Page 57 - hz_musa
P. 57
56 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Nehrin akan suları çocuğu bırakıldığı yerden uzak taraflara
sürüklemiş, Hz. Musa’nın annesi çocuğun bırakıldığı yerden
sürüklenip gitmesine çok üzülmüştür. Neredeyse aklı başın-
dan gidecek hale gelmiş, oğlundan kısa bir süre de olsa haber
alamadığı için dehşete kapılmıştır. Hatta bir ara sandık için-
deki çocuğun kendisine ait olduğunu ifşa ederek İlahi planları
bozacak hale gelmiştir. Fakat Cenab-ı Allah onu bu kötü du-
rumdan kurtarmış, gönlünü pekiştirmiş, ona sabretme gücü
vermiş, çocuğunu tekrar kendisine getireceğini vadederek
159
teselli etmiştir.
Hz. Musa’nın sandık içine konularak suya bırakılması olayı
şöyle yorumlanmıştır: Sandık onun cismani vücudu, su ise bu
vücut aracılığıyla ona ilimden verilen nasiptir ki bu, fikri, na-
zari, hissi ve hayati kuvvetlerden hâsıl olan manevi bir varlık-
160
tır. Ayrıca Musa’nın tabut içinde suya konması şeklen sonuç
itibariyle onun ölümü demektir. Hâlbuki bu durum zahirde ve
batında onun dirilmesi ve kurtuluşu olmuştur. 161
Sebep ve şekil ne olursa olsun bir annenin çocuğundan ay-
rılması kolay bir hadise değildir. Hz. Musa’nın annesi oğlunu
Nil Nehri’nin sularına bıraktıktan sonra ilk yaptığı iş, çocuğun
akıbetini öğrenmek için kendisine söylenenleri anlayacak bü-
yüklükte olan kızı Meryem’i başkalarına görünmeden onu ta-
162
kiple görevlendirmek olmuştur. Burada Cenab-ı Allah çok
ince bir metot uygulayarak kendi kızı ifadesi yerine “Musa’nın
kardeşi” (Li uhtihi) ibaresini kullanmıştır. 163
Meryem, çocuğun akıbetini öğrenmek için annesinin emri uya-
rınca Nil Nehri’nin kıyısından giderek sandık Firavun’un sara-
164
yına ulaşıncaya kadar uzaktan gizlice onu takip etmiştir.
159 Kasas, 28/10.
160 Muhyiddin İbn Arabi, s. 296.
161 Muhyiddin İbn Arabi, s. 298.
162 Kasas, 28/11; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6197.
163 Ebussuud, s. 6/499; Yazır, s. 5/3720
164 Sabunî, 11. Fasikül, s. 29.