Page 135 - Hz_ibrahim
P. 135

132  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  133



                                 413
 Bir mucize gerçekleşir ve insanların yanına bile yaklaşama-  maktan âciz kalmışdır.  Bu duruma şahit olan Hz. İbrahim’in
 dıkları ateşin ortasında Hz. İbrahim’in sapasağlam durması,   babası inanmadığı halde: “Evet Rab! Senin Rabb’indir ey İbra-
 uzakta bir tepe üzerinde onu seyreden Nemrud başta olmak   him!” demiştir. Annesi de oğluna bakarak: “Yavrucuğum! Sana
 üzere herkesi şaşırtır. O gözleriyle gördüğü manzaraya önce   gelmek istiyorum. Allah’a dua et de etrafındaki ateşin harare-
 inanmak istemez ve Hz. İbrahim’in etrafındaki ateşin dışına   tinden beni korusun! demiştir. Hz. İbrahim ona peki demiş ve
 çıkıp çıkamayacağını sorar. İnanmadığı hâlde Hz. İbrahim’e   ateş ona bir şey yapmamıştır. O, Hz. İbrahim’in yanına giderek
 onu koruyan Allah’ın yüceliklerinden bahseder ve onun için   onu kucaklamış, onu öpmüş ve geri dönmüştür.” 414
 kurban  keseceğinden  söz  eder.  Bunun  üzerine  Hz.  İbrahim   Cenab-ı Allah’ın, “Biz, sonra peygamberlerimizi ve aynı şekilde
 ona şöyle der:  “Bilesin ki kendi dininde sebat edip benim ge-  iman edenleri kurtarırız.”  ezeli vadi ve ilahi fermanı gereği
                                    415
 tirdiğim dine geçmediğin sürece Allah senin kurbanını kabul
             Hz. İbrahim ateşten kurtulmuştur. Müşrik olan kavmi ona bir
 etmeyecektir.” Buna rağmen Nemrud saltanatını bırakamaya-
             tuzak kurmak istemiş, Allah da onların tuzaklarını boşa çı-
 410
 cağını söylemiştir.  İçeriği tartışılabilecek olan bu türden ri-  416
             kartarak onları alçaklardan kılmıştır.  Hz. İbrahim’in bütün
 vayetler, Hz. İbrahim’in yaşadığı acıları ve verdiği mücadeleyi
             bu yaşananlara karşılık kavmine beddua ettiğine ve helakini
 daha anlaşılır hâle getirmek, onun dininin haklılığını ve her
             istediğine dair Kur’an-ı Kerim’de herhangi bir bilgi yer alma-
 zaman batıla galip geleceğini ispat etmek maksadıyla dinî li-
             mıştır. Buna rağmen bir rivayette, Yüce Allah’ın Nemrud’un
 teratürde yer almıştır.
             kavmine sivrisinekleri musallat ettiği, bu sineklerin onların
 Yakılan ateş Yüce Allah tarafından onun için çayır, çimen, gül-  kanını emdiği, hatta onlardan bir tanesinin, Nemrud’un bey-
 lük gülistanlığa dönüşmüştür. Hz. İbrahim’in ateşin içinde ne   nine girip onun ölümüne sebep olduğu belirtilmiştir. 417
 kadar kaldığı ile alakalı çeşitli rivayetler bulunmaktadır. Bun-  Razi, “Ona böyle bir tuzak kurmak istediler. Fakat Biz, onları
 lara göre; Yüce Allah’ın yardımıyla Hz. İbrahim oradan birkaç
             daha fazla hüsrana düşenlerden kıldık.” ayeti kerimesini tef-
 gün, üç veya yedi gün, kırk veya elli gün kaldıktan sonra sağ   sir ederken Hz. İbrahim’in babası, kavmi ve Nermrud ile olan
 411
 ve salim olarak çıkmıştır.   Hz. İbrahim, ateşin içinde kaldığı   mücadelesini şöyle özetlemektedir: “Onlar Hz. İbrahim’e tu-
 412
 günleri hayatının en güzel günleri olarak nitelendirmiştir.    zak kurmak istediler, ama her seferinde mağlup oldular. On-
 Hz. İbrahim’i yok etmek için yakılan ateş, Nemrud ve kavmi   lar,  ona  karşı  mücadele  ve  münazara  ederek  üstün  gelmeyi
 için bir üzüntü ve rezillik vesilesi olurken onun için şanının   düşündüler. Ama Yüce Allah, Hz. İbrahim’e onları susturucu ve
 yükseltilmesi ve peygamberliğinin alameti bir mucize olmuş-  perişan edici delilleri ilham ve telkin etti. Sonra onlar işi kaba
 tur. Bir başka ifade ile Hz. İbrahim’i inandığı Allah kurtarır-  kuvvete ve zorbalığa döktüler. Ama Cenab-ı Hak, bu sefer de
                                                                418
 ken, kavminin Tanrı dedikleri putlar, kendilerini bile kurtar-  Hz. İbrahim’i onlara karşı destekledi ve ona yardım etti.”
 410  Razi, Tefsir, s. 16/171-172; Ebussuud, s. 6/52;  Mehmed Vehbi, s. 9/3451;
             413  Mehmed Vehbi, s. 12/4731; Mahmud, s. 134.
 Vani, s. 123; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158-159; Hadislerle İslam,
             414  İbn Kesir, Kısas, s. 1/ 126; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158.
 s. 6/42.
             415  Yunus, 10/103.
 411  bk. İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6808; Kısas, s. 1/126; Ebussuud, s. 6/52; Wen-
 sinck, İbrahim, s. 5-II / 879; Hadislerle İslam, s. 6/42; Mahmud, s. 132;   416  Kasas, 37/98.
 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/158.  417  Vani, s. 123.
 412  Ebussuud, s. 6/52; Vani, s.122.  418  Razi, Tefsir, s. 16/174.
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140