Page 53 - hz_musa
P. 53
52 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
nı ve onlara vahiy geldiğini düşünenler, Hz. Musa’nın annesine
peygamber olamayacağı için vahiy gelmesinin mümkün olma-
dığını, Kur’an-ı Kerim’de bu kelimenin başka anlamalarda ve
başka canlılar için de kullanıldığını belirterek buradaki ifade-
143
nin ancak ilham olabileceği üzerinde durmuşlardır. Hamdi
Yazır, ilhamın ilim sebebi olarak insanları bağlamadığını ancak
sahibi için uygulanmayı gerektirecek bir güce sahip olduğunu
belirterek, Hz. Musa’nın annesinin de çocuğunu emzirmek
onun için ne kadar fıtri bir gereklilik ise bu ilhamda kendisine
verilen bilgilerin o denli uygulanmasının kesinlik içerdiğine
144
işaret etmektedir.
Vehbi Efendi, Hz. Musa’nın annesine gelen vahyin/ilhamın şu
dört hususu içerdiğini belirtmiştir
• Oğlunu emzirip aç bırakmaması,
• Oğlunun öldürüleceğine dair korkuya kapılması halinde
onu Nil’e bırakması,
• Oğlunun tekrar kendisine iade olunacağı,
• Hz. Musa’nın peygamber olacağı ve annesinin korkmaması
gerektiği. 145
Her ne kadar uygulanması gereken bu proje bazı riskler içerse
de çaresiz kalan kadın oğlunu sandığın içine koyarak nehre bı-
rakmayı kararlaştırır. Firavun hanedanından olduğu söylenen
146
ve adı Hizkil olan bir marangoza giderek onu koruyacak
bir sandık yapmasını ister. Marangoz bu sandığı ne yapaca-
ğını sorduğunda bebeği nehre bırakmak niyetinde olduğunu
143 Razî, Tefsir, s. 15/504-505; İbn Kesîr, Kasas, s. 260; Yazır, s. 5/3719; Vehbi,
s. 10/4066; Kur’an Yolu, s. 4/217.
144 Yazır, s. 5/3719.
145 Vehbi, s. 10/4067.
146 Razî, Tefsir, 15/506; Mutavi’, s. 14. Hz. Musa’nın kaçmasını söyleyen Fira-
vun yakınlarından olduğu belirtilen Hazkil ile isim benzerliği veya her iki
ismin de aynı kişi olması muhtemeldir. (Krş. Vanî, s. 327-328.) Rivayet-
lerde isimler konusundaki boşluklar bazen aynı bazen de benzerleriyle
doldurulmaktadır. Ayrıca kaynaklarda yer alan ve aslı Arapça olmayan
isimlerin okunuş farklılıkları da bu karışıklıklara sebep olmaktadır.)