Page 147 - Hz_ibrahim
P. 147
144 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 145
kullanılmaktadır ki o da Mescid-i Aksa’nın içinde bulunduğu üzerine koydu. Bunun üzerine babam o adama doğru dön-
Kudüs’e işaret etmektedir. dü. Adam babama: Ey Resulullah’ın kızının oğlu! Sana selam
İbn Abbas’tan nakledilen bir rivayete göre burada geçen “ba- olsun, dedikten sonra sana bir şey sormak istiyorum dedi.
reknâ” kelimesinden hareketle, “Şüphesiz âlemlere bereket ve Babam ise tavafını tamamlayıncaya kadar onunla hiç konuş-
hidayet kaynağı olarak insanlar için kurulan ilk ev (mabet) madı. O adamla beraber ikimiz babamın peşini takip ettik.
462 Babam tavafını bitirince Hatim’e girdi. Ve Kâbe’nin oluğunun
Mekke’deki Kâbe’dir.” ayetinde işaret edilen yerin Mekke
altında durdu. Biz de arkasında durduk. Bundan sonra iki
olduğu da söylenmektedir. Hz. İbrahim’in daha sonraki yaşa-
rekât tavaf namazını kıldı. Namaz bittikten sonra bana doğ-
nan süreçte eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i oraya götürdüğü
ru dönerek oturdu. Ben de onun yanı başına oturdum. Bana:
düşünüldüğünde bu ihtimalin de göz ardı edilmemesi gerek-
Demin soru soran adam nerededir? dedi. Ben de adama işaret
tiğini hatırlatmakta yarar bulunmaktadır.
ettim. Adam geldi ve babamın tam önüne oturdu. Babam ona
J. Eisenberg Hz. İbrahim’in yanındakilerle birlikte Kudüs ta-
neyi soruyorsun? dedi. Adam: Beytullah’ı, tavafın başlangıcını
463
rafına gittiğini belirtir. Şam’ın bütün bölgeyi kapsayan bir
soruyorum, dedi. Babam ona peki sen nerelisin, dedi. Adam,
isim, Kudüs bölgesinin de orada bir şehir olması da müm-
Şamlı cevabını verdi. Babam nerede oturuyorsun dedi. Adam
kündür. Pek çok tefsir ve tarih kaynaklarında yer alan Şam Beytü’l-Makdis’te dedi… Aralarında kısa bir konuşma geçtik-
veya Kudüs ile ilgili bilgilerden birinin Nemrud’un zulmün- ten sonra babam ona: Şamlı kardeş! Sana söyleyeceklerimi iyi
den hicret ederken, diğerinin de Mısır dönüşü yerleştiği yer ezberle ve doğru olarak rivayet et şeklinde tembih etti. Bu
465
olması ihtimal dâhilindedir. Nitekim “Biz, onu ve Lut’u kurta- ifadelerden Şam’ın bir bölge/coğrafya adı, Beytü’l Mekdis’in
rarak, içinde cümle âleme bereketler verdiğimiz ülkeye ulaştır- içinde bulunduğu Kudüs’ün Şam bölgesinde bir yerleşim yeri
dık.” ayeti kerimesinin hemen arkasından “Ona (İbrahim’e) olduğu anlaşılmaktadır.
464
İshak’ı ve fazladan bir bağış olmak üzere Yakup’u lütfettik; her
Ayrıca Şam ve Kudüs, aynı coğrafyada biri diğerine çok da
birini salih insanlar yaptık.” şeklinde gelen ayette Hz. İshak
uzak olmayan yerlerde bulunmaktadır. Dolayısıyla Hz. İbra-
müjdelenmiştir ki bu da onların Irak/Babil’den çıktıktan son-
him Harran bölgesinden ayrıldıktan sonra aynı güzergâhta
ra Filistin yakınlarına gittikleri kanısına katkı sağlamaktadır.
bulunan Kudüs’e gitmek için Şam coğrafyasına girdiği, sonra
Şam ile Kudüs arasındaki ilişkiye dikkat çekmek için Ezra-
da oradan Kudüs’e gitmiş olması düşünülebilir. Bu durumda
ki’nin naklettiği şu rivayeti burada hatırlamakta yarar bulun-
onun hangi şehirde ne kadar kaldığı konusunda sağlıklı bir
maktadır: Hz. Hüseyin’in torunu Muhammed şöyle bir hikâye
bilgi elde etmek mümkün değildir. Ancak yaşadığı olaylar ve
anlatmaktadır: Babam Ali b. Hüseyin ile Mekke’de bulunu-
edindiği mali kazanımlar dikkate alındığında bu coğrafyalar-
yorduk. Bir ara Mescid-i Haram’da idik. Babam Kâbe’yi tavaf
da çok kısa kalmadığı akla gelmektedir.
ediyor ben de onun arkasından gidiyordum. Bu arada uzun
Netice itibarıyla Hz. İbrahim, eşi Hz. Sare, kendisine ilk ina-
boylu bir adam babamın yanına yaklaşarak elini onun sırtı
nan kardeşinin oğlu/yeğeni Lut ve diğer yakınlarından olu-
462 Al-i İmran, 3/96. şan bir avuç taraftarıyla doğup büyüdüğü topraklardan, için-
463 J. Eisenberg, s. 5-II/879; Mehmed Vehbi, s. 9/3453.
464 Enbiya, 21/71. 465 Ezraki, s. 29-30.