Page 156 - Hz_ibrahim
P. 156

154  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  155



           yol açmıştır. Bu sorgulama Kur’an-ı Kerim’de insani ve ahla-                  Sare’den  bahsederek  ‘Bu  kadın  kimdir?’  diye  sordu.  İbrahim
                                                                                                                487
           ki üstün meziyetlerinden söz edilen Hz. İbrahim ile bağdaş-                   ‘Kız kardeşimdir.’ dedi…”
           mamaktadır. Bunlardan, “Ben hastayım.” şeklinde doğrudan                      Konu üzerine yapılan izahatta: “İbrahim Peygamber kavmini,
           kendisiyle ilgili ve “O büyüğü yaptı.” şeklinde doğrudan put-
                                                                                         en sihirbaz ve müneccim olan Babil halkını, yıldızlar namına
           larla alakalı olarak Hz. İbrahim tarafından söylendiği Kur’an-ı               diktikleri  putlara  tapmaktan  alıkoyarak  tevhide  davet  ettiği
           Kerim’de buyrulan beyanları, onun peygamberlik görevinin                      hâlde bir türlü tesirini gösterememişti. Nihayet bunların put-
           icrası  konusunda  hedefine  ulaşabilmek  ve  inanmayanları
                                                                                         larına bir oyun oynamak ve kavmini canlı bir şahit ve onları
           uyarabilmek  için  yaptığı  teknik  ve  taktikler  olarak  değer-
                                                                                                                                       488
                                                                                         cevapsız bırakacak bir hüccetle karşılamak istedi.” denilmek
           lendirmek mümkündür. Ancak onun Hz. Sare için kullandığı
                                                                                         suretiyle  Hz.  İbrahim’in  yaptığı  uygulamaya  bir  meşruiyet
           belirtilen “kardeşim” ifadesi Kur’an-ı Kerim’de geçmemekte,
                                                                                         zemini aranmıştır. Nitekim Hz. İbrahim ile ilgili olarak mute-
           Tevrat ve hadisi şeriflerde yer almaktadır.
                                                                                         ber hadis kitaplarında yer alan bu ifadeler, yapanın ayıplan-
           Hz. İbrahim, çeşitli vesilelerle işaret ettiğimiz gibi, özel haya-            masını gerektirecek gerçek yalanlardan sayılmamış hatta bu
           tında ve peygamberlik görevini icra ederken akli delilleri en                 sözler hakkında yalan ifadesinin kullanılması maksadını aşan
           iyi ve en çok kullanan, böylece insanları ikna etmeye çalışan                 bir değerlendirme olarak görülmüş, onun söylediklerinin her
           bir peygamber olarak bilinmektedir. Kur’an-ı Kerim’de onun-                   birisi Allah’ın dininde söylenmesi helal kılınmış sözler olarak
           la ilgili ifade buyrulan hususları bu şekilde değerlendirmek                  değerlendirilmiştir.
                                                                                                            489
           doğru olacaktır.  Hz. İbrahim gerek kavmi tarafından bayram
                                                                                         Burada  yapılan  açıklamada  da  görüldüğü  üzere;  Hz.  İbra-
           yerine davet edildiğinde hasta olduğunu beyan ederek ma-
                                                                                         him’in kendisiyle ilgili bir hususu izah kaygısı bulunmamak-
           zeret belirttiği, gerekse putları kırdığında, kıranın büyük put
                                                                                         tadır. Onun bütün amaç ve gayreti tevhit inancını hâkim kıl-
           olduğunu  işaret  ettiği  zaman,  Kur’an’ı  Kerim’de  ona  yalan
                                                                                         mak, putperestliğin toplum içindeki etkilerini kırmaktır. Bu
           söyledi  ifadesi  kullanılmamıştır.  Buna  mukabil  pek  çok  ha-
           dis külliyatında ve dini literatürde yer alan “Hz. İbrahim üç                 kutsal  emir  ve  hedefe  ulaşabilmek  için  de  çeşitli  ikna  me-
                                                                                         totlarını  denemek  ihtiyacı  hissetmiştir.  Aslında  hastalık  ve
           yerde yalan söylemiştir.” ifadesinin Hz. Peygamber’e isnadını
                                                                                         büyük putun diğerlerini kırdığı yönünde ileri sürülen iddia,
           ve Hz. İbrahim ile münasebetini bu şekilde değerlendirmek
                                                                                         birbiriyle doğrudan alakalı bir konu olup ikna metodunun iki
           doğru olacaktır.  Öncelikle Ebu Hüreyre (ra.) tarafından yapı-
           lan rivayette: “İbrahim aleyhi’s-selatü ve’s selam yalnız üç defa             ayrı tamamlayıcı parçası olarak karşımıza çıkmaktadır. Konu
           yalan söylemiştir. Aziz ve Celil olan Allah’ın zatı ve rızası için,           hiçbir yoruma ihtiyaç duymayacak ve Hz. İbrahim’i yalancı-
           birisi putperestlere, ‘Hakikaten ben hastayım!’ demesi, öbürkü-               lıkla itham etmeyecek kadar açıktır. Maturîdî: “Bu sözleriyle o,
                                                                                         yemeğini yiyemeyen, konuşamayan ve kendisine zarar vermeye
           sü de, ‘Belki putların şu büyüğü bu işi işlemiştir!’ demesi.”  Aynı
                                                                                         çalışana engel olamayan putlara tapmakla ne kadar akılsızca
           hadisi şerifin devamında üçüncü olay şöyle aktarılmaktadır:                   hareket ettiklerini göstermeyi dilemiştir. Bu söylenenleri bile
           “İbrahim, bir gün Sare ile beraber zalim bir kralın bulunduğu
           memlekete uğramıştı. O zalim krala ‘Şehre bir kişi geldi, bera-               487  Buhari, Enbiya, 8.
           berinde de güzel bir kadın var.’ diye haber verildi. Zalim kral               488  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/88.
           İbrahim’e  huzuruna  gelmesi  için  haber  gönderdi.  Geldiğinde              489  Havva, s. 12/248.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161