Page 139 - Hz_ibrahim
P. 139

136  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  137


             azaptan söz etmiştir: “(İbrahim onlara) dedi ki: Siz, sırf dünya
             hayatına has muhabbet uğruna Allah’ı bırakıp birtakım putlar
 HZ. İBRAHİM’İN BABA OCAĞINDAN AYRILMASI   edindiniz. Sonra kıyamet günü (gelip çattığında ise) birbirinizi
             tanımazlıktan gelecek ve birbirinize lanet okuyacaksınız. Va-
 Hz. İbrahim’in ateşin içenden sağ ve sağlıklı bir şekilde çıktı-  434
             racağınız yer cehennemdir ve hiç yardımcınız da yoktur.” de-
 ğını gören bazı kimseler Nemrud ile adamlarının yapacakları   miştir.
 kötülüklerden  korkmalarına  rağmen,  onun  davetine  icabet
             Bulunduğu  çevrede  yaşama  hakkı  bile  çok  görülen  Hz.  İb-
 ederek Allah’a iman ederler. Bunlar arasında Hz. İbrahim’in   rahim, “Ben Rabb’ime gidiyorum. O bana doğru yolu göstere-
 431
 kardeşi Harran’ın oğlu Hz. Lut  ve amcası büyük Harran’ın
             cek…”  435  diyerek güvenli bir yere gitmek için dua eder. Onun “
 kızı  Hz.  Sare  de  bulunmaktadır.  Hz.  İbrahim,  rivayete  göre
             Ben Rabb’imin istediği yere gidiyorum.” demek yerine doğru-
 otuz yedi yaşında iken, manevi bir işaret doğrultusunda o sı-
             dan “Rabb’ime gidiyorum.” demesi arasında fark bulunduğu,
 432
 rada Harran emiri olan amcasının kızı Sare ile evlenir.
             Allah’ın rızasını kazanma konusunda, bu ifadesiyle ihlası çok
 Hz. İbrahim’in ateşten sağsalim kurtulmasından sonra Nem-  daha öne çıkardığı anlaşılmaktadır.  436
 rud ve kavminin ona baskısı her geçen gün daha da artarak
             Bu ayeti kerime tefsirciler tarafından;
 devam  etmiş,  insanlarla  iletişim  kurması  engellenmiş,  ona
 yaklaşanlara  işkence  tehditleri  artmaya  başlamıştır.  Kavmi   1.  Ben kalbimle, amelimle ahirete gidiyorum.
 ona ve yanındakilere tam bir tecrit uygulamaya başlamıştır.  2.  Rabb’imin  bana  emrettiği,  izin  verdiği  yere  Babil’den
                  Şam’a gidiyorum.
 Rivayete göre Hz. İbrahim, kavmi tarafından kendisine yasak-
 lanan bütün yiyecek ve içecekleri evinde Allah tarafından ik-  3.  Rabb’imin  rızasının  olduğu,  O’na  itaat  edebileceğim
 ram edilmiş olarak bulurdu. Fakat o, bu yiyeceklerden ziyade   bir  yere  gidiyorum  anlamlarının  çıkartılabileceği  ve
 Allah’ın dininin yayılması ve puta tapıcılığın ortadan kaldırıl-  Rabb’inin kendisini yönlendireceği şeklinde yorumlan-
                           437
 masını önemsiyordu. Çünkü onun bu dünya hayatında bütün   maktadır.
 emeli, gizli açık bütün çalışma alanı, Allah’ın dinini insanlara
               4.  Seyyid Kutub, bu gidişin mekân sathında değil nefis ve
 tebliğ etmek ve yeryüzünde tevhit inancını hâkim kılmaktı.
                  ruh çapında bir hicret olduğunu, geçmiş hayatında ne
 Buna karşılık toplumun bireyleri onu ve mucizelerini inkâr
                  varsa  hepsini  terk  edeceği,  babasından,  kavminden,
 ediyor, onun tebliğ ettiği tevhit inancından ve onun peygam-
                  ehlinden, evinden, vatanından ve onu yeryüzüne bağ-
 433
 berliğinden kaçıyordu.
                  layan her şeyden uzaklaşmak istediğini belirtmiştir. O
 Hz. İbrahim, doğup büyüdüğü topraklardan ayrılmadan önce   hicreti bir hâlden bir hâle, bir durumdan diğer bir du-
 kavmini son bir kez daha uyarmış ve ilk defa o zaman ateş ile   ruma geçiş ve çeşitli etkilerden kalbin kurtarılması ve
 431  Razi, s. 17/631.  434  Ankebut, 29/25.
 432  İbn Sa’d, s. 1/46;  Taberi, s. 1/310-311; Şihava, s. 2/145; Vani, s. 124; Kök-  435  Saffat, 37/99-100.
 sal, Peygamberler Tarihi, s. 1/160.  436  Razi, Tefsir, s. 17/631.
 433  İbn Kesir, Kısas,  s. 1/129; Şihava, s. 142-144.  437  Maturîdî, s. 12/192.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144