Page 50 - hz_musa
P. 50
Hz. MUSA 49
İbrahim’e ateşin zarar vermediği gibi tandırın da bebeği yak-
125
madığına şahit olmuştur. Aydemir, bu rivayetle ilgili ekledi-
ği dipnotta; bu olayın, Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’in ateşe
atılmasıyla ilgili anlatılan (Enbiya, 58-70) bilgilerden etkile-
nerek nakledilmiş, gerçekle ilgisi olmayan bir hurafe olduğu-
126
nu söylemektedir.
Musa Adı
Hz. Musa’nın adıyla alakalı olarak birbirine benzer çeşitli gö-
rüşler ileri sürülmüştür. Musa, Moşe kelimesinin Arapçaya
127
uyarlanmış şeklidir. Bu kelimenin İbranice’deki karşılığı
“Moşeh”tir. Tevrat’ta nakledildiğine göre Firavun’un kızı onu
128
sudan çıkardığı için bu adı vermiştir. Yahudi filozofu Phi-
lon ve tarihçi Josephus, Musa kelimesinin Kıptice “mo” (su)
ve “uşa” (kurtarmak) kelimelerinden türediğini söylemiştir.
Arap dilcileri, Musa kelimesinin İbranice su anlamındaki “mu”
ve ağaç anlamındaki “şa” dan oluşarak “moşa” şeklini aldığını,
su ve ağacın yanında veya sudaki bir sandık içinde bulundu-
129
ğu için Hz. Musa’ya bu adın verildiğini belirtmiştir. Mevdudî
Musa (Mo-Oshe) kelimesinin “Onu sudan çıkardım” anlamın-
da Kıptice olduğunu iddia etmiştir. 130
Taberi’de nakledildiği gibi Muhyiddin-i Arabi de ona Musa
adının verilmesiyle ilgili şöyle demektedir: “Firavunun adam-
ları Musa’yı bir ağaç (sandık) içinde buldukları zaman Firavun
ona (Musa) adını verdi. Kıpti dilinde (Mû) su demektir. (Sâ) da
ağaç manasınadır. Şu hâlde Musa’ya içine konulduğu şeyin adı-
nı koydu. Çünkü Musa’nın tabutu (sandık) bir ağaç altında dur-
125 Zemahşerî, s. 5/14; Ebussuud, s. 6/496; Vanî, s. 317-318, Vehbi, s.
10/4066.
126 Aydemir, s. 115, 9. Dipnot.
127 Firuzabadi, s. 6/61.
128 Mısır’dan Çıkış, 2/10.
129 Bu konudaki tartışmalar için bk. Harman, Musa, s. 31/207.
130 Mevdudî, s. 4/165.