Page 73 - hz_musa
P. 73
72 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ların eğitimiyle meşgul olan kâhin ve din adamları, eğiticiler
tarafından ciddi bir eğitime tabi tutulmuştur. Bütün İsrailo-
ğulları’nın işkence ve zulüm gördüğü bir dönemde o, herhangi
223
bir kaygı, korku olmaksızın orada büyümüş ve yetişmiştir.
Hz. Musa’nın çocukluk ve gençlik öncesi dönemle ilgili kay-
naklarda açık, net ve sağlıklı bilgiler bulunmamaktadır. Ancak
Cenab-ı Allah geleceğin peygamberi olarak onu en güzel şekil-
224
de terbiye edilmesini kolaylaştırmıştır.
Yahudi ve İslam kaynakları Hz. Musa’nın evlatlık edinilerek sa-
rayın asli unsuru haline geldiği konusunda görüş birliği içeren
ifadeler nakletmişlerdir. Her ne kadar böyle bir konumda olsa
bile Firavun başta olmak üzere yakın çevresindeki yöneticiler,
onun Yahudi kökenli olmasından tedirgin olmuşlar, her an bir
tehdit unsuru haline gelebileceği kaygısını taşımışlardır.
Tevrat ve Kur’an-ı Kerim’de ifade edilen Hz. Musa’nın konuş-
ma özürlü olduğu konusunu izah eden kaynaklar bu hususu
açıklamak isterken, saray ehlinin onunla ilgili endişelerini ve
onun çeşitli kereler denendiğini ifade etmek için şöyle bir bil-
gi aktarmaktadır:
“Yahudi geleneğine göre Hz. Musa üç yaşında iken vassal kral-
lar ve yöneticilerin de hazır bulunduğu bir yemekte aniden fi-
ravunun tacını alıp kendi başına takar. Orada hazır bulunan
kâhinler Hz. Musa’nın firavunun hanedanlığını yıkacak çocuk
olduğunu ve derhal öldürülmesi gerektiğini söylerler. Kimisi
başının hemen kesilmesini, kimisi de ateşe atılmasını önerir.
Medyen’den gelen Yitro/Şuayb ‘Bekleyin! Bütün bu gürültü üç
yaşındaki bir çocuk için koparılıyor. Bu yaştaki bir çocuk parlak
olan her şeye ilgi duyar. Onu sınamak için önüne bir altın bir de
ateş koru koyalım; eğer altına uzanırsa siz haklısınız, ateş koru-
na uzanırsa ben haklı çıkarım.’ der. Bunun üzerine Hz. Musa’nın
önüne bir altın bir de ateş koru konur. Hz. Musa tam altına uza-
223 Abdulvehhab en-Neccar, Kasas’ul-Enbiya, Beyrut, 1986, s. 224-228.
224 Mahmud, s. 232.