Page 75 - hz_musa
P. 75
74 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
sında yardımcı olmuştur. Bu arada ona hangi millete ve hangi
dine mensup olduğu, gördükleri zulümler ve yaşadıkları acı-
229
lar hakkında bilgilerini ve tecrübelerini aktarmıştır. Her
ne olursa olsun Hz. Musa’nın sarayla ilişkisi devam etmiş ve
o Firavun’un emri doğrultusunda saray şartlarında yetiştiril-
meye çalışılmıştır. Bilinen tek şey, sarayda düşmanlarıyla bir-
likte yaşayan ve çok sıcak ilişkiler içinde bulunan Hz. Musa,
“…Ey Musa! Gözümün önünde büyüyüp yetişesin diye (Firavun
ve ailesine) sana karşı katımdan bir sevgi vermiştim.” ayetin-
de belirtildiği üzere, Cenab-ı Allah’ın nezaretinde büyüyerek
özel ve iyi bir eğitim almıştır. Yahudi geleneğine göre Hz. Musa
aristokratlara has bir eğitim almış, dönemin en kültürlü halkı
olan Mısırlıların bütün ilimlerinde yetiştirilmiş, sözlerinde ve
230
işlerinde kudretli bir kimse olmuştur.
“Musa ergenlik çağına gelip olgunlaşınca ona doğruyu yanlışı
ayırt edecek güçlü bir muhakeme yeteneği ve ilim verdik…”
231
ayeti kerimesi dışında İslam kaynaklarında onun yetişme tar-
zı ile ilgili bir bilgi yer almamaktadır. Bu ayeti kerimeye göre,
Hz. Musa fiziki ve akli olgunluğa eriştikten sonra Cenab-ı Al-
lah ona ilim, hikmet ve onlarla birlikte amel imkânı vermiştir
ki bu özelliklere sahip olanlar diğer insanların yaptıkları yan-
lışlardan ve şeytani tehlikelerden uzak kalmaktadırlar. 232
Hz. Musa’ya diğer insanlardan ayrıcalıklı olarak Allah tara-
fından verildiği ifade buyrulan bu özellikleri, kırk yaşında
ve Mısır’da bulunurken peygamber olarak görevlendirilmesi
233
şeklinde yorumlayanlar olmuştur.
Kaynaklarda, ergenlik çağı 18-30 veya 30-40 yaş arası olarak
gösterilmektedir. Fakat Kur’an-ı Kerim’de bu konuda herhangi
229 Seyyid Kutub, Fizılali’l-Kur’an, çev, Heyet, İstanbul, 1979, s. 11/232; eş-Şi-
havi, 39.
230 Elçilerin İşleri, 7/22.
231 Kasas, 28/14.
232 Muhammed Ebu’n-Nur el-Hadidi, Ismetü’l-Enbiya ve’r-Reddü ala’ş-Şübe-
hi’l-Müvecceheti İleyhim, Kahire/Mısır, 1979, s. 169.
233 İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6199; Kasas, s. 262.