Page 134 - Hz_ibrahim
P. 134

132  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  133



                                                                                                              413
           Bir mucize gerçekleşir ve insanların yanına bile yaklaşama-                   maktan âciz kalmışdır.  Bu duruma şahit olan Hz. İbrahim’in
           dıkları ateşin ortasında Hz. İbrahim’in sapasağlam durması,                   babası inanmadığı halde: “Evet Rab! Senin Rabb’indir ey İbra-
           uzakta bir tepe üzerinde onu seyreden Nemrud başta olmak                      him!” demiştir. Annesi de oğluna bakarak: “Yavrucuğum! Sana
           üzere herkesi şaşırtır. O gözleriyle gördüğü manzaraya önce                   gelmek istiyorum. Allah’a dua et de etrafındaki ateşin harare-
           inanmak istemez ve Hz. İbrahim’in etrafındaki ateşin dışına                   tinden beni korusun! demiştir. Hz. İbrahim ona peki demiş ve
           çıkıp çıkamayacağını sorar. İnanmadığı hâlde Hz. İbrahim’e                    ateş ona bir şey yapmamıştır. O, Hz. İbrahim’in yanına giderek
           onu koruyan Allah’ın yüceliklerinden bahseder ve onun için                    onu kucaklamış, onu öpmüş ve geri dönmüştür.” 414
           kurban  keseceğinden  söz  eder.  Bunun  üzerine  Hz.  İbrahim                Cenab-ı Allah’ın, “Biz, sonra peygamberlerimizi ve aynı şekilde
           ona şöyle der:  “Bilesin ki kendi dininde sebat edip benim ge-                iman edenleri kurtarırız.”  ezeli vadi ve ilahi fermanı gereği
                                                                                                                 415
           tirdiğim dine geçmediğin sürece Allah senin kurbanını kabul
                                                                                         Hz. İbrahim ateşten kurtulmuştur. Müşrik olan kavmi ona bir
           etmeyecektir.” Buna rağmen Nemrud saltanatını bırakamaya-
                                                                                         tuzak kurmak istemiş, Allah da onların tuzaklarını boşa çı-
                            410
           cağını söylemiştir.  İçeriği tartışılabilecek olan bu türden ri-                                                 416
                                                                                         kartarak onları alçaklardan kılmıştır.  Hz. İbrahim’in bütün
           vayetler, Hz. İbrahim’in yaşadığı acıları ve verdiği mücadeleyi
                                                                                         bu yaşananlara karşılık kavmine beddua ettiğine ve helakini
           daha anlaşılır hâle getirmek, onun dininin haklılığını ve her
                                                                                         istediğine dair Kur’an-ı Kerim’de herhangi bir bilgi yer alma-
           zaman batıla galip geleceğini ispat etmek maksadıyla dinî li-
                                                                                         mıştır. Buna rağmen bir rivayette, Yüce Allah’ın Nemrud’un
           teratürde yer almıştır.
                                                                                         kavmine sivrisinekleri musallat ettiği, bu sineklerin onların
           Yakılan ateş Yüce Allah tarafından onun için çayır, çimen, gül-               kanını emdiği, hatta onlardan bir tanesinin, Nemrud’un bey-
           lük gülistanlığa dönüşmüştür. Hz. İbrahim’in ateşin içinde ne                 nine girip onun ölümüne sebep olduğu belirtilmiştir. 417
           kadar kaldığı ile alakalı çeşitli rivayetler bulunmaktadır. Bun-              Razi, “Ona böyle bir tuzak kurmak istediler. Fakat Biz, onları
           lara göre; Yüce Allah’ın yardımıyla Hz. İbrahim oradan birkaç
                                                                                         daha fazla hüsrana düşenlerden kıldık.” ayeti kerimesini tef-
           gün, üç veya yedi gün, kırk veya elli gün kaldıktan sonra sağ                 sir ederken Hz. İbrahim’in babası, kavmi ve Nermrud ile olan
                                  411
           ve salim olarak çıkmıştır.   Hz. İbrahim, ateşin içinde kaldığı               mücadelesini şöyle özetlemektedir: “Onlar Hz. İbrahim’e tu-
                                                                 412
           günleri hayatının en güzel günleri olarak nitelendirmiştir.                   zak kurmak istediler, ama her seferinde mağlup oldular. On-
           Hz. İbrahim’i yok etmek için yakılan ateş, Nemrud ve kavmi                    lar,  ona  karşı  mücadele  ve  münazara  ederek  üstün  gelmeyi
           için bir üzüntü ve rezillik vesilesi olurken onun için şanının                düşündüler. Ama Yüce Allah, Hz. İbrahim’e onları susturucu ve
           yükseltilmesi ve peygamberliğinin alameti bir mucize olmuş-                   perişan edici delilleri ilham ve telkin etti. Sonra onlar işi kaba
           tur. Bir başka ifade ile Hz. İbrahim’i inandığı Allah kurtarır-               kuvvete ve zorbalığa döktüler. Ama Cenab-ı Hak, bu sefer de
                                                                                                                                            418
           ken, kavminin Tanrı dedikleri putlar, kendilerini bile kurtar-                Hz. İbrahim’i onlara karşı destekledi ve ona yardım etti.”
           410  Razi, Tefsir, s. 16/171-172; Ebussuud, s. 6/52;  Mehmed Vehbi, s. 9/3451;
                                                                                         413  Mehmed Vehbi, s. 12/4731; Mahmud, s. 134.
              Vani, s. 123; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158-159; Hadislerle İslam,
                                                                                         414  İbn Kesir, Kısas, s. 1/ 126; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/158.
              s. 6/42.
                                                                                         415  Yunus, 10/103.
           411  bk. İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6808; Kısas, s. 1/126; Ebussuud, s. 6/52; Wen-
              sinck, İbrahim, s. 5-II / 879; Hadislerle İslam, s. 6/42; Mahmud, s. 132;   416  Kasas, 37/98.
              Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/158.                                     417  Vani, s. 123.
           412  Ebussuud, s. 6/52; Vani, s.122.                                          418  Razi, Tefsir, s. 16/174.
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139