Page 77 - hz_musa
P. 77
76 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
yin olayların mahiyetini anlama, akıl, ilim ve sezgi yeteneği ol-
237
ması akla daha yatkın görünmektedir. Zira bu dönemde Hz.
238
Musa’nın olgunlaşması henüz tamamlanmamıştır. Mevdudî
de bu görüşü destekler mahiyette şöyle demektedir: “Hüküm’;
hikmet, anlayış ve hükmetme gücünü tazammun eder. ‘İlim’ ise
hem dini hem dünyevi bilgidir. Hz. Musa ailesiyle kurduğu te-
mas sonucu atalarının-Yusuf, Yakup, İshak, İbrahim (a.s.)- öğ-
retilerini biliyordu. Ve kralın sarayında bir prens olarak eğitim
görürken Mısır’da cari olan bütün ilimlerden de nasibini al-
mıştı. Burada ‘hüküm’ (hikmet) ve ‘ilim’ (bilgi) peygamberliğin
bağışlanması anlamına değildir. Çünkü peygamberlik, Hz. Mu-
239
sa’ya birkaç yıl sonra bağışlanmıştır.”
Bu tür rivayetlerin dışında İslami gelenekte Hz. Musa’nın sa-
ray hayatı ve çocukluk dönemleri hakkında bilgi bulunma-
makta, onun gençlik dönemi ve öldürdüğü Mısırlı ile olan iliş-
240
kilerinden söz edilmektedir.
Hz. Musa henüz saraydan ayrılmadan ve kendisine peygam-
berlik gelmeden önce Firavun’un yanlış yolda olduğunu ve
İsrailoğulları’na baskı uygulandığını görmüştür. Bu sebeple
düşüncelerini yakınlarıyla paylaştığı, muhalefetinin ağızdan
ağıza dolaştığı, bu yüzden o saraydan ayrılarak gözden kay-
bolduğu, kendini bir yerlere gizlediği ve zaman zaman gecele-
241
ri şehre çıktığı yönünde bazı görüşler ileri sürülmüştür. Hz.
Musa’nın olgunlaştıktan sona ailesiyle ilişkilerini devam et-
tirdiği, kendileriyle ve çevresiyle ilgili olup bitenleri onlardan
öğrendiği ihtimal dâhilindedir. O ilahi bir program çerçevesin-
de hareket etmiş, neredeyse bu konuda herhangi bir inisiyatif
242
kullanmamıştır. Ona hikmet ve ilim öğretilmiş, ilahi proje-
237 Heyet, Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, İzmir, 2020, s. 386, 1.
Dipnot.
238 Hadislerle İslam, s. 6/69.
239 Mevdudî, s. 4/165.
240 Adam, Hazreti Musa, s.34.
241 Kur’an Yolu, s. 4/219-220.
242 Kasas, 28/14.