Page 521 - hz_musa
P. 521

520  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           3.  Dünya  hayatında,  ilahi  adaletin  küçük  bir  provası  yapıl-
              mış,  herkesin  yaptıklarının  yanına  kalmayacağı,  işlenen
              amellerin mutlaka ödüllendirileceği veya cezalandırılaca-
              ğı açıklanmıştır. 1971

           4.  Bu  olayda  özellikle  bir  sığır  kurbanı  istenmiştir.  Çünkü
              sığır bölge kültürünün etkisiyle İsrailoğulları arasında da
              kutsal kabul edilmekte ve tanrı ile ilişkilendirilmektedir.
              Bu olayla o tanrı anlayışının yok edilmesi istenmiştir. 1972
           Zemahşerî, bu kıssada açıklandığı üzere katilin yakalanması
           için sığır kesilmesinin şart koşulmasını, Allah’a yaklaştıran bir
           ibadet olarak kurban takdiminin ve bunun bir hayvan olarak
           gerçekleşmesinin  önemine  dikkat  çekmiştir. 1973   Razî  ise  bu
           alayı biraz daha çeşitlendirerek şöyle demektedir:
           •  Kurban keserek Allah’a yaklaşma adeti yaygındı.

           •  İsrailoğullarınca  bu  kurban,  kurbanların  en  büyüklerin-
              den/mühimlerindendi.
           •  Fiyatı çok pahalı olduğu için sığır kesilmiştir.
           •  Sığırın  sahibi  için  büyük  para/mal  kazanmaya  vesile  ol-
              muştur. 1974
           Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşıldığı üzere ilk dönem İs-
           lam alimlerinin büyük çoğunluğu kesilen sığır ile Mısırlıların
           geleneksel inançları arasında bir ilişti kurmamışlardır. Oysa
           bu konuda asıl üzerinde durulması gereken husus, onlar tara-
           fında tanrı olarak tapınılan sığırın, tapınılmaya layık bir tanrı
           olmadığını, onun kendine ve inananlarına bir fayda ve zararı-
           nın dokunamayacağını göstermek ve İsrailoğulları’nın bu ko-
           nudaki eğilimlerini kökten bitirmektir. 1975

           1971   Maturidi, s. 1/188; Vanî, s. 418.
           1972   Mutavi’, s. 145.
           1973   Zemahşerî, s. 1/416.
           1974   Razî, Tefsir, s. 3/93.
           1975   Bu konu, Peygamberimiz Hz. Muhammed’in, evlatlığı gibi kabul edilen Hz.
               Zeyd b. Harise’nin, hanımı Zeynep ile ayrılmasından sonra, onunla evliliği
               konusunu çağrıştırmaktadır. Nitekim o, bu evlilikle Araplar arasında yaygın
   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526