Page 521 - hz_musa
P. 521
520 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
3. Dünya hayatında, ilahi adaletin küçük bir provası yapıl-
mış, herkesin yaptıklarının yanına kalmayacağı, işlenen
amellerin mutlaka ödüllendirileceği veya cezalandırılaca-
ğı açıklanmıştır. 1971
4. Bu olayda özellikle bir sığır kurbanı istenmiştir. Çünkü
sığır bölge kültürünün etkisiyle İsrailoğulları arasında da
kutsal kabul edilmekte ve tanrı ile ilişkilendirilmektedir.
Bu olayla o tanrı anlayışının yok edilmesi istenmiştir. 1972
Zemahşerî, bu kıssada açıklandığı üzere katilin yakalanması
için sığır kesilmesinin şart koşulmasını, Allah’a yaklaştıran bir
ibadet olarak kurban takdiminin ve bunun bir hayvan olarak
gerçekleşmesinin önemine dikkat çekmiştir. 1973 Razî ise bu
alayı biraz daha çeşitlendirerek şöyle demektedir:
• Kurban keserek Allah’a yaklaşma adeti yaygındı.
• İsrailoğullarınca bu kurban, kurbanların en büyüklerin-
den/mühimlerindendi.
• Fiyatı çok pahalı olduğu için sığır kesilmiştir.
• Sığırın sahibi için büyük para/mal kazanmaya vesile ol-
muştur. 1974
Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşıldığı üzere ilk dönem İs-
lam alimlerinin büyük çoğunluğu kesilen sığır ile Mısırlıların
geleneksel inançları arasında bir ilişti kurmamışlardır. Oysa
bu konuda asıl üzerinde durulması gereken husus, onlar tara-
fında tanrı olarak tapınılan sığırın, tapınılmaya layık bir tanrı
olmadığını, onun kendine ve inananlarına bir fayda ve zararı-
nın dokunamayacağını göstermek ve İsrailoğulları’nın bu ko-
nudaki eğilimlerini kökten bitirmektir. 1975
1971 Maturidi, s. 1/188; Vanî, s. 418.
1972 Mutavi’, s. 145.
1973 Zemahşerî, s. 1/416.
1974 Razî, Tefsir, s. 3/93.
1975 Bu konu, Peygamberimiz Hz. Muhammed’in, evlatlığı gibi kabul edilen Hz.
Zeyd b. Harise’nin, hanımı Zeynep ile ayrılmasından sonra, onunla evliliği
konusunu çağrıştırmaktadır. Nitekim o, bu evlilikle Araplar arasında yaygın