Page 59 - hz_musa
P. 59
58 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
bir iddiada bulunmaktadır: “Bir ara Firavun kıyıda oturmak-
tayken, nehirde bir sandığın sular üstünde yüzmekte olduğunu
gördü. Adamlarına sandığı nehirden çıkarmalarını emretti. Çı-
kardılar. Kapağını açtı. Bir de ne görsün! İnsanların en parlak
yüzlüsü! Allah’ın düşmanı ve karısı onsuz duramayacak kadar
onu çok sevdi. ‘Senin üzerine benden bir sevgi koydum.’ ayeti de
böylece tezahür etti. Yani Allah onu sevdi, ona iyi bakılsın ve gü-
zelce eğitilsin diye halka da özellikle Firavun ve karısı Asiye’ye
169
de sevdirdi.”
Hz. Musa’ya Sevgi Verilmesi
Asiye’nin çocuğu olmamıştır. Sandığı görür görmez derhal
açılmasını istemiştir. Sandık açıldıktan sonra içinde gözlerini
gökyüzüne dikmiş parmağını emen güzel bir çocuk görünce
şaşırmış, sevinmiş çok mutlu olmuş, kalbi onun sevgisiyle dol-
muştur. 170
Asiye nehirde yüzen sandıkta bulduğu çocuğa kavuşmasından
sonra Cenab-ı Allah ona karşı sevgi lütfeder ve gören herkes
de ona aşırı bir sevgi gösterisinde bulunur. Asiye, İsrailoğulla-
rına yapılan bu kötü muamelenin zulüm olduğunu bildiği ve
gördüğü için başlangıçta korkusundan çocukla ilgili bir şey
yapmaz. Ancak kendini tutamaz, olabileceklerin en kötüsünü
düşünerek bütün cesaretini toplar ve çocuğu Firavun’un hu-
zuruna çıkarır. Firavun çocuğu görür görmez İsrailoğulların-
dan olmasından korktuğu için öldürmek ister. Asiye çocuğu
171
ondan korur ve ona sevdirir.
annesi Hz. Meryem ile birlikte övmüştür. (Mahmud, s. 228.) Asiye takva
sahibi, eğitimli, Allah’a ibadet eden tevhit ehli bir kadın olarak tanınmak-
tadır. (eş-Şihava, s. 31)
169 Hicazi, s. 4/28; Mahmud, s. 229; Eş-Şihava, s. 4/31.
170 Eş-Şihava, s. 4/31; Aydemir, s. 116.
171 İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6195; Kasas, s. 261. Ayrıca bk. Eş-Şihava, s. 31. Asiye,
Kur’an-ı Kerim’de isim verilmeden “Firavun’un karası” (Tahrim, 66/11)
olarak geçmektedir. Buna karşılık Peygamberimiz ondan söz ederken;
“Firavun’un eşi Asiye” ifadesini kullanmaktadır. (Buhari, Enbiya, 32,46.)