Page 135 - Hz_ibrahim
P. 135
132 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 133
413
Bir mucize gerçekleşir ve insanların yanına bile yaklaşama- maktan âciz kalmışdır. Bu duruma şahit olan Hz. İbrahim’in
dıkları ateşin ortasında Hz. İbrahim’in sapasağlam durması, babası inanmadığı halde: “Evet Rab! Senin Rabb’indir ey İbra-
uzakta bir tepe üzerinde onu seyreden Nemrud başta olmak him!” demiştir. Annesi de oğluna bakarak: “Yavrucuğum! Sana
üzere herkesi şaşırtır. O gözleriyle gördüğü manzaraya önce gelmek istiyorum. Allah’a dua et de etrafındaki ateşin harare-
inanmak istemez ve Hz. İbrahim’in etrafındaki ateşin dışına tinden beni korusun! demiştir. Hz. İbrahim ona peki demiş ve
çıkıp çıkamayacağını sorar. İnanmadığı hâlde Hz. İbrahim’e ateş ona bir şey yapmamıştır. O, Hz. İbrahim’in yanına giderek
onu koruyan Allah’ın yüceliklerinden bahseder ve onun için onu kucaklamış, onu öpmüş ve geri dönmüştür.” 414
kurban keseceğinden söz eder. Bunun üzerine Hz. İbrahim Cenab-ı Allah’ın, “Biz, sonra peygamberlerimizi ve aynı şekilde
ona şöyle der: “Bilesin ki kendi dininde sebat edip benim ge- iman edenleri kurtarırız.” ezeli vadi ve ilahi fermanı gereği
415
tirdiğim dine geçmediğin sürece Allah senin kurbanını kabul
Hz. İbrahim ateşten kurtulmuştur. Müşrik olan kavmi ona bir
etmeyecektir.” Buna rağmen Nemrud saltanatını bırakamaya-
tuzak kurmak istemiş, Allah da onların tuzaklarını boşa çı-
410
cağını söylemiştir. İçeriği tartışılabilecek olan bu türden ri- 416
kartarak onları alçaklardan kılmıştır. Hz. İbrahim’in bütün
vayetler, Hz. İbrahim’in yaşadığı acıları ve verdiği mücadeleyi
bu yaşananlara karşılık kavmine beddua ettiğine ve helakini
daha anlaşılır hâle getirmek, onun dininin haklılığını ve her
istediğine dair Kur’an-ı Kerim’de herhangi bir bilgi yer alma-
zaman batıla galip geleceğini ispat etmek maksadıyla dinî li-
mıştır. Buna rağmen bir rivayette, Yüce Allah’ın Nemrud’un
teratürde yer almıştır.
kavmine sivrisinekleri musallat ettiği, bu sineklerin onların
Yakılan ateş Yüce Allah tarafından onun için çayır, çimen, gül- kanını emdiği, hatta onlardan bir tanesinin, Nemrud’un bey-
lük gülistanlığa dönüşmüştür. Hz. İbrahim’in ateşin içinde ne nine girip onun ölümüne sebep olduğu belirtilmiştir. 417
kadar kaldığı ile alakalı çeşitli rivayetler bulunmaktadır. Bun- Razi, “Ona böyle bir tuzak kurmak istediler. Fakat Biz, onları
lara göre; Yüce Allah’ın yardımıyla Hz. İbrahim oradan birkaç
daha fazla hüsrana düşenlerden kıldık.” ayeti kerimesini tef-
gün, üç veya yedi gün, kırk veya elli gün kaldıktan sonra sağ sir ederken Hz. İbrahim’in babası, kavmi ve Nermrud ile olan
411
ve salim olarak çıkmıştır. Hz. İbrahim, ateşin içinde kaldığı mücadelesini şöyle özetlemektedir: “Onlar Hz. İbrahim’e tu-
412
günleri hayatının en güzel günleri olarak nitelendirmiştir. zak kurmak istediler, ama her seferinde mağlup oldular. On-
Hz. İbrahim’i yok etmek için yakılan ateş, Nemrud ve kavmi lar, ona karşı mücadele ve münazara ederek üstün gelmeyi
için bir üzüntü ve rezillik vesilesi olurken onun için şanının düşündüler. Ama Yüce Allah, Hz. İbrahim’e onları susturucu ve
yükseltilmesi ve peygamberliğinin alameti bir mucize olmuş- perişan edici delilleri ilham ve telkin etti. Sonra onlar işi kaba
tur. Bir başka ifade ile Hz. İbrahim’i inandığı Allah kurtarır- kuvvete ve zorbalığa döktüler. Ama Cenab-ı Hak, bu sefer de
418
ken, kavminin Tanrı dedikleri putlar, kendilerini bile kurtar- Hz. İbrahim’i onlara karşı destekledi ve ona yardım etti.”
410 Razi, Tefsir, s. 16/171-172; Ebussuud, s. 6/52; Mehmed Vehbi, s. 9/3451;
413 Mehmed Vehbi, s. 12/4731; Mahmud, s. 134.
Vani, s. 123; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158-159; Hadislerle İslam,
414 İbn Kesir, Kısas, s. 1/ 126; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158.
s. 6/42.
415 Yunus, 10/103.
411 bk. İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6808; Kısas, s. 1/126; Ebussuud, s. 6/52; Wen-
sinck, İbrahim, s. 5-II / 879; Hadislerle İslam, s. 6/42; Mahmud, s. 132; 416 Kasas, 37/98.
Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/158. 417 Vani, s. 123.
412 Ebussuud, s. 6/52; Vani, s.122. 418 Razi, Tefsir, s. 16/174.