Page 52 - hz_musa
P. 52
Hz. MUSA 51
İsrailoğullarına uygulanan baskı ve şiddet sonrasında Hz. Mu-
sa’nın annesi oğlunu daha fazla saklayamayacağını düşünür.
Yaşanan olaylar değerlendirildiğinde, Firavun tarafından uy-
gulanan baskı ve şiddetin tahammül sınırlarını aştığı ve an-
nenin çocuğun selameti için bir çözüm arayışına girdiği an-
laşılmaktadır. Bu arada analık duyguları devreye girmiş, bak-
maya kıyamadığı, sevmeye doyamadığı, kucağına almaya bile
korktuğu oğlunun kurtuluşu için en ağır şartları bile dene-
meyi düşünmüş, değerlendirmeye başlamıştır. Fakat düşün-
düğü bütün seçenekler yaşamasını arzuladığı oğlu için fazla
bir umut ışığı vermemiştir. İşte tam o sırada Cenab-ı Allah’ın
rehberliği devreye girmiş ve şu tavsiye/ilahi emir ona ilham
edilmiştir : “…Şayet hayatından endişe edersen onu (bir san-
139
dık içerisinde) nehre bırak; onun için endişelenme, üzülme. Biz
onu sana tekrar getireceğiz ve ileride onu peygamberlikle gö-
140
revlendireceğiz…”
Ayeti kerimede de belirtildiği üzere Cenab-ı Allah, bu çocuğun
gelecekte peygamber olacağını, onun eliyle İsrailoğullarını
azgın Firavun’un zulmünden kurtaracağını annesine bildir-
miş, onu bir süre emzirmesini, çocuğunun hayatından endişe
duyduğu anda onu bir sandığa koyup Nil Nehri’ne bırakması
141
ilham etmiştir.
Hz. Musa’nın annesine gelen vahiy/ilham konusu İslam âlim-
leri arasında çok çeşitli tartışma ve görüş ayrılıklarına sebep
olmuştur. Enbiya suresinde yer alan “Ey Peygamber! Senden
önce kendilerine vahyedip peygamber olarak gönderdiğimiz
kimseler de insanlardan idi.” mealindeki ayeti kerimede “ri-
142
calen” kelimesi bazı meallerde “insan” olarak bir cinsi ifade,
bazılarında “erkek” şeklinde cinsiyeti ifade edecek şekilde ter-
cüme edilmiştir. Peygamberlerin sadece erkeklerden olacağı-
139 İbn Kesîr, Kasas, s. 260.
140 Kasas, 28/7.
141 Sabunî, 11. Fasikül, s. 28.
142 Enbiya, 21/7.