Page 53 - hz_musa
P. 53

52  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           nı ve onlara vahiy geldiğini düşünenler, Hz. Musa’nın annesine
           peygamber olamayacağı için vahiy gelmesinin mümkün olma-
           dığını, Kur’an-ı Kerim’de bu kelimenin başka anlamalarda ve
           başka canlılar için de kullanıldığını belirterek buradaki ifade-
                                                           143
           nin ancak ilham olabileceği üzerinde durmuşlardır.  Hamdi
           Yazır, ilhamın ilim sebebi olarak insanları bağlamadığını ancak
           sahibi için uygulanmayı gerektirecek bir güce sahip olduğunu
           belirterek,  Hz.  Musa’nın  annesinin  de  çocuğunu  emzirmek
           onun için ne kadar fıtri bir gereklilik ise bu ilhamda kendisine
           verilen bilgilerin o denli uygulanmasının kesinlik içerdiğine
                           144
           işaret etmektedir.
           Vehbi Efendi, Hz. Musa’nın annesine gelen vahyin/ilhamın şu
           dört hususu içerdiğini belirtmiştir
           •  Oğlunu emzirip aç bırakmaması,
           •  Oğlunun  öldürüleceğine  dair  korkuya  kapılması  halinde
              onu Nil’e bırakması,

           •  Oğlunun tekrar kendisine iade olunacağı,
           •  Hz. Musa’nın peygamber olacağı ve annesinin korkmaması
              gerektiği. 145
           Her ne kadar uygulanması gereken bu proje bazı riskler içerse
           de çaresiz kalan kadın oğlunu sandığın içine koyarak nehre bı-
           rakmayı kararlaştırır. Firavun hanedanından olduğu söylenen
                       146
           ve  adı  Hizkil   olan  bir  marangoza  giderek  onu  koruyacak
           bir sandık yapmasını ister. Marangoz bu sandığı ne yapaca-
           ğını sorduğunda bebeği nehre bırakmak niyetinde olduğunu
           143  Razî, Tefsir, s. 15/504-505; İbn Kesîr, Kasas, s. 260; Yazır, s. 5/3719; Vehbi,
               s. 10/4066; Kur’an Yolu, s. 4/217.
           144  Yazır, s. 5/3719.
           145  Vehbi, s. 10/4067.
           146  Razî, Tefsir, 15/506; Mutavi’, s. 14. Hz. Musa’nın kaçmasını söyleyen Fira-
               vun yakınlarından olduğu belirtilen Hazkil ile isim benzerliği veya her iki
               ismin de aynı kişi olması muhtemeldir. (Krş. Vanî, s. 327-328.) Rivayet-
               lerde isimler konusundaki boşluklar bazen aynı bazen de benzerleriyle
               doldurulmaktadır.  Ayrıca  kaynaklarda  yer  alan  ve  aslı  Arapça  olmayan
               isimlerin okunuş farklılıkları da bu karışıklıklara sebep olmaktadır.)
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58