kızının oğlu! Sana selam
 İbn Abbas’tan nakledilen bir rivayete göre burada geçen “ba-  olsun,  dedikten  sonra  sana  bir  şey  sormak  istiyorum  dedi.
 reknâ” kelimesinden hareketle, “Şüphesiz âlemlere bereket ve   Babam ise tavafını tamamlayıncaya kadar onunla hiç konuş-
 hidayet  kaynağı  olarak  insanlar  için  kurulan  ilk  ev  (mabet)   madı. O adamla beraber ikimiz babamın peşini takip ettik.
 462         Babam tavafını bitirince Hatim’e girdi. Ve Kâbe’nin oluğunun
 Mekke’deki Kâbe’dir.”   ayetinde işaret edilen yerin Mekke
             altında  durdu.  Biz  de  arkasında  durduk.  Bundan  sonra  iki
 olduğu da söylenmektedir. Hz. İbrahim’in daha sonraki yaşa-
             rekât tavaf namazını kıldı. Namaz bittikten sonra bana doğ-
 nan süreçte eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i oraya götürdüğü
             ru dönerek oturdu. Ben de onun yanı başına oturdum. Bana:
 düşünüldüğünde bu ihtimalin de göz ardı edilmemesi gerek-
             Demin soru soran adam nerededir? dedi. Ben de adama işaret
 tiğini hatırlatmakta yarar bulunmaktadır.
             ettim. Adam geldi ve babamın tam önüne oturdu. Babam ona
 J. Eisenberg Hz. İbrahim’in yanındakilerle birlikte Kudüs ta-
             neyi soruyorsun? dedi. Adam: Beytullah’ı, tavafın başlangıcını
 463
 rafına gittiğini belirtir.  Şam’ın bütün bölgeyi kapsayan bir
             soruyorum, dedi. Babam ona peki sen nerelisin, dedi. Adam,
 isim, Kudüs bölgesinin de orada bir şehir olması da müm-
             Şamlı cevabını verdi. Babam nerede oturuyorsun dedi. Adam
 kündür. Pek çok tefsir ve tarih kaynaklarında yer alan Şam   Beytü’l-Makdis’te dedi… Aralarında kısa bir konuşma geçtik-
 veya Kudüs ile ilgili bilgilerden birinin Nemrud’un zulmün-  ten sonra babam ona: Şamlı kardeş! Sana söyleyeceklerimi iyi
 den hicret ederken, diğerinin de Mısır dönüşü yerleştiği yer   ezberle ve doğru olarak rivayet et şeklinde tembih etti.  Bu
                                                                465
 olması ihtimal dâhilindedir. Nitekim “Biz, onu ve Lut’u kurta-  ifadelerden Şam’ın bir bölge/coğrafya adı, Beytü’l Mekdis’in
 rarak, içinde cümle âleme bereketler verdiğimiz ülkeye ulaştır-  içinde bulunduğu Kudüs’ün Şam bölgesinde bir yerleşim yeri
 dık.” ayeti kerimesinin hemen arkasından “Ona (İbrahim’e)   olduğu anlaşılmaktadır.
 464
 İshak’ı ve fazladan bir bağış olmak üzere Yakup’u lütfettik; her
             Ayrıca Şam ve Kudüs, aynı coğrafyada biri diğerine çok da
 birini salih insanlar yaptık.” şeklinde gelen ayette Hz. İshak
             uzak olmayan yerlerde bulunmaktadır. Dolayısıyla Hz. İbra-
 müjdelenmiştir ki bu da onların Irak/Babil’den çıktıktan son-
             him  Harran  bölgesinden  ayrıldıktan  sonra  aynı  güzergâhta
 ra Filistin yakınlarına gittikleri kanısına katkı sağlamaktadır.
             bulunan Kudüs’e gitmek için Şam coğrafyasına girdiği, sonra
 Şam ile Kudüs arasındaki ilişkiye dikkat çekmek için Ezra-
             da oradan Kudüs’e gitmiş olması düşünülebilir. Bu durumda
 ki’nin naklettiği şu rivayeti burada hatırlamakta yarar bulun-
             onun hangi şehirde ne kadar kaldığı konusunda sağlıklı bir
 maktadır: Hz. Hüseyin’in torunu Muhammed şöyle bir hikâye
             bilgi elde etmek mümkün değildir. Ancak yaşadığı olaylar ve
 anlatmaktadır:  Babam  Ali  b.  Hüseyin  ile  Mekke’de  bulunu-
             edindiği mali kazanımlar dikkate alındığında bu coğrafyalar-
 yorduk. Bir ara Mescid-i Haram’da idik. Babam Kâbe’yi tavaf
             da çok kısa kalmadığı akla gelmektedir.
 ediyor ben de onun arkasından gidiyordum. Bu arada uzun
             Netice itibarıyla Hz. İbrahim, eşi Hz. Sare, kendisine ilk ina-
 boylu bir adam babamın yanına yaklaşarak elini onun sırtı
             nan kardeşinin oğlu/yeğeni Lut ve diğer yakınlarından olu-
 462  Al-i İmran, 3/96.  şan bir avuç taraftarıyla doğup büyüdüğü topraklardan, için-
 463  J. Eisenberg, s. 5-II/879; Mehmed Vehbi, s. 9/3453.
 464  Enbiya, 21/71.  465  Ezraki, s. 29-30.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152