Page 149 - Hz_ibrahim
P. 149

146  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  147



 de  yaşadığı  toplumdan  yani  Nemrud’un  ülkesinden  ayrılır.
 İslam  kaynaklarında  Hz.  İbrahim’in  hicretiyle  ilgili  olarak   Hz. İBRAHİM’İN MISIR YOLCULUĞU VE FİLİSTİN HAYATI
 nakledilenlerden anlaşıldığı üzere, Babil topraklarından Şam
 topraklarına geçer.  466  O, önce Harran’a gelip bir süre orada   Hz. İbrahim’in hicret yolculuğu Şam, Filistin ve Kudüs üçge-
             ninde devam etmiştir. Bu bölgelerin öncelik sırası ve oralar-
 kalır, ardından o dönemde geçmiş peygamberlerin yaşadığı,
 ilahi vahyin yeryüzüne indiği, çeşitli doğal güzellik ve nimet-  da kalma süreleri hakkında nakledilen bilgiler, dolaylı olarak
             birbirini  destekler  mahiyettedir.  Kur’an-ı  Kerim’de  açık  bir
 lerin bulunduğu için mübarek olarak bilinen Şam ve Ürdün
 467
 taraflarına gider. Orada Allah’ın dilediği kadar kalır.  Hz. İb-  bilgi bulunmamasına karşılık pek çok tarih ve tefsir kaynakla-
 rahim bu coğrafyada karşılaştığı kuraklığın zararından koru-  rında onun Mısır’a gittiğinden söz edilmektedir. Dinler tarihi
             kaynaklarına bakıldığında Hz. İbrahim, Hz. Yusuf, Hz. Yakup,
 nabilmek için oradan da ayrılarak yanındakilerle beraber Mı-
 468
 sır’a göç eder.  Onun Harran bölgesinden ayrıldıktan sonra   Hz. Musa ve Hz. İsa gibi peygamberlerin Mısır hayatından söz
             edilmektedir. Bu anlatım ve etkileşimde elbette Mısır’ın o dö-
 nerede ne kadar kaldığı tam olarak bilinmemektedir. Hemen
             nemdeki, sosyal, siyasal, kültürel, coğrafi, ekonomik imkânla-
 hemen bütün rivayetler Hz. İbrahim’in önce Şam’a yerleştiği
             rının ve gücünün tesiri vardır. Zira rivayetlere bakılırsa bütün
 konusunda birleşmektedir. O, orada belli bir düzen kurmuş,
             peygamberlerin sığınma ve oradaki nimetlerden yararlanma
 çevresinde kendine inananlar ve bağlıları çoğalmıştır. Bu ara-
             amacıyla buraya geldikleri görülmektedir. Bu çerçevede Hz.
 da bazı maddi kazanımlar elde etmiş, namaz, oruç, zekât gibi
             İbrahim’in Mısır’a hangi amaçla ve hayatının hangi bölümün-
 dinî uygulamaların toplum hayatına girmesine vesile olmuş-
             de gittiği konusunda bir açıklık ve netlik bulunmamaktadır.
 469
 tur.
             Ancak bazı kaynaklarda onun yaşadığı bölgede kuraklık mey-
 Onun Kenan topraklarına göçü, yazılı ve sözlü Yahudi rivayet-
             dana gelmesi dolayısıyla, karşılaştıkları zorlukları aşmak için
 lerine ve İslam tarihlerine göre güneye doğru tedricen ger-  472
             Mısır’a gitmesi ihtimalinden söz edilmektedir.
 çekleşmiştir. O Mısır’a gitmeden önce Filistin’de tevhit inan-
 cını  tebliğ  amacıyla  birçok  yerde  dolaşmıştır.   470  Hıristiyan   İslam tefsir ve tarih kitaplarında, İsrailî kaynaklarda Hz. İbra-
             him’in Mısır seyahatine geniş yer verilmektedir. İslami litera-
 kaynaklarında,  bu  sırada  Hz.  İbrahim’in  75  yaşında  olduğu
 471
 söylenmektedir.    türdeki bilgilerin büyük bir kısmının İsrailiyyattan beslenmiş
             olması kuvvetle muhtemeldir. Ancak verilen bilgilerde fira-
             vun yerine kral veya ceberut gibi sıfatların kullanılmış olma-
             sı, bu olayın Mısır’da yaşandığı ile ilgili bazı kuşkuları berabe-
             rinde getirmektedir. Ancak firavunun hem kral hem de zalim
 466  İbn Kesir, Tefsir, s. 11/6278.  bir kişiliğe sahip olması dolayısıyla bu sıfatların ona verilmiş
 467  İbn Sa’d, s. 1/46; İbn Kesir, Tefsir, s. 2/531; Mehmed Vehbi, s. 9/3453;
             olması da ihtimal dâhilindedir.
 Mahmud, s. 144-145.
 468  İbn Sa’d, s. 1/46; Mahmud, s. 145.
 469  Şihava, s. 2/145.
 470  Kuzgun, Hz. İbrahim, s. 67-69.  472  Ahmed Davudoğlu, Sahih-i Müslim Tercemesi ve Şerhi, İstanbul, 1983, s.
 471  F.B.Mayir, Hayatı İbrahim, Kahire, Tarihsiz, s. 33.  10/6117.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154