Page 64 - hz_musa
P. 64
Hz. MUSA 63
189
kendisine ait olduğunu söyleyiverecekti” buyurarak onun bu
heyecanına işaret etmiştir.
Zemahşerî bu durumu iki şekilde değerlendirmiştir:
• Çocuğunun Firavun’un eline geçmesinden dolayı Hz. Mu-
sa’nın annesinin kalbi devre dışı kalmış, aklı gitmiş, başına
gelen felaketin şiddetinden dolayı sanki kalpsiz kalmıştır.
Kalbini pekiştirmiş olmasaydık az daha onun durumunu,
kendi çocuğu olduğunu açığa vuracaktı.
• Firavun’un bebeğe şefkat ve merhamet edip onu evlat
edindiğini işitince gönlü tasadan boş oldu, içinde tasa na-
mına bir şey kalmadı. Bu durumda işittiği bu güzel haber-
den duyduğu sevinç ve mutluluktan ötürü kendine sahip
olamayıp az kalsın çocuğun kendisine ait olduğunu açığa
vuracaktı. Şayet yaşadığı bu sevinç ve mutluluğun şidde-
tinden meydana gelen heyecan, sevinç ve kaygıdan dolayı
biz onun kalbine güven ve sükûnet vermeseydik, az kalsın
durumu açığa vuracaktı. 190
Gerek Tevrat’ta gerekse Kur’an-ı Kerim’de yer alan anlatım-
larda Hz. Musa’nın bir sandık içinde nehre bırakıldığından
söz edilmektedir. Ancak Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’nın adı
zikredilmeksizin annesi bu eylemi kendisinde zuhur eden bir
ilham/vahiy sonucu gerçekleştirirken, Tevrat’ta onun adı anı-
larak, annesinin tamamen içinde bulunduğu kaygıların ürünü
olarak kendi isteği doğrultusunda bu eylemi yaptığı belirtil-
mektedir. 191
Hz. Musa’ya Süt Anne Aranıyor
Hz. Musa’nın doğumu ve çocukluğuyla ilgili olarak Kur’an-ı
Kerim’de Taha ve Kasas surelerinde birbirine benzer şekilde
çok geniş malumatlar verilmektedir:
189 Kasas, 28/10.
190 Zemahşerî, s. 5/20; Ebussuud, s. 6/499.
191 Mısır’dan Çıkış, 2/1-3; Taha, 20/36-40, Kasas, 28/7-8.