Page 51 - hz_musa
P. 51
50 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
131
du.” Cahiliye Dönemi’nde Araplar arasında kullanılmayan
bu isim İslam’ın gelişinden sonra yaygınlaşmıştır. 132
Abdulhalim Mahmud, çocuğun isminin Asiye tarafından Musa
konulduğunu belirtmektedir. Bu isim “Mu” (su) ve “Şa” (ağaç)
kelimelerinden oluşmaktadır. Onu taşıyan sandık su ve ağaç
arasında bulunduğu için ona “Muşâ” ismi verildiğini, sonra-
133
dan değişerek Musa şeklini aldığını söylemektedir.
Firuzabadi Kur’an-ı Kerim’de yüz otuz konuda onun adının
134
geçtiğini belirtirken Muhammed Fuad Abdulbaki, çeşitli
surelerde onun yüz otuz altı yerde adının geçtiğini tespit et-
135
miştir.
Hz. Musa’nın Nil Nehri’ne Bırakılması
İlahi planın bir parçası olarak Hz. Musa’nın annesi çocuğunu
136
gizlice doğurduktan sonra belli bir süre, rivayete göre üç ay
137
veya dört ay emzirerek yanında saklamayı başarır. Hz. Mu-
sa’nın annesi bütün olup bitenlere rağmen çocuk ağladığın-
da komşuları tarafından duyulacağından, devletin güvenlik
birimlerine onlar tarafından ihbar edileceğinden ve sonuçta
onun diğer İsrailoğulları’nın erkek çocukları gibi öldürülece-
ğinden dolayı korkar. Onu korkutan bir diğer husus da çocu-
ğun Nil Nehri’nde boğulacağı veya Firavun tarafından görev-
lendirilen ülkenin her tarafına yayılmış olan casusların eline
138
geçeceği endişesidir. Bu süre zarfında bebeğin fiziki gelişi-
minde ciddi bir iyileşme olmaz.
131 Taberî, s. 1/390; Muhyiddin-i Arabi, s. 300; Vehbi, s. 10/4072.
132 Harman, Musa, s. 31/208.
133 Mahmud, s. 229.
134 Firuzabadi, s. 6/62,
135 Muhammed Fuad Abdulbaki, Mu’cemü’l-Müfehres li Elfazi’l-Kur’an’il-Ke-
rim, İstanbul, 1984; s. 680-682.
136 Zemahşerî, s. 5/14; Ebussuud, s. 6/496; Yazır, 5/3719; Günay Tümer-Ab-
durrahman Küçük, Dinler Tarihi, Ankara, 2002, s. 215.
137 Mutavi’, s. 13.
138 Zemahşerî, s. 5/12.