Page 132 - Hz_ibrahim
P. 132
130 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 131
Hz. İbrahim’in imanı onların hazırladığı ateşin şiddetinden Allah’ın kulu, hem de selim olan ve halilim dediği Hz. İbrahim,
daha güçlü ve büyüktür. O, Allah’a bütünüyle güvenmiş ve ona putlara kulluk edenler tarafından ateşe atılır. Puta tapanalar
teslim olmuştur. Tevhit inancı aracısız, katıksız bir inanç ol- kendi elleriyle yaptıkları, sonra da tanrı diye taptıkları put-
duğu için Hz. İbrahim yalnız Allah’a bağlanarak, O’na güvene- larına sahip çıkar da Cenab-ı Allah kuluna sahip çıkmaz mı?
396
rek tevekkülün en yüksek derecesine çıkmıştır. Allah, bü- Her zaman bilinen ve görülen gerçeklere göre ateş yakıcıdır.
tün peygamberlerine sahip çıkmış ve onları inanmayanların Şüphe yok ki ateşe yakıcı olma özelliğini ve ona yakma emri-
zulmünden korumuştur. Bunun en güzel örneklerinden birisi ni veren Yüce Allah, aynı zamanda ona “Serin ve selamet ol.”
olarak Kur’an-ı Kerim’de Peygamber’imiz Hz. Muhammed emrini verir. “Bir şey yaratmak istediği zaman O’nun yaptığı
için şöyle söylenmiştir: “(Ya Muhammed!) Yüz çevirirlerse de ‘Ol!’ demekten ibarettir. Hemen oluverir.” ayeti kerimesinde
402
ki: Allah bana yeter. O’ndan başka ilah yoktur. Ben sadece O’na belirtildiği üzere ol deyince olduran Yüce Allah bir mucizeyi
güvenip dayanırım. O yüce arşın sahibidir.” “Ey Peygamber! gerçekleştirir ve ateşin yakma özelliğini o an yok eder. Kaldı
397
Sana ve sana uyan müminlere Allah yeter.” “…Kim Allah’a gü-
398
403
ki burada “(Allah) O’na ‘Ol!’ der, o da oluverir.” ayeti keri-
399
venirse O, ona yeter…” Peygamber’imiz Hz. Muhammed’in 404
mesinde olduğu gibi söylenen bir söz de bulunmamaktadır.
şahsına mahsus olan bu hükümler Allah yolunda olan ve O’na
Cenab-ı Allah ateşe “Ey ateş! İbrahim için serinlik ve esenlik
güvenenler için genellik içermektedir. Dolayısıyla Hz. İbrahim
406
405
ol!” emrini vererek ateşin yakıcı olma özelliğini yok eder,
ateşe atılırken herhangi bir dış müdahale ve katkı yerine Al-
sadece Hz. İbrahim’in bağlandığı ipler dışında ateş onu yak-
lah’ın kendisini görüp bildiğini ve O’nun dışında başkaların-
407
400
dan bir yardım talebinin doğru olmayacağını düşünmüştür. maz. Cenab-ı Allah onu kurtarır. Hatta o gün yeryüzünde-
ki bütün ateşlerin yakıcı olma özelliğini kaybettiği, kimsenin
Ubade b. Ka’b’dan yapılan rivayete göre; Hz. İbrahim kendi-
sini ateşe atmak için bağladıklarında; “Tek ilah sensin. Şanın ondan yararlanamadığı rivayet edilir. Bazılarının dediği gibi
ne yücedir ey âlemlerin Rabb’i. Hamt sanadır. Mülk senindir ve Cenab-ı Allah ateşe de vahyetmiş olabilir. Fakat esas olan
başkaları için sıcak ve yakıcı olan ateşin Allah tarafında Hz.
senin ortağın yoktur.” diye dua ederken onu mancınıkla ateşe 408
atmışlar. Cebrail onu karşılayarak “İbrahim, bir ihtiyacın var İbrahim’e serin ve zararsız olmasıdır. Böylece Yüce Allah,
409
“Fakat biz onları alçaklardan kıldık.” buyurarak Hz. İbra-
mı?” diye sormuş, İbrahim, “Sana ise ihtiyacım yok.” cevabını
him’i ona hazırlanan tuzakların hepsinden kurtarmış ve tu-
vermiş. Cebrail “O hâlde Rabb’inden iste!” demiş. Bunun üze-
rine İbrahim, “Onun ilminin benim durumumu bilmesi bana zak kuranların hepsini hüsrana uğratmış, onların tuzaklarını
boşa çıkartır.
401
yeter.” şeklinde söylemiştir.
402 Yasin, 36/82.
403 Nahl,16/40.
396 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/157. 404 Razi, Tefsir, s. 16/172.
397 Tövbe, 9-129. 405 Enbiya. 21/69.
398 Enfal, 8/64. 406 Vani, s.122.
399 Talak, 65/3. 407 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/157; Vani, s. 122.
400 Şihava, s. 140-142. 408 Maturîdî, s. 9/391-392.
401 Ebussuud, s. 6/52; Vani, s. 122; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/157. 409 Saffat, 37/98.