Page 138 - Hz_ibrahim
P. 138
136 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 137
azaptan söz etmiştir: “(İbrahim onlara) dedi ki: Siz, sırf dünya
hayatına has muhabbet uğruna Allah’ı bırakıp birtakım putlar
HZ. İBRAHİM’İN BABA OCAĞINDAN AYRILMASI edindiniz. Sonra kıyamet günü (gelip çattığında ise) birbirinizi
tanımazlıktan gelecek ve birbirinize lanet okuyacaksınız. Va-
Hz. İbrahim’in ateşin içenden sağ ve sağlıklı bir şekilde çıktı- 434
racağınız yer cehennemdir ve hiç yardımcınız da yoktur.” de-
ğını gören bazı kimseler Nemrud ile adamlarının yapacakları miştir.
kötülüklerden korkmalarına rağmen, onun davetine icabet
Bulunduğu çevrede yaşama hakkı bile çok görülen Hz. İb-
ederek Allah’a iman ederler. Bunlar arasında Hz. İbrahim’in rahim, “Ben Rabb’ime gidiyorum. O bana doğru yolu göstere-
431
kardeşi Harran’ın oğlu Hz. Lut ve amcası büyük Harran’ın
cek…” 435 diyerek güvenli bir yere gitmek için dua eder. Onun “
kızı Hz. Sare de bulunmaktadır. Hz. İbrahim, rivayete göre
Ben Rabb’imin istediği yere gidiyorum.” demek yerine doğru-
otuz yedi yaşında iken, manevi bir işaret doğrultusunda o sı-
dan “Rabb’ime gidiyorum.” demesi arasında fark bulunduğu,
432
rada Harran emiri olan amcasının kızı Sare ile evlenir.
Allah’ın rızasını kazanma konusunda, bu ifadesiyle ihlası çok
Hz. İbrahim’in ateşten sağsalim kurtulmasından sonra Nem- daha öne çıkardığı anlaşılmaktadır. 436
rud ve kavminin ona baskısı her geçen gün daha da artarak
Bu ayeti kerime tefsirciler tarafından;
devam etmiş, insanlarla iletişim kurması engellenmiş, ona
yaklaşanlara işkence tehditleri artmaya başlamıştır. Kavmi 1. Ben kalbimle, amelimle ahirete gidiyorum.
ona ve yanındakilere tam bir tecrit uygulamaya başlamıştır. 2. Rabb’imin bana emrettiği, izin verdiği yere Babil’den
Şam’a gidiyorum.
Rivayete göre Hz. İbrahim, kavmi tarafından kendisine yasak-
lanan bütün yiyecek ve içecekleri evinde Allah tarafından ik- 3. Rabb’imin rızasının olduğu, O’na itaat edebileceğim
ram edilmiş olarak bulurdu. Fakat o, bu yiyeceklerden ziyade bir yere gidiyorum anlamlarının çıkartılabileceği ve
Allah’ın dininin yayılması ve puta tapıcılığın ortadan kaldırıl- Rabb’inin kendisini yönlendireceği şeklinde yorumlan-
437
masını önemsiyordu. Çünkü onun bu dünya hayatında bütün maktadır.
emeli, gizli açık bütün çalışma alanı, Allah’ın dinini insanlara
4. Seyyid Kutub, bu gidişin mekân sathında değil nefis ve
tebliğ etmek ve yeryüzünde tevhit inancını hâkim kılmaktı.
ruh çapında bir hicret olduğunu, geçmiş hayatında ne
Buna karşılık toplumun bireyleri onu ve mucizelerini inkâr
varsa hepsini terk edeceği, babasından, kavminden,
ediyor, onun tebliğ ettiği tevhit inancından ve onun peygam-
ehlinden, evinden, vatanından ve onu yeryüzüne bağ-
433
berliğinden kaçıyordu.
layan her şeyden uzaklaşmak istediğini belirtmiştir. O
Hz. İbrahim, doğup büyüdüğü topraklardan ayrılmadan önce hicreti bir hâlden bir hâle, bir durumdan diğer bir du-
kavmini son bir kez daha uyarmış ve ilk defa o zaman ateş ile ruma geçiş ve çeşitli etkilerden kalbin kurtarılması ve
431 Razi, s. 17/631. 434 Ankebut, 29/25.
432 İbn Sa’d, s. 1/46; Taberi, s. 1/310-311; Şihava, s. 2/145; Vani, s. 124; Kök- 435 Saffat, 37/99-100.
sal, Peygamberler Tarihi, s. 1/160. 436 Razi, Tefsir, s. 17/631.
433 İbn Kesir, Kısas, s. 1/129; Şihava, s. 142-144. 437 Maturîdî, s. 12/192.