Page 77 - hz_musa
P. 77

76  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           yin olayların mahiyetini anlama, akıl, ilim ve sezgi yeteneği ol-
                                              237
           ması akla daha yatkın görünmektedir.  Zira bu dönemde Hz.
                                                         238
           Musa’nın olgunlaşması henüz tamamlanmamıştır.  Mevdudî
           de bu görüşü destekler mahiyette şöyle demektedir: “Hüküm’;
           hikmet, anlayış ve hükmetme gücünü tazammun eder. ‘İlim’ ise
           hem dini hem dünyevi bilgidir. Hz. Musa ailesiyle kurduğu te-
           mas sonucu atalarının-Yusuf, Yakup, İshak, İbrahim (a.s.)- öğ-
           retilerini biliyordu. Ve kralın sarayında bir prens olarak eğitim
           görürken  Mısır’da  cari  olan  bütün  ilimlerden  de  nasibini  al-
           mıştı. Burada ‘hüküm’ (hikmet) ve ‘ilim’ (bilgi) peygamberliğin
           bağışlanması anlamına değildir. Çünkü peygamberlik, Hz. Mu-
                                             239
           sa’ya birkaç yıl sonra bağışlanmıştır.”
           Bu tür rivayetlerin dışında İslami gelenekte Hz. Musa’nın sa-
           ray  hayatı  ve  çocukluk  dönemleri  hakkında  bilgi  bulunma-
           makta, onun gençlik dönemi ve öldürdüğü Mısırlı ile olan iliş-
                                     240
           kilerinden söz edilmektedir.
           Hz. Musa henüz saraydan ayrılmadan ve kendisine peygam-
           berlik  gelmeden  önce  Firavun’un  yanlış  yolda  olduğunu  ve
           İsrailoğulları’na  baskı  uygulandığını  görmüştür.  Bu  sebeple
           düşüncelerini  yakınlarıyla  paylaştığı,  muhalefetinin  ağızdan
           ağıza dolaştığı, bu yüzden o saraydan ayrılarak gözden kay-
           bolduğu, kendini bir yerlere gizlediği ve zaman zaman gecele-
                                                              241
           ri şehre çıktığı yönünde bazı görüşler ileri sürülmüştür.  Hz.
           Musa’nın olgunlaştıktan sona ailesiyle ilişkilerini devam et-
           tirdiği, kendileriyle ve çevresiyle ilgili olup bitenleri onlardan
           öğrendiği ihtimal dâhilindedir. O ilahi bir program çerçevesin-
           de hareket etmiş, neredeyse bu konuda herhangi bir inisiyatif
                                                       242
           kullanmamıştır. Ona hikmet ve ilim öğretilmiş,  ilahi proje-
           237  Heyet, Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, İzmir, 2020, s. 386, 1.
               Dipnot.
           238  Hadislerle İslam, s. 6/69.
           239  Mevdudî, s. 4/165.
           240   Adam, Hazreti Musa, s.34.
           241   Kur’an Yolu, s. 4/219-220.
           242   Kasas, 28/14.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82